Citat:
Ursprungligen postat av
DrunkenZealot
Om du tittar runt lite, så har vissa reningsverk väldigt dålig funktion att ta bort virus. MSB tänkte väl stänga ner dessa. Vad jag läst, så är det inte heller så att det är en allt eller inget process, utan en graderad process. Vilket bör innebära att de flesta reningsverk kan släppa igenom virus, fast i väldigt liten grad.
Virus behöver en levande värd för att fortplanta sig och överleva. Corona viruset som sprids använder människor som värd även fanns det finns någon enstaka rapport om att det smittat husdjur.
Dricksvatten tas ifrån sjöar, vattendrag och grundvatten. Hur virus skulle kunna spridas i dessa förstår jag inte riktigt. Visst människor vistas i anslutning till sjöar men hur skulle viruset hoppas från människan till vattnet? Spott eller hosta? Om en människa spottar i en sjö så visst kan det hamna virus i vattnet men mängden virus och mängden vatten... Och att den lilla mängd i förhållande till vatten skulle överleva och dessutom i koncentration ta sig till vattenverket för att sedan överleva genom alla reningsprocesser och ut i vattenförsörjningen? Och då har vi inte ens tagit med tiden viruset behöver överleva i vattnet.
Personligen tycker jag det låter ganska osannolikt.