2020-05-05, 10:03
Medlem
Det är alltså fullt möjligt att mäta spridningen inom landet, vilket björn Olsen har gjort.
Oavsett resultat, hur kan man motivera att detta inte görs av FHM?
Jag finner det helt absurt att dom första mätningar av detta slag kommer från annat håll än FHM.
Citera
2020-05-05, 10:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Vi har en teoretisk kapacitet på 100.000 st i veckan, så den finns. Däremot är inte FHM speciellt intresserade av att testning kommer igång verkar det som. Risken är väl att det skulle avslöja deras flockimmunitetsstrategi som ett fiasko, med långt färre smittade/antikroppar än vad de hävdat.

Jorå, dom är nog väldigt intresserade av att komma igång med testning i ökad utsträckning. Om du hängt med så vet du kanske hur strategin kring testning ser ut. Antar dock att du inte har en aning, med tanke på ditt svar. Tråkigt med alla som är informationsresistenta som sitter och kläcker ur sig massa dravel här...
Citera
2020-05-05, 10:05
Medlem
kazangass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ArgusOne
FRA spanar efter terrorism, hot mot rikets säkerhet och grov organiserad kriminalitet. Något du sysslar med?
FRA får under sin verksamhet tillgång till överskottsinformation.
Detta material kan man som myndighet dela med sig av till annan myndighet - som ordningspolisen till exempel.

Appar som har till uppgift att dokumentera kontakter mellan smittad och dess kontakter, KAN användas till syften som från början inte var inkluderade i appens grunduppgift genom att det insamlade datat fångas upp av tredje part.

Sen att det är långsökt, och rimligen inte kommer att användas av svenska myndigheter är en annan sak. Man kommer även runt problemet genom att se till att appen kommunicerar skyddat med sin server.
Citera
2020-05-05, 10:05
Medlem
Corona-Ezpecials avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pejpen
Jorå, dom är nog väldigt intresserade av att komma igång med testning i ökad utsträckning. Om du hängt med så vet du kanske hur strategin kring testning ser ut. Antar dock att du inte har en aning, med tanke på ditt svar. Tråkigt med alla som är informationsresistenta som sitter och kläcker ur sig massa dravel här...
Som du då till exempel som är spydig iställer för att förklara hur det fungerar på en gång, men du kanske går igång på att vara dryg och spydig?
Citera
2020-05-05, 10:06
Medlem
Muadarams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Jag siktar på att vi kan resa i Augusti/September.
Beror nog på vart man reser.
T.ex oktoberfest i Tyskland inställt!
https://www.oktoberfest.de/en
Citera
2020-05-05, 10:07
Medlem
Skrikande och sparkande kommer FHM så småningom tvingas till att åtminstone för sig själva medge att de haft fel i allt, bl.a. Nästa våg kommer pendeln svänga åt andra hållet och då kommer FHM göra som andra länder gjort nu medan andra länder gör på nya sätt. Och så fortsätter det med FHM en cykel efter.

Coronaskatter kommer starkt efter att vi fått klimatskatter och kraftigt nedbantad välfärd.

P.S. Är Löfven sjuk eller död?
Citera
2020-05-05, 10:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Corona-Ezpecial
WOW jag har letat men inte hitta några sådana forskningar ännu, men du kanske har läst några? länka gärna det vore verkligen bussigt.
Du verkar ha läst massor med forskningar så dela med dig nu.

Ursäkta min attityd, men det känns lite som att du inte riktigt letat efter annan forskning.

Här har du iallafall den som väger tyngst i mina ögon, som faktiskt inte ens är en rapport. Har även länkats här tidigare:
https://twitter.com/trvrb/status/1223666856923291648

Läs den tråden, skriven av Trevor Bedford som är en känd virusforskare och driver ett eget lab (som bland annat gjort världens största spårning för ursprunget av Covid-19 som du kan hitta här https://nextstrain.org/ncov/global)

Men jag antar att twitter inte är en tillräckligt pålitlig källa. Nu har jag försökt iallafall.
Citera
2020-05-05, 10:09
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av pejpen

Berätta gärna vad det är för strategi de sitter fortfarande och funderar på. Undrar vad Sydkorea hade för strategi bakom sina massiva tester....ja just det, att lokalisera smittan och sätta den i karantän. Men igen , berätta gärna vad annars man ska ha tester till för både du och FHM verkar ha något genialiskt på gång eller?
Citera
2020-05-05, 10:10
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Overmind
SJUKT! Och folk vill att denna skit sprids helt frivilligt och öppet bland ALLA! 20.000 döda är lätt i underkant! Minst 50.000 döda och då har vi haft ENORM tur!

Ja, tyvärr tror jag också det.
Nån kallar mig säkert för pessimist (fan spelar det för roll liksom, ungefär som det hjälper att vara optimist och det skulle hjälpa till på nåt sätt att inte vara det). Eller alarmist. För de vill inte inse verkligheten. Man sticker hellre huvudet i sanden.

Men vi har ju redan verkligheten framför oss. Det är inget man bara hittar på.
Sverige kan få betala 5 tusen döda per 1M när detta är över.
Samtidigt som mest drabbade landet efter Sverige har kanske max 2 tusen döda per 1M.
Det skulle betyda att det är en fruktansvärd förlust denna strategi leder till.

Överlägset mest drabbade landet i världen. I form av människoliv som går till spillo.
Att detta inte påverkar allt annat i en dominoeffekt är inte så trovärdigt.
Allt från ekonomi till psykisk hälsa kan drabbas rejält.
Citera
2020-05-05, 10:11
Medlem
vinlands avatar
I och med nyheten från Frankrike om tidig smitta i december, och de tidigare fallen i Sverige i november med bl.a svensk militär hemkommen från Military Olympic Games i oktober, där man slätade över och begravde misstankarna om ett nytt virus, pekar nu allt mer på att FHM satt med skarpa varningar redan i slutet av nov-början av dec.

Tråd med data: (FB) Mystiska insjuknanden efter Military World Games i Wuhan 2019

Tyvärr var det bara en lokal journalist som vågade snoka lite uppe i Boden.
Sverige framstår allt mer som lika stor kålsupare som Kina i att begrava data....
Citera
2020-05-05, 10:12
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bunsofsteel
Jag tror en förklaring till det "höga" resultatet på 10% är så enkelt som så här:

"Jag har inte haft Corona. Tänker fan inte sticka mig själv."
"Jag tror nog att jag har haft Corona. Bäst att kolla."

Och vips har en övervikt av Coronasmittade skickat in provet och så får vi helt skevt resultat.

Enda testresultatet jag skulle lita på var om folk tvingades till provtagning.
Exaktemente!

Det är faktiskt svårt att få till ett verkligt slumpvist urval av flera orsaker. Så studier med lågt antal är nog missvisande speciellt i Stockholm där man dessutom får anta en stor områdesvariation.
Citera
2020-05-05, 10:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheFortress
Jag tolkar det som att man är tillbaka på ruta ett - det tillvägagångssätt som man alltså kritiserade Sverige för initialt. Man har bara fördröjt processen. Och som sagt, vi vet fortfarande inte hur det blir med eventuella våg 2+.
Armenien kommer att återgå till hel lockdown om siffrorna pekar åt fel håll efter man delvis öppnat upp.

Och:
The lockdown significantly slowed the spread of the virus in Armenia already at the beginning of April.
http://asbarez.com/193940/armenia-looks-to-end-coronavirus-lockdown-on-may-4/
Senast redigerad av Hanna-Wigh 2020-05-05 kl. 10:15.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in