2020-05-05, 01:58
Medlem
Kongruensbojds avatar
Den i efterhand omtalade serien om de finska zigenarna som drog kniv och betedde sig som fördomen om dem sa, vill jag minnas som riktigt spännande. Tar sin plats på ett nöjesfält där några av spelarna i Åshöjden råkar i trubbel med nämnda klientel och Hitte-Joel (?) blir knivad.

Någon som minns hur avsnittet slutade? Antagligen från en Buster sent 70-tal.
Citera
2020-05-05, 09:21
Medlem
Kalla Kåres avatar
Jag kommer inte ihåg serien men i böckerna är ju Hitte-Joel av resandesläkt (tattare helt enkelt) och där är det väl Edward som blir knivad av Hitte-Joels bror eller far. Efter den incidenten får väl Hitte-Joel sedan bo hos Bagarn?
Citera
2020-05-06, 09:37
Medlem
Kongruensbojds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalla Kåre
Jag kommer inte ihåg serien men i böckerna är ju Hitte-Joel av resandesläkt (tattare helt enkelt) och där är det väl Edward som blir knivad av Hitte-Joels bror eller far. Efter den incidenten får väl Hitte-Joel sedan bo hos Bagarn?
Oj då, det komplicerar saken ytterligare. Vill minnas att någon skriker ”zigenare!” och ”dom har kniv!” i serien jag åsyftade. Någon här måste ha läst den.
Citera
2020-05-17, 10:16
Medlem
För er som gillade Åshöjdens BK och framförallt Buster så rekommenderar jag de två samlingsvolymerna som har kommit. Finns att beställa via Adlibris: https://www.adlibris.com/se/sok?q=Buster
Citera
2020-09-09, 21:07
Medlem
knight1056s avatar
Gillade man Åshöjden-serier bör man ju köpa samlingsvolymen (del 1 av 4).

https://www.adlibris.com/se/bok/ashojdens-bk-1-kalabalik-i-lingonserien-9789151955902
Citera
2020-09-09, 22:42
Moderator
Pojken med guldbyxornas avatar
Läste samlingsvolym 1 och blev påmind om vilken bra serie det är. Märkligt hur bra man klarade av att tidsmässigt uppdatera en berättelse som är så pass knuten till 1950-talets Sverige (och mästerligt jämfört med magplasket till tv-serie). Max Lundgren lyckades bygga ut berättelsen och också knyta in en hel del av de sociala och humanistiska motiven från böckerna, och Reijo Piippo/Stävenborg hade en brutalt energisk teckningsstil som fungerade fint för en fotbollsserie. Och lyckades samtidigt med riktigt känsliga ansikten när det behövdes. Det enda lite underliga är väl hur de unga spelarnas kroppsform växlar fram och tillbaka, ibland har de hunnit bli halvvuxna män för att i en senare serie vara spensliga pojkar igen.
Citera
2020-09-10, 20:39
Medlem
Coffeemans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pojken med guldbyxorna
Läste samlingsvolym 1 och blev påmind om vilken bra serie det är. Märkligt hur bra man klarade av att tidsmässigt uppdatera en berättelse som är så pass knuten till 1950-talets Sverige (och mästerligt jämfört med magplasket till tv-serie). Max Lundgren lyckades bygga ut berättelsen och också knyta in en hel del av de sociala och humanistiska motiven från böckerna, och Reijo Piippo/Stävenborg hade en brutalt energisk teckningsstil som fungerade fint för en fotbollsserie. Och lyckades samtidigt med riktigt känsliga ansikten när det behövdes. Det enda lite underliga är väl hur de unga spelarnas kroppsform växlar fram och tillbaka, ibland har de hunnit bli halvvuxna män för att i en senare serie vara spensliga pojkar igen.

Håller med dig i stort men tycker inte att TV-serien var ett så stort magplask. Möjligen och förmodligen sannolikt skulle jag ha svårt att se den idag men när den kom på ång-tv:s tid tyckte jag den var helt ok.

Visserligen var man på den tiden rätt glad att det sändes något annat än tjeckoslovakiska dockfilmer.
Citera
2020-09-11, 02:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Coffeeman
Håller med dig i stort men tycker inte att TV-serien var ett så stort magplask. Möjligen och förmodligen sannolikt skulle jag ha svårt att se den idag men när den kom på ång-tv:s tid tyckte jag den var helt ok.

Visserligen var man på den tiden rätt glad att det sändes något annat än tjeckoslovakiska dockfilmer.

+1 på det. Vill också minnas att TV-serien var skaplig. Men det var förvisso 30 år någonting sedan man såg den och kanske framför allt att jag aldrig läste böckerna så att jag inte blev besviken över att tv-serien inte motsvarade boken (Som i princip alltid händer när man läser boken först och ser filmen sedan...).
Gillade iofs många av de tjeckoslovakiska dockfilmerna också!
Citera
2020-10-05, 18:27
Medlem
Visst var det Björn Nordqvist som spelade Bagarn i TV serien?
Citera
2020-10-05, 20:04
Medlem
knight1056s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av uefacupen
en idé kan vara att läsa böckerna av Max Lundgren 4 st till antalet. Enormt bra böcker, bästa svenska barn/ungdomsböckerna tycker jag. Finns på ett bibliotek nära dig!

Faktum är att serien är bättre. Det är väldigt ovanligt eftersom böcker oftast är det bästa sättet att berätta en story men serieversionen innehåller många scener som inte finns i böckerna eller tv-serien.

Citat:
Ursprungligen postat av Uolssonhbg
Visst var det Björn Nordqvist som spelade Bagarn i TV serien?

Korrekt.

Citat:

Jag kan ju se att den produktionsmässigt inte är någon större hit men min inre tonåring påstår högljutt att den är fantastisk. Det är svårt att argumentera med sin inre tonåring.
Citera
2020-10-05, 20:05
Medlem
SugaredThoughtss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalla Kåre

Njae. Jag har för mig att Hitte-Joel blev spöad när han vaktade Bagarns café, och flyttade sedmera in med Bagarn. Edward blir knivad när han går upp och super med Ruben Svarte för att rekrytera dem att bygga stugor eller något sådant.

Undrar om inte böckerna och TV-serien båda har det händelseförloppet... För länge sedan man läste dem.
Senast redigerad av SugaredThoughts 2020-10-05 kl. 20:12.
Citera
2020-10-05, 20:12
Medlem
SugaredThoughtss avatar
Citat:

Östtyska dockfilmer. Tror det var Professon Balthazar som var Tjeckoslovakisk.

TV-serien är egentligen rätt ok. En och annan av spelarna i Åshöjden ser kanske ut som om de passerat 50-sträcket, men så går att ha visst överseende med.

Dan Hylander och Py Bäckman känns iofs inte som om de matchar den övriga 60-tals känslan. De behövde väl något de trodde skulle locka ungdomar att titta på 80-talet.

Annars tror jag största skillnaden mot böckerna är att i Böckerna är de Edward som sticker och Jorma som tycker han är en svikare. I TV-serien blir det tvärtom. Misstänker SVT:s manande fingrar där.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in