2020-05-05, 09:01
Medlem
SvaMp_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Vilka restriktioner tycker du att vi har som fackat ekonomin? Social distansering och ”tvätta händerna” välter ingen ekonomi. Att vår omvärld har släkt ner beror ju inte på svenska restriktioner.

De restriktioner som ändock finns berör nästan uteslutande våra äldre och har konsekvenser för den enskilde, men ingen direkt påverkan på samhällsekonomi.

Viktigast för svensk ekonomi är att vår omvärld öppnar upp igen.

Jo det är sant, tvätta händerna ska vi nog fortsätta med och det är omvärlden vi är mest beroende av. Sen kan jag tycka generellt att rädslan som finns i det är vad som har skapat problemen. Det gör att folk inte beter sig i samma mönster, tex nattklubbar etc.

Men jag tycker generellt i Stockholm att vi ska gå tillbaks till ett normalt liv steg för steg, fortsätta tvätta händerna o isolera de sjuka o gamla. Sålänge IVA kurvan inte börjar peka uppåt igen.
Citera
2020-05-05, 09:01
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Men de hade 4, 2 dödsfall per 10 000 invånare, dvs 0,42 promille, så nog borde ganska många ha varit smittade ändå. Annars är deras dödlighet extrem.

Enligt denna översikt är det inte alls så ojämnt fördelat i Stockholm, även om det finns värre respektive lindrigarr drabbade områden. Östermalm utmärker sig inte i någondera riktningen.
Jag tror nog mer på Björn Olsens förhandsinformation från den stora studien som genomförs. Drygt 200 smittade som framkommer i Regions Stockholms rapport är alltså att betrakta som en låg siffra i det närmaste försumlig som Björn Olsen säger.
Citera
2020-05-05, 09:02
Medlem
Bunsofsteels avatar
Johns Hopkins Universty & Medicine ger en kommentar till det felaktiga antagandet om tidig flockimmunitet:

https://coronavirus.jhu.edu/from-our-experts/early-herd-immunity-against-covid-19-a-dangerous-misconception

Ni stollar i tråden som går omkring och tror att det snart är över kan bara lägga ner det.
Kommer dröja evigheter (iaf ur en omogen 20-årings perspektiv) innan flockimmunitet uppnås.
Citera
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .Dostoj.
Vad bra han är Björn Olsen. Att det är en klustersmitta skulle förklara mycket. Och då FHM fel ute igen. Eftersom vi nu måste testa så mycket som möjligt i alla kranskommuner för att få reda på var kluster finns. Sätt upp Drive in-testing-stationer i alla kommuner kring värst drabbade områden. Då kan vi begränsa smittan på alla vis.
Tyvärr stämmer det inget vidare med dessa siffror publicerade 28 april:

https://www.sll.se/verksamhet/halsa-och-vard/nyheter-halsa-och-vard/2020/04/28-april-antal-smittade-och-avlidna-med-covid-19-per-kommun-och-stadsdel/

Östermalm har 4,2 döda per 10 000 invånare (33 totalt) vilket i alla fall ligger över det svenska genomsnittet. Och BO säger att de inte hittat någon alls som varit smittad? Jag undrar hur det går ihop.
Senast redigerad av outoftheblue 2020-05-05 kl. 09:16.
Citera
Medlem
Motacilla.albas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wint3riscoming
Svårt att ta dig seriös när du räknar med Andorra , San Marino och Sint Maarten. Vi ligger 7a.

Säger ordet per capita dig något?

Det är för att jämföra mellan olika stora länder som man räknar så.
Citera
2020-05-05, 09:03
Medlem
Nikets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haddock93
Galet om bara 7,5% har antikroppar i Stockholm relativt med dödstalet och då bortsett från eftersläpningar och dylikt.

Hur många kommer dö i Sverige om man fortsätter på denna väg? Vem ska ställas till svars? Tegnell? Löfven? Båda tycker jag.

Vi tar bägge !!!
Citera
2020-05-05, 09:05
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Jag tror nog mer på Björn Olsens förhandsinformation från den stora studien som genomförs. Drygt 200 smittade som framkommer i Regions Stockholms rapport är alltså att betrakta som en låg siffra i det närmaste försumlig som Björn Olsen säger.
Men de 215 är väl de som testat positivt när de sökt sjukhusvård akut, antar jag, inte det verkliga antalet kumulativt smittade som naturligtvis är högre. Jag tror Björn Olsen har misslyckats.

Edit: Och varför är Björn Olsen så mot FHM? Jo, Han har byggt ett kompetenscentrum för virusforskning i Kalmar, där han hoppas utveckla vaccin mot fler virus än fjäderfäviruset H5N1. (https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Bj%C3%B6rn_Olsen)

Han vill göra ett vaccin! Han ogillar naturlig flockimmunitet! Han argumenterar I egen sak, för egen vinnings skull! Avslöjad!
Senast redigerad av outoftheblue 2020-05-05 kl. 09:11.
Citera
2020-05-05, 09:05
Medlem
ArgusOnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Ja onekligen. Själv räknar jag med minst 8000 döda. Dock förhoppningsfullt att antalet döda nu sjunker i Stockholms regionen trots bara en flockimmunitet på ca 25 procent där nu.

Men då skall du komma ihåg att de lockdown länder som nu öppnar upp, snart kommer att hinna ikapp oss vad gäller dödsfall. Förutom, förstås, de lockdown länder som redan ligger före oss vad gäller dödsfall i covid-19/miljon invånare. Och nästan alla lockdown länder kommer eller har redan börjat öppna upp. De har helt enkelt inget annat val. Ekonomin och samhället som helhet skulle annars hinna dö innan det finns ett vaccin, distribuerat och färdig för användning.

De länder med bättre siffror kommer att fortsätta ha bättre siffror framöver. Vi kommer enbart ackumulera fler smittade och döda en bra tid framöver, i samma takt som de länder som nu öppnar upp. Skillnaden är att de har bättre siffror än oss i dagsläget.
Citera
2020-05-05, 09:06
Medlem
crisscrosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MidlifeMommy
Förstår inte varför alla talar så tvärsäkert om en andra våg (till hösten). Är det en naturlag att pandemier alltid återkommer snart därefter? Vad sägs t.ex. om Asiaten (1957 någonting) och Hongkonginfluensan (1968)? Hade de hunnit leda till någon flockimmunitet? Eller drar man för stora växlar på just spanska sjukan?

Hinner inte läsa så mycket som jag skulle önska men undrar om ”alla” är överens. Själv har jag ingen aning.

Dessutom har jag inte förstått pratet om att hela Sverige utanför Sthlm/Sörmland självklart måste drabbas mer eller mindre lika mycket, att det bara är en tidsfråga. I andra länder finns det ju specifika hårt drabbade ”hotspots” medan andra regioner kan vara ganska opåverkade.
Asiaten kom i andra våg 1958 som främsta drabbade äldre. Hongkonginfluendan kom i en första våg till Sverige i början på 1969, sen återkom den i en kraftigare våg följande vinter 1969/70.
Citera
2020-05-05, 09:08
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bunsofsteel
Johns Hopkins Universty & Medicine ger en kommentar till det felaktiga antagandet om tidig flockimmunitet:

https://coronavirus.jhu.edu/from-our-experts/early-herd-immunity-against-covid-19-a-dangerous-misconception

Ni stollar i tråden som går omkring och tror att det snart är över kan bara lägga ner det.
Kommer dröja evigheter (iaf ur en omogen 20-årings perspektiv) innan flockimmunitet uppnås.
Du kan också kolla in intervjun med Björn Olsen idag på morgonen:

https://www.tv4.se/nyhetsmorgon/klipp/professorn-om-m%C3%A4nniskor-inte-%C3%A5t-k%C3%B6tt-skulle-vi-inte-ha-pandemier-12610710

Närmare en slakt av flockimmunitetsnarrativet kan man inte komma.
Citera
2020-05-05, 09:10
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Men de 215 är väl de som testat positivt när de sökt sjukhusvård akut, antar jag, inte det verkliga antalet kumulativt smittade som naturligtvis är högre. Jag tror Björn Olsen har misslyckats.
Nej, den slutsatsen kan man inte dra faktiskt. Du har att fyra-femdubbla innan du kommer upp i en procent.

Edit:

3,5 x om jag tänker rätt.
Citera
2020-05-05, 09:10
Medlem
Corona-Ezpecials avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ikea-Kamprad
Använd munskydd i publika miljöer och i äldrevården.
https://www.dn.se/debatt/anvand-munskydd-i-publika-miljoer-och-i-aldrevarden/
Artikeln är låst! kan du berätta vad som står där.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in