2020-05-05, 08:12
Medlem
ArgusOnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ParMobil
Förstår du inte kopplingen?

Jo, att färre dör överlag på grund av att färre rör sig i samhället jämfört med tidigare.
Citera
2020-05-05, 08:12
Medlem
Merwinnas avatar
https://www.expressen.se/nyheter/coronaviruset/bjorn-olsens-varning-klustersmitta-i-stockholm/

Konstigt att Björn Olsens team inte hittat en enda med corona på Östermalm! Annars skulle man ju ha trott, att östermalmarna skulle ha fått det från "skidresa-till-Italien-eller-Österrike"-gruppen. Men de skidåkande östermalmarna kanske åker till någon "dyrare och finare" skidort, typ i Schweiz?

...sedan är det märkligt förstås, att FHM (enligt artikeln) fortfarande inte har en susning om hur det här viruset beter sig...
Citera
2020-05-05, 08:13
Medlem
santos_devilles avatar
Jag är övertygad om att jag har haft Corona redan i början av Februari.

Jobbar på ett företag med mycket möten i mindre rum, många som reser fram och tillbaka i Europa och Kina/Japan. Först blev min arbetskamrat hostig, febrig och risig i kistan. Några dagar senare var även jag och två till sjuka med liknande symptom. Sedan låg jag och hostade som en gammal kolsjuk rökare i 3-4 dagar med hög feber med ont i kroppen. Sedan vaknade jag upp en dag och kände mig frisk, vi pratade om att det var en influensa men skojade att det var Corona men att det inte ens fanns i Europa då. Vi skoja att kineserna vi hade möte med för två veckor sedan alla hade käkat fladdermus innan dom kom på mötet. Och när kineser är hos oss så tar dom alla av sig sina ansiktsmasker för att följa kulturen i landet.

Jag skulle betala bra för ett antikroppstest som fungerar
Citera
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 57Emma
Vi har faktiskt yttrandefrihet i Sverige men jag tycker att det sista de skrev i texten "pga FHM" borde inte stått med.

Det är ju sant.
Citera
Medlem
FrankIsBacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ArgusOne
Vad har det för relevans i en tråd om Covid?

Bara för att du autistiskt bara klarar av att ha en boll i luften åt gången, får du nog acceptera att det finns de som gärna ser saker i ett sammanhang.
Citera
Medlem
ArgusOnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Mycket, då antalet döda ökade kraftigt veckorna innan, vilket ni, då, var snabba med att kommentera och koppla till covid-19

Överdödlighet är ganska ointressant. Varit ända från början. Det som är intressant är antalet smittade och döda i Covid.
Citera
2020-05-05, 08:14
Medlem
okok1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
https://www.expressen.se/nyheter/coronaviruset/bjorn-olsens-varning-klustersmitta-i-stockholm/

Konstigt att Björn Olsens team inte hittat en enda med corona på Östermalm! Annars skulle man ju ha trott, att östermalmarna skulle ha fått det från "skidresa-till-Italien-eller-Österrike"-gruppen. Men de skidåkande östermalmarna kanske åker till någon "dyrare och finare" skidort, typ i Schweiz?

...sedan är det märkligt förstås, att FHM (enligt artikeln) fortfarande inte har en susning om hur det här viruset beter sig...

Testa man antikroppar?
Citera
2020-05-05, 08:15
Medlem
JadePresleys avatar

Citat:
– På Östermalm var inte en käft positiv, men i Rissne och Tensta ser det helt annorlunda ut, säger Björn Olsen, professor i infektionssjukdomar och en av forskarna i gruppen.

Hur är det möjligt? vilka är det som bor på Östermalm?
Citera
2020-05-05, 08:16
Medlem
FrankIsBacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Nu ligger intervjun med Björn Olsen i TV4 Nyhetsmorgon ute där han avfärdar flockimmunitetsstrategin. Den bör alla i tråden titta på (video):

Professorn: ”Om människor inte åt kött skulle vi inte ha pandemier”
Niclas Roxhed är docent i mikro och nanosystem, han berättar hur de slumpmässiga test som skickats ut har gått till. Enligt resultateten så har 10 % av Stockholmarna haft smittan, en siffra som Björn OIsen, professor i infektionssjukdomar, tror är för hög. Han kommenterar dessutom USAs utrikesminister Mike Pompeos utspel om Covid-19 som en generalrepetition inför kommande pandemier. Dessutom vad som krävs för att förhindra framtida virusutbrott.
https://www.tv4.se/nyhetsmorgon/klipp/professorn-om-m%C3%A4nniskor-inte-%C3%A5t-k%C3%B6tt-skulle-vi-inte-ha-pandemier-12610710

Så hur går det med flockimmuniteten Ola?:

Early Herd Immunity against COVID-19: A Dangerous Misconception

https://coronavirus.jhu.edu/from-our-experts/early-herd-immunity-against-covid-19-a-dangerous-misconception

Flockimmunitet har aldrig varit ett primärt mål utan en sekundär konsekvens till föreliggande strategi tillsammans med kommande vaccin.
Citera
2020-05-05, 08:16
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av okok1
Testa man antikroppar?

Japp! Det GÅR. Våra myndigheter är bara så förbannat sena med det...
Citera
2020-05-05, 08:17
Medlem
JadePresleys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna

Är det personer som direkt förbjud sina ungar att gå till dagis och sånt?

undrar om viruset verkligen kan bete sig så annorlunda
Citera
2020-05-05, 08:17
Medlem
.Dostoj.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rawjudge
Inte så övertygad om att man kunde gjort något tidigare - De här kommer bara börja om i sommar /hösten för dom utan immunitet.

Visar sig den här medicin vara något äre inte heller säkert att den kunde vara till nyttan för dem äldre som är för de mesta chanslösa mot den här sjukdomen oavsett.

Kommer ta långtid innan man får ut den här medicin på den nivå som behövs oavsett tyvärr

Men du, vi har nu efter en viss tid hunnit få välfungerande antikroppstester som kan testa vårdpersonal, adekvat skyddsutrustning och information har hunnit nå ut bland annat. Det tillsammans med hyfsat fungerande antivirala läkemedel kommer att kunna ges i sommar och höst. Det är givet att om regeringen hade agerat kraftfullare Dag 1 för att inbromsa spridningen så hade inte dödstalen behövt bli så stora om de agerat för att vinna tid. Men återigen, det är detta som framförallt inte sossen förstår. Hade regeringen agerat tidigt för att vinna tid hade Adam Alsing kanske levt idag. Och andra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in