2020-05-04, 11:56
Medlem
Hej

har tappat bort körkortet och nu gjort en förlustanmälan på kortet och tagit steget mot att tillverka ett nytt.

vad har ni för tips på åtgärder man kan göra för att förhindra eventuella idbedrägerier ifall mitt kort skulle hittas av "fel" person ?

tacksam för svar, mvh
Citera
2020-05-04, 11:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av turion1
Hej

har tappat bort körkortet och nu gjort en förlustanmälan på kortet och tagit steget mot att tillverka ett nytt.

vad har ni för tips på åtgärder man kan göra för att förhindra eventuella idbedrägerier ifall mitt kort skulle hittas av "fel" person ?

tacksam för svar, mvh

Inget mer du kan göra egentligen.
Citera
2020-05-04, 12:04
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Hej

tacksam för svar, mvh

Det verkar inte som att en förlustanmälan spärrar ett körkort, i alla fall inte som generell ID-handling. Jag slarvade bort mitt KK för ett antal år sedan, förlustanmälde, och i väntan på det nya KK, så hittade jag mitt gamla. Av ren nyfikenhet hämtade jag ut ett par paket på posten med det gamla, och detta gick tyvärr alldeles utmärkt, trots att kortet var förlustanmält.

Enda sättet att hålla koll på ID-kapningar verkar vara att ha någon "digital brevlåda" och hålla koll på denna, och speciellt på meddelanden om kreditupplysningar. Dyker det upp en oväntad kreditupplysning i "lådan", ska man genast kontakta den som sökt kreditupplysningen och fråga varför. Kan vara ID-kapning på gång då.
Citera
2020-05-04, 14:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Det verkar inte som att en förlustanmälan spärrar ett körkort, i alla fall inte som generell ID-handling. Jag slarvade bort mitt KK för ett antal år sedan, förlustanmälde, och i väntan på det nya KK, så hittade jag mitt gamla. Av ren nyfikenhet hämtade jag ut ett par paket på posten med det gamla, och detta gick tyvärr alldeles utmärkt, trots att kortet var förlustanmält.

Vad hade du förväntat dig? Det står ju inte precis "förlustanmält" med stora bokstäver på kortet. De scannar ju bara kortet och streckkoden innehåller bara ditt personnummer så det skulle bli rätt besvärligt ifall de avvisade ditt körkort bara för att du råkade ha samma personnummer som på ett spärrat kort.
Citera
2020-05-04, 14:32
Medlem
glajarns avatar
Citat:
Hej

tacksam för svar, mvh

Har du förlorat en id-handling och även gör en förlustanmälan hos ett kreditupplysningsföretag så görs en anteckning i kreditupplysning information. Gör du anmälan hos ett kreditupplysningsbolag så ser även dom andra också detta.
Med tanke på vad man kan råka ut för idag så hade jag gått den säkra vägen i alla fall.
Bara ett tips.
Citera
2020-05-04, 17:31
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av prostetnic
Vad hade du förväntat dig? Det står ju inte precis "förlustanmält" med stora bokstäver på kortet. De scannar ju bara kortet och streckkoden innehåller bara ditt personnummer så det skulle bli rätt besvärligt ifall de avvisade ditt körkort bara för att du råkade ha samma personnummer som på ett spärrat kort.

Jag hade inte förväntat mig något. Jag hade förväntat mig "ziltsch". Alltså att KK inte var spärrat för fem öre. Helt enligt "plan" och min misstanke. Dvs. att "spärrtjänsten" är värdelös för KK. Därför var jag lycklig att jag själv återfann KK och inte någon annan.

Förlustanmält KK är inte "precis" samma som förlustanmält VISA/Mastercard. KK "spärras inte".
(Vilket folk kan förledas att tro vid "förlustanmälan" av KK).

Vill man på något sätt "mota olle i grind" gällande ID-stöld, ska man ha "digital brevlåda", för då dyker kreditförfrågningar omedelbums, och som man då "kan ta hand om". Tyvärr mitt enda tips hittills. "Spärra KK" funkar inte alls.
Citera
2020-05-04, 19:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Jag hade inte förväntat mig något. Jag hade förväntat mig "ziltsch". Alltså att KK inte var spärrat för fem öre. Helt enligt "plan" och min misstanke. Dvs. att "spärrtjänsten" är värdelös för KK. Därför var jag lycklig att jag själv återfann KK och inte någon annan.

Förlustanmält KK är inte "precis" samma som förlustanmält VISA/Mastercard. KK "spärras inte".
(Vilket folk kan förledas att tro vid "förlustanmälan" av KK).

Vill man på något sätt "mota olle i grind" gällande ID-stöld, ska man ha "digital brevlåda", för då dyker kreditförfrågningar omedelbums, och som man då "kan ta hand om". Tyvärr mitt enda tips hittills. "Spärra KK" funkar inte alls.
Det hade troligen fungerat, alltså genererat ett fel, om du visat kortet någonstans där de har anledning att kontrollera giltigheten på kortet, alltså någon med kontakt till körkortsregistret. Polisen har det givetvis, vet inte var mer det kan förväntas finnas.
Citera
2020-05-05, 02:46
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Det hade troligen fungerat, alltså genererat ett fel, om du visat kortet någonstans där de har anledning att kontrollera giltigheten på kortet, alltså någon med kontakt till körkortsregistret. Polisen har det givetvis, vet inte var mer det kan förväntas finnas.

Ja, antagligen hade det synts i trafikkontroll. Men tyvärr duger tydligen ett spärrat KK som ID.
Citera
2020-05-05, 06:49
Medlem
miikoss avatar
Man kan förlustanmäla sitt körkort till UC och/eller andra kredituppningsbolag.

Då kommer en varning att visas för butiken, så att de kan kontrollera ID-närmare.

UC tar 95 kr i avgift för att spärra kortet i deras kreditupplysningar.

https://www.minuc.se/forlustanmalan
Citera
2020-05-05, 07:08
Medlem
miikoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad

Misstänker att det är ganska få ställen. Enda unika numret på körkortet är referensnumret, och det numret är sekretessbelagt i registret, så det lär nog inte finnas i många automatiska sökningar.

Manuell kontroll mot behörig person på Transportstyrelsen kan väl fungera. Ex. Är detta ett giltigt körkort, refetensnummer är XXX och personnummer XXX. Svar ja/nej.

Men att fråga enbart på personnummer, så får man nog endast reda på behörigheter och ev. återkallalser, inte vilka plastkort som en person har.

Lär ju bli bättre om några år, då körkort inte längre kan användas som ID. Ex. Pass eller nationellt-ID kan vem som hellst på Polisen.se fylla i passnummer/ID-nummer och giltighetstiden och få svar direkt om det är spärrat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in