2020-05-04, 17:42
Medlem
jag-har-oxo-en-kuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NightWalker1
vad har du för musmatta?

Jag har en som det står Mamba på, ville inte ha en profil.

Kör med fönsterputs för att få rent.
Senast redigerad av jag-har-oxo-en-kuk 2020-05-04 kl. 17:43. Anledning: stavfel
Citera
2020-05-04, 17:50
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
provade att tvätta min qpad musmatta i maskinen. 30 grader och ylleprogrammet men den blev inte ren. märket efter handleden är kvar. ska jag köra vanligt program istället eller fintvätt och prova om det blir rent?

Musmattor "typ Deltaco" kostar cirka fem-tio spänn. Varför tvätta en sådan, bara ta en ny!
-Sedan skriker musmatta så mycket 1990-tal, Win 3.10, och möss med kula i stället för optisk.

Varför ha musmatta 2020? -Framför allt, varför vilja tvätta den, de är ju i princip gratis!
Citera
2020-05-04, 18:00
Medlem
Ravenboxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Musmattor "typ Deltaco" kostar cirka fem-tio spänn. Varför tvätta en sådan, bara ta en ny!
-Sedan skriker musmatta så mycket 1990-tal, Win 3.10, och möss med kula i stället för optisk.

Varför ha musmatta 2020? -Framför allt, varför vilja tvätta den, de är ju i princip gratis!
Musmattor är till för precision och rätt friktion när man använder musen, inte mist i diverse spel på datorn är det a&o att ha en optimal set-up när det kommer till kringutrustning.

Själv brukar jag lägga musmattan i duschen och gnugga in tvättmedel med varmt vatten med hjälp av en kökssvamp tills all smuts är borta, sen låter jag den lufttorka. Viktigt att inte tvätta baksidan för att förhindra att den inte tappar sin grip till bordet man använder.

Jag köper nya musmattor ungefär efter 4år, samma modell för 400 spänn. En sån där med sydda kanter som håller längre. Men efter ett tag sliter man för mycket på musmattan så att friktionen blir ojämn.
Citera
2020-05-04, 18:13
Medlem
Kostar 100 spänn för ny matta.
Hur snål får man vara?
Tvätta musmatta
Citera
2020-05-05, 01:56
Medlem
NightWalker1s avatar
Citat:

så du kör med en tidning då eller? eller du kanske inte ens har en dator? bara kör med din smartphone?

Citat:
Ursprungligen postat av Ravenbox
Musmattor är till för precision och rätt friktion när man använder musen, inte mist i diverse spel på datorn är det a&o att ha en optimal set-up när det kommer till kringutrustning.

Själv brukar jag lägga musmattan i duschen och gnugga in tvättmedel med varmt vatten med hjälp av en kökssvamp tills all smuts är borta, sen låter jag den lufttorka. Viktigt att inte tvätta baksidan för att förhindra att den inte tappar sin grip till bordet man använder.

Jag köper nya musmattor ungefär efter 4år, samma modell för 400 spänn. En sån där med sydda kanter som håller längre. Men efter ett tag sliter man för mycket på musmattan så att friktionen blir ojämn.
blir det inte nopprigt när du gör rent med svamp?

Citat:
Ursprungligen postat av mommy123
Kostar 100 spänn för ny matta.
Hur snål får man vara?
Tvätta musmatta
om man har köpt en fin som man verkligen vill ha som ska matcha sin setup och som dessutom kostar ca 300 kr så är det ju en annan femma ellerhur
Citera
2020-05-05, 02:38
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
så du kör med en tidning då eller? eller du kanske inte ens har en dator? bara kör med din smartphone?

om man har köpt en fin som man verkligen vill ha som ska matcha sin setup och som dessutom kostar ca 300 kr så är det ju en annan femma ellerhur

Har integrerad musplatta i tangentbordet. Men ditt mattvättsproblem löser du enkelt genom att lägga mattan i en balja med ljummet diskmedelsvatten. Låt den ligga någon timme där, skölj ur den och låt torka. Har mattor i bilen av i princip "musmattsmaterial", och dessa blir som nya efter sådan tvätt.
Citera
2020-05-05, 05:52
Medlem
GrandCanyons avatar
Osäker på hur OFF detta är men...någon som gjort rent laptop-fodral? Funkar maskintvätt eller är annat att föredra?
Citera
2020-05-05, 16:58
Medlem
Ravenboxs avatar
Citat:

Varför skulle det bli nopprigt för? Man använder den släta sidan, och vanligt tvättmedel. Funkar jättebra. Det är så här man gör när man tvättar musmattor.
Citera
2020-05-05, 17:56
Medlem
Körde min Razer Goliatus matta i tvättmaskinen på 40 grader igår, blev som ny, inte tvättat den på
5 år
Citera
2020-05-06, 15:36
Medlem
Blanda (pulver) tvättmedel med vatten, smeta över smutsen. låt den dra en stund
Skölj av med ljummet vatten och arbeta med händerna (gnugga).
Citera
2020-05-07, 06:09
Medlem
NightWalker1s avatar
Citat:
Har integrerad musplatta i tangentbordet. Men ditt mattvättsproblem löser du enkelt genom att lägga mattan i en balja med ljummet diskmedelsvatten. Låt den ligga någon timme där, skölj ur den och låt torka. Har mattor i bilen av i princip "musmattsmaterial", och dessa blir som nya efter sådan tvätt.
jasså jag förstår. jag har en sån jag med, men min är värdelös så jag behöver mus.

ska prova ditt tips om balja med diskmedel så får vi se
tack

Citat:
Ursprungligen postat av Ravenbox
Varför skulle det bli nopprigt? Man använder den släta sidan, och vanligt tvättmedel. Funkar jättebra. Det är så här man gör när man tvättar musmattor.
om man spiller något på sina kläder och då tar en fuktig trasa för att försöka torka bort fläcken så blir det ju lätt nopprigt på tyget. tänkte att det borde bli samma med en musmatta
Citera
2020-05-10, 13:19
Medlem
godboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GrandCanyon
Osäker på hur OFF detta är men...någon som gjort rent laptop-fodral? Funkar maskintvätt eller är annat att föredra?
Bror ju på vad för material det är frågan om. Men är fodralet smutsigt och du ändå inte vill/kan använda det i det befintliga skicket så kan du ju alltid testa att köra det i 30 eller 40 grader utan centrifugering.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in