2020-05-04, 22:11
Medlem
"Norges hälsominister Bent Høie erkänner för VG att pressen att agera hårt var stor:

– Jag var dagligen i media och försvarade bland annat att vi inte hade stängt skolorna, och en del andra förslag som var uppe som det var press på att vi skulle införa."

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/3Jgxj9/senaste-nytt-om-coronaviruset
Citera
2020-05-04, 22:12
Medlem
När öppnar stränderna i Spanien nu när de släppt ut folk igen.. Nån som vet? Typ Teneriffa
Citera
2020-05-04, 22:13
Medlem
Sextiopluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Decemberregn
Vad tror ni, kosmisk strålning och solens aktivitet påverkar spridningen/dödligheten i covid-19. Enl. en studie så hade ökad kosmisk strålning koppling till en något ökad dödlighet i många sjukdomar.
Trodde jag var helt ensam om denna enligt mig helgalna fundering, men hittade följande fråga på ett forum:
Is the pandemic caused by the increase in cosmic rays?

Artikeln:
Cosmic rays linked to increased mortality?
11april 2018 PhysicsWorld

Enl. min teori kommer smittan på ett märkligt sätt snabbt dö ut när jordens position i rymden/strålning/solens aktivitet /luftsammansättningen i atmosfären/ inte längre är gynnsamt för viruset. Och enligt min intuition är detta redan på gång!

Då borde en foliehatt vara effektiv!
Citera
2020-05-04, 22:15
Medlem
Haloumis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
Han sa det på en ledande fråga från programledaren. Inledningsvis så han ingen tidsrymd. Dumt att ham gick på den minan.

Att man utvecklar en immunitet borde vara självklart. Detta virus skulle vara väldigt unikt om så inte vore fallet. Hir länge immuniteten varar ska man vara jäkligt försiktig med att uttala sig om för det varierar mellan olika virus, också inom coronavirusfamiljen.

Jag väljer att lyssna på Jan Alberts expertgrupp som består av 6 forskare. Istället för Beaver14. Det borde du inte klandra mig för. Om man är immun för dom närmaste vågorna av viruset innebär det minst ett år, precis som han också säger på frågan.
Citera
2020-05-04, 22:18
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av antisocial666
Du har vissa poänger där..

Timanställda Fatima som sprungit som timmis I Sthlm´s nordvästra förorter och spridit smittan från boende till boende är den stora skurken här....

- Svenskar har trängts undan inom många yrkesgrupper. Därefter har vi fått höra att Sverige är beroende av alla utlänningar för att utföra dessa arbeten. Svenskarna utmålas som underlägsna utlänningarna, eftersom svenskarna antas inte kunna utföra dessa arbeten själva. Men innan utlänningarna koloniserade Sverige, så klarade svenskarna alldeles utmärkt att utföra alla arbeten helt själva.

Citat:
Hon har indirekt dödat 1000 tals av våra gamlingar vs. våra grannländer.

Men i grund och botten är det ju ej Fatimas fel. Felet är att hela vår offentliga sektor styrs av nervösa socionomkvinnor som pga. av rädsla för unga invandrargrabbar väljer att prioritera dom före alla andra...

- Jag tror inte att socionomkvinnorna i första hand är rädda för utlänningarna. Socionomkvinnorna är rädda för att uppfattas som rasister. Därför visar socionomerna tydligt att dom värderar bruna människor högre än vita människor; i dom vita människornas egna hemland. "Rasism" har blivit vita människors ständiga arvssynd, som vita människor ständigt förväntas göra avbön ifrån. Ju mer vita människor tar avstånd från rasism, desto kraftigare blir anklagelserna om rasism.

Bakgrunden till eländet ligger inte hos socionomkvinnorna. Skulden ligger hos en oärlig journalistkår. Med hjälp av hot och lögner, har journalistkåren förmått svenska folket att rösta på en politik som bygger på ondska. Avvikande åsikter bemöts med hån och nedvärderande kommentarer. Politiska opponenter tillskrivs hemska åsikter, så att allmänheten ska känna hat mot politiska opponenter.

Citat:
Med resultat att vi får MegaDeath bland våra åldringar.. Dvs. Etniska svenskar som byggt upp landet under 50/60 och 70 talet.

- Jackpott för Migrationsverket. Massor av bostäder blir lediga för att pumpa in ännu fler kolonisatörer i Sverige. Jag förutspår en våg av ålderdomshem som omvandlas till flyktingförläggningar.

För Sveriges politiker brådskar det att fylla på med fler utlänningar, innan svenska ungdomar kan få en chans att flytta in i bostäderna som blir lediga.

Citat:
Så bra jobbat Stefan Löfven.

Å du kommer ej komma undan din jävla fkn odugling, när vi börjar nyktra till om ungefär ett år och Corona är mer i bakgrunden kommer ni äckliga socialdemokrater bli tvingade att prioritera...

Det kommer inte bli skoj för er.... Ni gillar ej att prioritera bland "svaga" grupper.

Dock kommer ni bli tvingade. Magda kan inte toklåna oss ur detta.

"Svaga" grupper = skyddsvärda grupper = utlänningar

Citat:
Du för en ganska ostadig kamp mot de regimtroende... Hmm svårt att vinna då.

- Jag vet. Ljugande journalister har vilselett folket, och förmått folket att ställa sig bakom journalistkårens politiska program. Alltför många svenska reagerar med ilska ifall man har fräckheten att ifrågasätta journalisternas lögner.

Citat:
Men i grunden har du rätt. Tegnell och framförallt hans protege Giesecke är extrema hardcore socialdemokrater.

- Anders Tegnell och Johan Giesecke är företrädare för falsk omtanke. Dom struntar i Covid-19, eftersom sjukdomen huvudsakligen har drabbat västländer. Att hjälpa vita västerlänningar anses icke vara ädelt enligt dom ideologier som dominerar dagens samhälle. Att hjälpa svarta afrikaner anses däremot vara ädelt. Därför åkte Anders Tegnell till Somalia under pågående epidemi-kris i Sverige. Att bygga upp Somalias hälsomyndighet var viktigare än att försöka hejda Covid-19's spridning i Sverige.

Citat:
Dom tror på vårt fulltillitssamhälle till 100 procent, det är ju vad dom bygger hela FHM´s struktur kring.

(jag gör det oxå till viss del)

- Folkhälsomyndigheten har missbrukat sitt förtroende genom att vilseleda folket. Anders Tegnell håller på att rasera samhället som bygger på tillit.

Citat:
Men verkligheten har sprungit ifrån Tegnell och Giesecke... Vi har fått hit 3 mill araber och negrer sen 9/11 som begraver deras teorier fullständigt.

- Afrikanerna hade kunnat undkomma risken för Covid-19 genom att stanna kvar i Afrika.
Citera
2020-05-04, 22:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haloumi
Jag väljer att lyssna på Jan Alberts expertgrupp som består av 6 forskare. Istället för Beaver14. Det borde du inte klandra mig för. Om man är immun för dom närmaste vågorna av viruset innebär det minst ett år, precis som han också säger på frågan.

Rapporten finns för övrigt här:

https://www.folkhalsomyndigheten.se/contentassets/470ac03e33d94c32906478fce196f117/serologi-covid-19.pdf
Citera
2020-05-04, 22:19
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Jag är säker på att du har fel om Sverige. SCB har mätt minskad dödlighet i Sverige de senaste veckorna.

https://omni.se/a/dOekbw

Men du kan ha rätt i att lockdowner och hot om lockdowner på nytt kan skrämma medborgarna i många länder till lydnad. Därför är jag glad över att leva i Sverige där vi inte behöver tillgripa sådana primitiva metoder. I stort funkar det ändå, även fast jag är irriterad över att man gullat med restaurangägare som verkat fatta nada, trots att de borde ha gjort det vid vid det här laget.

En av de många fel med Sveriges strategi är att kunna arbeta på rätt sätt med folkets psyke.
Allt detta med att försöka inge en bild av icke-panik är ett dubbeleggat svärd.

Det är väldigt svårt att få folk att känna press samtidigt som man vill lugna ner folket.
Det finns tydliga exempel som man kan få utifrån hur folket har betett sig senaste 4-6 veckor.

När det var påsk, såg jag typ 10 pers på de vanliga 100 som fanns i köptcentrum.
När det var första maj, såg jag typ 40 pers på de vanliga 100 som fanns i köptcentrum.

Det som komnnuncieras, siffrorna och de olika "stabilt" och "spännande" samt de där "2 döda idag söndag" hjälper till att förvirra folk. De hjälper til att släppa taget.

En av orsakerna att man ser färre döda är just pga folk varit mer uppmärksamma.
Men sen har de börjat igen gå ut. De har tröttnar på att vara hemma. De har dessutom fått positiva signaler.

Givet att flockimmunitet är typ 1 år borta, så kommer fler smittas under senaste 1-2 veckor än under påsken.
Med konsekvens som man ser i siffrorna som kommer närmaste veckor.
Citera
2020-05-04, 22:21
Medlem
Nu blir inte AT (och Uffe) glada

Sex virologiforskare: virus kan överföras utan att den smittade känner sig sjuk och forskning visar att smittan kan spridas via utandningen.

Dessa två egenskaper hos covid-19 ligger bakom att länder infört krav på munskydd. Vi uppmanar nu därför Folkhälsomyndigheten att rekommendera att munskydd används i publika miljöer och i äldrevården.

Att i detta läge avråda från allmänt bruk av skyddsutrustning inom äldrevården är obegripligt, alldeles särskilt som viruset i utandnings*luften går ner signifikant om munskydd används. https://www.dn.se/debatt/anvand-munskydd-i-publika-miljoer-och-i-aldrevarden/

Mkt lång och bra och välbehövlig debattartikel!
Citera
2020-05-04, 22:23
Medlem
Got2GoL8s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nihenna
Skulle inte samhället ha kollapsat nu? Det skulle se ut som walking dead, minus zombiesarna, där el, vatten och mat var en bristvara som man fick döda andra människor för att få tillgång till? Skulle inte folk falla ihop på gatan, döda där på sekunden i horder av folk? I alla fall om man fick tro de som var helt inne i det runt januari-februari med sina domedagsprofetior. Visst för att situationen inte är optimal, men jämfört de profetiorna som postades då så är detta rena rama paradiset.

Och vad hände med det där om att när de där 2000 IVA-platsdagarna tog slut så skulle allt kracklera ihop som ett korthus? Visst är vården helt klart hårt stressad och har tyvärr behövt prioritera bort vissa fall, men vi har inte fått någon totalkollaps som några pratade om.

Livet fortsätter, på ungefär samma sätt som det gjorde innan sjukdomen kom. Enda skillnaden i vardagen är väl allt hemmaarbete

Jaha! Visst är man överraskad, INTE! Snart blir det tjat om 3:e världskriget, Pesten, Muslimerna och Judarna planerat detta...
Nihenna, Jag bjuder gärna dig på en god pizza och ett par öl eller vin, vilken dag i veckan som passar! Skönt med smarta personer!
Gissar att det finns en del som inte behöver köpa: toapapper, ris, konserver, olja, batterier, handsprit och värktabletter mm. på överskådlig tid. Grattis till er Vinnare!
Citera
2020-05-04, 22:26
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvaMp_
Jag vet att myndigheterna säger att vi itne ska slappna av och att detta är långt ifrån över etc.

Men seriöst, nu vet man ganska mkt om viruset, jag hör siffror på dödlighet mellan 0.1 - 0,3 %. Sjukvården är belastad men har inte slagit i taket, IVA platser belagda i Stockholm är lägsta sen 7e April.

Mer och mer tyder på att flockimmunitet fungerar.

Har vi inte fackat ekonomin tillräckligt? De gamla och de i riskgrupp ska ju isoleras såklart. Men är det inte dags att börja köra på och se om vi behöver gå tillbaks till restriktioner om det börjar öka utom kontroll igen?

Jag tror nästa vecka kommer bestå av fortsatt nedgång.

Jag förstår också att det kan tyckas oschysst mot vårdpersonalen som redan nu sliter men vf ge dem mer betalt, försök lösa problemet där vidare.

Vilka restriktioner tycker du att vi har som fackat ekonomin? Social distansering och ”tvätta händerna” välter ingen ekonomi. Att vår omvärld har släkt ner beror ju inte på svenska restriktioner.

De restriktioner som ändock finns berör nästan uteslutande våra äldre och har konsekvenser för den enskilde, men ingen direkt påverkan på samhällsekonomi.

Viktigast för svensk ekonomi är att vår omvärld öppnar upp igen.
Citera
2020-05-04, 22:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79

Sex virologiforskare: virus kan överföras utan att den smittade känner sig sjuk och forskning visar att smittan kan spridas via utandningen.

Dessa två egenskaper hos covid-19 ligger bakom att länder infört krav på munskydd. Vi uppmanar nu därför Folkhälsomyndigheten att rekommendera att munskydd används i publika miljöer och i äldrevården.

Att i detta läge avråda från allmänt bruk av skyddsutrustning inom äldrevården är obegripligt, alldeles särskilt som viruset i utandnings*luften går ner signifikant om munskydd används. https://www.dn.se/debatt/anvand-munskydd-i-publika-miljoer-och-i-aldrevarden/

Precis. Äntligen något intelligent liv.
Citera
2020-05-04, 22:28
Medlem
Lyckligagatandens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79

Det vi pratar om är prestige och inget annat och stolthet men det har inget med verkligheten att göra. Våra fega politiker har sedan några månader bakåt lämnat landets framtid till FHM och sitter sedan tysta och lyssnar, det är tamefan skamligt.
Senast redigerad av Lyckligagatanden 2020-05-04 kl. 22:36.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in