2020-05-04, 18:09
Medlem
-tramS-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chickenodogo
Nej, det fördubblas inte varje vecka, inte om man har R på 1.

Så vad är fel? Deras modell som var off med över 60% vid 11e April eller deras ståndpunkt att 26% är smittade 1a Maj?

Nä, tänkte lite för snabbt, eller inte alls. Fast vi kan inte gå på bekräftade smittade då vi inte vet mörkertalet (som kan förändras i tid).
Citera
Avslutad
Italien; idag 195 döda. Andra dagen under 200 döda.

Jippi! Går framåt nu. Hoppas snart under 100 och sen 0

https://www.corriere.it/salute/malattie_infettive/20_maggio_04/coronavirus-italia-211938-casi-positivi-29079-morti-bollettino-4-maggio-f792cfd0-8e14-11ea-b08e-d274 3999949b.shtml
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GaretheGOLFERbale
Personliga påhopp. Riktigt svagt Uffe. Vilken värdegrund har du egentligen?

Du ljuger. Visa mig en källa på att vi geografiskt ligger i västeuropa. Sverige ligger i nordeuropa, det har alla lärt sig som gått i grundskolan. Om du är så obildad och okunnig att du inte vet i vilken del av Europa som Sverige ligger i bör ingen ta dig på allvar. Sverige ligger i Nordeuropa och vi ska jämföra Sveriges resultat med våra grannländer och länderna i östersjöregionen.

Självklart ska vi jämföra oss med EU och övriga Västeuropa. Där vi fick in smittan ungefär samtidigt och har ungefär samma förutsättningar.
Citera
2020-05-04, 18:10
Medlem
Ola Schuberts avatar
Lite skumt med Finland Givetvis så måste man öppna upp även där, vilket också kommer att ske. Samtidigt är 90 procent av befolkningen där för lockdownen. De sitter säkert och trycker i sina lägenheter och hus och är livrädda för "det hemska SARS-COV2". Och visst är det hemskt för de som är 70 år eller äldre, (även fast 75 procent av dem överlever en covid-19 infektion). Och visst är det hemskt för övriga riskgrupper. Men det är inte hemskt för befolkningen i allmänhet, (såvida man inte har en väldig otur).

Covid-19 är som en liten enveten och ettrig knähund som bitit sig fast i underbenet och ligger och stirrar på en. Detta kan vara dödligt för en försvagad 80 åring, men knappas för befolkningen i allmänhet Det gäller bara att ha lite tålamod tills covid-19 hunden självdött. Orsaken till att vi ändå har restriktioner och rekommendationer i Sverige är dels att inte sjukvården skall bli överbelastad och dels att vi vill skydda de 1,6 miljoner som är 70 år eller äldre, (av vilken en liten minoritet, de mest försvagade bor på äldreboenden), samt övriga riskgrupper.

Så var fan tog den finländska sisus(en) vägen ?
Citera
2020-05-04, 18:10
Medlem
RoyalTrashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harrywinston
Exakt! Munskydd hjälper bara i Asien och självklart inte i Sverige. Därför pågår livet som vanligt i exempelvis 20-miljonerstaden Seoul. De har typ 0 nya smittade per vecka samtidigt som restauranger, kontor ja till och med tivolin är öppna som vanligt. Alla bär däremot mask.

Ja det är helt klart ett mysterium varför masker fungerar nästan 100% i Asiens mångmiljonstäder medans de i Europa är helt verkningslösa - ja rent utav farliga! Detta är dock ingen relevant fråga att ställa till Tegnell under presskonferenserna. Istället bör vi intervjua psykologer på Bris och se vad de tycker om Corona och liknande viktiga saker, tycker våra journalister!

Haha dagens bästa hittills! Cred till dig!
Citera
2020-05-04, 18:11
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .Dostoj.
Ja officiella ja. Men det jag menar är att fler innan henne som gått under radarn. Många är ju symptomfria el får endast milda symptom. Därför menar jag att det sannolikt funnits längre i Sverige än 31 januari. Tänk bara på alla anställda i multiinternationella företag i t.e.x. Stockholm där anställda flugit mellan länder såsom Kina, USA, Iran etc. Om smittan fanns runt november (förmodligen ännu tidigare) i Kina så är det väl ganska givet att någon tagit med sig smittan till Sverige därifrån tidigare än 31 januari. Varför jag tycker detta är intressant, är att många som jag känner och hört talas om har varit mystiskt och kraftigt sjuka kring dec/jan/feb och eftersom allmänheten inte får ta tester i dagsläget så funderar jag på om alla dessa kan ha haft viruset redan. Men det är väl bara att avvakta tester tills dess att man får svar men tålamodet tryter.

Svenska forskare har nu väldigt länge talat om anti-kroppstester men det verkar aldrig komma några. Sedan när dessa kommer så kommer det att lång tid att få alla testade.
Verkar som att vi kanske kan se resultat under sensommaren?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle81
Italien; idag 195 döda. Andra dagen under 200 döda.

Jippi! Går framåt nu. Hoppas snart under 100 och sen 0

https://www.corriere.it/salute/malattie_infettive/20_maggio_04/coronavirus-italia-211938-casi-positivi-29079-morti-bollettino-4-maggio-f792cfd0-8e14-11ea-b08e-d274 3999949b.shtml

Nice!
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Ulf-Utredaren
Återigen. Det är inte skyddsutrustningen som varit problemet på äldreboendena. Oavsett vad du säger. Det kom ju för guds skull en rapport ifrån äldrevården själva idag som presenterade klockan 14.

Det är inte det som anses varit drivande i smittspridningen. Det är framförallt två saker.

1. Personal har jobbat när de varit sjuk.
2. De inlagda har sprungit runt och träffat varandra. Svårt att hålla dem i sär. I princip omöjligt.

Det är de två viktigaste punkterna. Skyddsutrustning har fungerat relativt väl även om det saknat på några ställen i perioder.

Jag tror att FHM i efterhand har ett behov att rättfärdiga att de skrev om rekommendationerna och tog bort/lättade kraven på skyddsutrustning t ex i gorm avmunskydd.

Som du kanske minns började flera skyddsombud vid äldreboenden kräva skyddstopp då säkerhetsföreskrifterna inte kunde uppfyllas. Då gjorde FHM om reglerna och vips blev alla tvungna att arbeta igen tror hälsoriskerna. Det var ett logiskt/rätt beslut utifrån förutsättningar men jag tror att såhär i efterhand vill/behöver FHM se till att skylla på något annat.

Tack och lov finns alla artiklar finns kvar från den tiden och de vittnar oavsett vad du säger samstämmigt om en brist på munskydd.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/skyddsstopp-infordes-pa-aldreboende-efter-tvist-om-munskydd

https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=493&artikel=7452176
Citera
2020-05-04, 18:13
Medlem
Bajjamannen87s avatar
Citat:
Ja, den läkaren bör bestraffas om det han säger är sant. Varför polisanmäler ingen honom i sådana fall??

Förmodligen lögn ja.

Citat:
Polisanmäl honom om han låter folk dö på golvet utan att agera. Det är brottsligt ja och bör polisanmälas.

Varför ska läkaren som följer lagen polisanmälas? Har du helt missat att staten gått ut med regler för vilka patienter läkarna ska prioritera?
Citera
2020-05-04, 18:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Då kanske inte Flashback är rätta platsen för dig då.

Det är jag fullt kapabel att avgöra själv, och som tur är finns här ju några vanliga människor som kan föra en helt normal diskussion också - ungefär som riktiga forskare eller vetenskapsmän kan, du vet?
Jag har aldrig hört välutbildade människor som vet vad de snackar om behövt ta till svärord eller kalla folk dumma i huvudet. Så jag hänger här för att förbättra kvalitén på forumet litegrann
Citera
2020-05-04, 18:14
Medlem
HGs avatar
Citat:
Jaha, så ALLA restriktioner har effekt nu helt plötsligt??

Du sitter ju bara och fjantar dig. Lägg av.

Nej, alla restriktioner har verkligen inte effekt. Munskydd på stan har typ noll effekt. Karantänen runt Helsingfors hade noll effekt enligt Finland själva.

Hur fan kan du veta vad som haft effekt och inte när ingen annan i hela världen kan svara på det?

Alla de länder som överhuvudtaget inte hade särskilt stor smitta inom gränserna när detta uppdagades hade ju inte behövt gå så långt. Precis som många delstater i USA alltså.

Har munskydd på stan verkligen ingen effekt? Detta tror jag inte är bevisat på något sätt.
Kinas ledare XI Jinping verkar i alla fall tro på munskydd.

https://i.dailymail.co.uk/1s/2020/05/02/12/27920174-8279859-image-a-13_1588419961001.jpg
Citera
2020-05-04, 18:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RoyalTrash
Återigen så har jag delade åsikter till lockdown, och det finns olika typer av dem. Men som sagt så blir det fel att jämföra med sydvästra Europa som du gjort otaliga gånger i denna tråd, och det tror jag du är smart nog att fatta själv om du tänker efter.

Du går inte efter vad 98% av Norden tycker eftersom övriga kört helt andra strategier än oss.

Återigen så vinklar du påståendet om munskydd på stan helt fel eftersom de flesta som går på stan även går in pä affärer eller åker buss så de hamnar i situationer du själv erkänt att det kan hjälpa. Där låter du som en schizofren robot.

Du får gärna länka till på vilket sätt t ex skadorna Finlands lockdown orsakat till den grad att de aldrig skulle gå tillbaks till det. Snyggt dock att du visar en sida som säger att det är klart deras regering säger saker till folket som inte stämmer. Händer nog en hel del i Sverige med och bevisar att du kanske borde vara försiktig med att försvara allt regeringen och FHM gjort som att de av någon anledning är felfria, till skillnad från Finland

Vi kan jämföra med hela Västeuropa och vi har klarat oss relativt väl.

Dessutom har vi uppnått målet att inte kollapsa sjukvården. Den har klarat det från Dag 1.

Sverige säger inte att vi ska backa. De länder som säger detta ljuger för sin befolkning för de ska känna sig trygga. Det kommer ALDRIG att hända och det vet du med.

Finlands skador på ekonomin är enorma. Och de har redan en enorm statskuld. Långt, långt värre än Sverige. Där har du enorma skador. Långt mer än hos oss.

Även Norges arbetslöshet har skenat. Går från 3,6% till +10% nu...

Medans vi gått från 6 till 8%. En stor skillnad och värt ganska mycket.

Sydeuropa står väl där med +20% nu och det får vi i norr som vanligt betala genom EU.

där har du skadorna. Enorma skador. Även för människoliv på sikt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in