Citat:
Ursprungligen postat av
DikT
Jag håller med om det fetade.
Men logiken och tecknen på att munskydd hjälper inomhus i t.ex. affärer, arbetsplatser och kollektivtrafiken är stark. Om inte annat kan man använda försiktighetsprincipen till man vet med säkerhet.
Men det lät nästan som att du öppnade för det nu, eller?
Men kan vi enas om att din definition på vad som utgör ett bevis på att munskydd inte fungerar var fel?
Ja, man ju känna att logiken borde stötta allmän användning av mun/andningsskydd, men vetenskapen (och därför logiken?) gör ju inte, och som jag förstått det så är anledningarna som belagts bland annat:
Att inte bli smittad:
- vanliga munskydd (typ tygmasker) är för dåliga och för öppna. Du behöver avancerade masker med filter som sitter mycket tätt
- du riskerar fortfarande att få lika mycket virus i och runt ögon, och på området runt masken som sedan kan komma in i munnen när masken är av
- den största risken med en droppsmitta är virus på händerna, det är på den du får mest smitta om du är i en exponerad miljö. Vad som sker är att man sedan för smittan via egna händer till t ex mun och ögon. Vi peter oss (omedvetet) i ansiktet mycket ofta, och vid användning av ansiktsmask så ökar dessa ”petningar” då vi rättar till bandet, släpper in lite luft när det blir kvavt
- mask ger en falsk trygghet och vi blir mindre försiktiga med det som är viktigast som avstånd, handhygien och så vidare
Att inte sprida smitta:
- en smittad sprider ju mindre då en del, men inte allt, av de droppar man riskerar sprida fastar i masken. Det är bra, men inte på något sätt 100%igt
- risken att folk som känner symtom (små eller kanske mer) ändå går ut ökar ordentligt då det är lätt att man tror att det är OK då ”jag har ju ändå mask”. Man får många fler smittspridare ute i samhället
Det är väl därför studier (vetenskapen kallar det visst för ”evidentia”) visar att det inte har någon positiv effekt.
I Asien är det ju rätt vanligt att det används, men då utav respekt och för att inte smitta andra om man känner sig lite risig. Det kan ju vara bra, men när det gäller corona så är det ju klart bättre att stanna hemma, än att sätta på sig en mask och gå ut om man är lite krasslig.