2020-05-04, 16:36
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blygdben
Jag tror att en förklaring till att denna fråga gällande munskydd väcker så starka känslor kan vara att det ger en känsla av trygghet att få bära sitt skydd. Lite som en snuttefilt när man behöver tröst. Man känner sig inte lika utsatt och hjälplös när man bär sitt munskydd. Bara en liten fundering så här i vargtimman....

Faktiskt så känner jag så. Munskydden är mina små snuttefiltar som jag tar med mig till stormarknaden när jag vill undvika att känna att jag blir smittad.
Alla kan vi nog i dessa tider känna att vi behöver lite barndomstrygghet via en snuttefilt.
Citera
2020-05-04, 16:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av justina
Nä det går ju inte. Då jobbar ju släktingarna mindre och det blir ändå mindre skatt!

Det bortfallet kan ju restaurangägarna kompensera vettu.

Der är dock intressant att släktingarnas arbeten är så viktiga enligt dig, men inte andras.. där ser man återigen. De gamla är inte värda ett skit - men gnälla kan man.
Citera
Medlem
kazangass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bunsofsteel
Saxat från FHM:s hemsida:

https://www.folkhalsomyndigheten.se/smittskydd-beredskap/utbrott/aktuella-utbrott/covid-19/fragor-och-svar/

"Vem ska stanna hemma?

Känner du dig sjuk med symtom som snuva, hosta eller feber ska du låta bli att träffa andra människor. Det gäller även om du bara känner dig lite sjuk. Du ska inte gå till jobbet eller skolan, eller lämna barn på förskolan. Barnet kan fortsatt gå i förskola men någon annan bör lämna barnet. Det är viktigt att inte smitta andra."

Kriterie #1: Känna sig sjuk med symptom.
Alt. kriterie #2: Känner dig lite sjuk.

Nämns inget hur man skall bete sig om man känner sig frisk men samtidigt uppvisar symptom.

Så dom enda som har fel i vanlig ordning är du själv och FHM.

Nu skojar du?
Att uppvisa symptom på en covid-infektion, och samtidigt känna sig frisk kan inte vara en vanlig kombination.

Om du hostar och har feber, då är du per definition sjuk.
Det är inget normaltillstånd (i betydelsen att vara frisk) att uppvisa symptom på sjukdom.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AnnaDea
Japp, precis alla ljuger och är ryssar

Här ett exempel på en ryss som inte var någon ryss utan en läkare. MÖPs hade veritabla orgier runt henne på twitter. Nu har de raderat sina inlägg och låtsas som om det regnar.

https://emanuelkarlsten.se/05/coronapandemin/
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrSomebody
Fakta är att vi har överlägset flest smittade och döda av alla nordiska länderna, och vi drar ifrån i den statistiken för varje dag som går, sen får du bräka hur mycket du vill om att Sverige gör rätt, statistiken talar sitt tydliga språk.

Vi är sämre än våra grannar men bättre än stora dela av Västeuropa.

vi har klarat målet att sjukvården klarade av detta men misslyckats med äldreboenden.

så det finns både bu och bä.

Nu går alla länder i sveriges fotspår så vi får väl se vad som händer.
Citera
2020-05-04, 16:38
Medlem
AnnaDeas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ulf-Utredaren
Ja, den läkaren bör bestraffas om det han säger är sant. Varför polisanmäler ingen honom i sådana fall??

Förmodligen lögn ja.

Eller är det så verkligheten ser ut.
Citera
2020-05-04, 16:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HG
Faktiskt så känner jag så. Munskydden är mina små snuttefiltar som jag tar med mig till stormarknaden när jag vill undvika att känna att jag blir smittad.
Alla kan vi nog i dessa tider känna att vi behöver lite barndomstrygghet via en snuttefilt.

Och det är ju helt ok. Tröstar det någon så fine. Vi andra slipper. Det borde också vara fine.
Citera
2020-05-04, 16:39
Medlem
Richard-IIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haddock93
Så ca 10% av stockholmare har haft Corona. Hur många har dött i Stockholm? 2000? Nu går fler tillbaka till arbetet i olika delar av landet.

Jag tror att minst 20 000 kommer dö av Corona och då är jag konservativ.

Det här med flockimmunitet fungerar bra..

Ca 10% i påskas tror man baserad på bland annat KTHs studie, men i vissa grupper fler tydligen. Antagandet är att det skall vara runt 25% i mitten/slutet av denna vecka, men det får vi väl se om någon vecka.

Det är ju lite knöligt också då det tydligen måste gå typ 10 dagar efter att man blivit frisk tills man testar positivt för antikroppar, så lite oklart för mig om 10% var antalet som testat positivt, eller ett extrapolerat antagande.

Flockimmunitet troligen vid ca 60% så kanske under juni om man skall gissa. I Stockholm alltså. I andra delar kommer 60% ta mycket längre tid, så det är väl därför man talar om att problemet att man kan öppna ganska mycket i Stockjolm, men måste ha kvar restriktioner på t ex Gotland mycket, mycket längre.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Eller framförallt om tre-fyra månader (om det fortsätter som nu) när MÅNGA fler blivit arbetslösa och dessutom tömt sina resurser. INGEN kommer bry sig om döda på ålderdomshem när de inte kan ge mat åt sina barn. Men förhoppningsvis blir det inte så illa i Sverige.

Helt sant.

Nu står Sydeuropa där med 20% arbetslöshet och vill ännu en gång ha pengar från oss i Norr genom EU.

Så ja... de döda kommer glömmas snabbt och ekonomin kommer ta över debatten sakta men säkert.
Citera
Medlem
DikTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Richard-III
I Asien är det ju rätt vanligt att det används, men då utav respekt och för att inte smitta andra om man känner sig lite risig. Det kan ju vara bra, men när det gäller corona så är det ju klart bättre att stanna hemma, än att sätta på sig en mask och gå ut om man är lite krasslig.

Och det allra bästa är ju att göra både och. Stanna hemma om man känner sig dålig och ta på munskydd om man kommer befinna sig bland andra inomhus. Eller hur?

Källa till att mask ger en "falsk säkerhet" och att folk då t.ex. slarvar med handtvätt?
Citera
2020-05-04, 16:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bunsofsteel
Saxat från FHM:s hemsida:

https://www.folkhalsomyndigheten.se/smittskydd-beredskap/utbrott/aktuella-utbrott/covid-19/fragor-och-svar/

"Vem ska stanna hemma?

Känner du dig sjuk med symtom som snuva, hosta eller feber ska du låta bli att träffa andra människor. Det gäller även om du bara känner dig lite sjuk. Du ska inte gå till jobbet eller skolan, eller lämna barn på förskolan. Barnet kan fortsatt gå i förskola men någon annan bör lämna barnet. Det är viktigt att inte smitta andra."

Kriterie #1: Känna sig sjuk med symptom.
Alt. kriterie #2: Känner dig lite sjuk.

Nämns inget hur man skall bete sig om man känner sig frisk men samtidigt uppvisar symptom.

Så dom enda som har fel i vanlig ordning är du själv och FHM.

Går du runt och nyser och hostar ska du vara hemma. Helt rätt. Inga konstigheter i det. Så jag vet inte vad du yrar om riktigt.
Citera
2020-05-04, 16:40
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FrankIsBack
Mja, nog går det om man vill.
https://fyndiq.se/halsa-skonhet/halsa/vard/skydd-stod/munskydd/

50 pack munskydd för 649 kr! köpte mina för 38 kronor innan smittan tömde alla lager i Sverige.
Ställer inte upp på detta ocker i alla fall.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in