2020-05-04, 16:23
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hanna-Wigh
Inte bara att WHO somnade vid ratten en gång utan minst två gånger när det gäller detta virus:
(Jan 30, 2020)
Despite the emergency declaration, the WHO is not recommending any restrictions on travel or trade at this time. Countries should implement evidence-based public health policies, combat misinformation, share data, and work together to stop the spread of the virus, Adhanom said. The WHO also called for an acceleration in efforts to develop vaccines and treatments, and stressed that support be given to countries with weak health systems which might not be able to cope with the virus.
https://www.theverge.com/2020/1/30/21115357/coronavirus-outbreak-global-public-emergency-world-health-organization

Dessutom WHO kritiserade den amerikanska administration för att stänga av "kina-flyget", indirekt.

(Feb. 12, 2020 )
BEIJING—When the World Health Organization declared a global public-health emergency at the end of last month, it praised China’s “extraordinary” efforts to combat the coronavirus epidemic and urged other countries not to restrict travel.
https://www.wsj.com/articles/the-world-health-organization-draws-flak-for-coronavirus-response-11581525207

Notera WHO: "urged other countries not to restrict travel."
Ja, WHO borde kanske ha agerat tidigare. Dock till deras försvar så kanske man ändå kan förstå att informationen man bygger alarmutlösning på ska vara vetenskapligt prövad. Att det handlade om ett nytt virus blev först klart iom publiceringen av genomet i början av januari (vilket faktiskt är imponerande snabbt). Att det smittade från människa till människa blev fastställt först när vårdgivare i Wuhan blev konstaterade smittade vilket var någon gång efter mitten av januari.

Så vad man ska diskutera är egentligen var man lägger triggernivån. Om man ska göra det vid minsta misstanke eller inte. Självklart ska man inte låta icke-experter utlösa larm som den oftalmolog i Kina som gick ut på sociala medier tidigt med sina misstankar och senare tragiskt dog i COVID19. Av förklarliga skäl kanske med tanke på panik hos världsbefolkningen och potentiella allvarliga konsekvenser.

Och varför jag benhårt för denna "kamp" mot konspirationerna att Kina ligger bakom detta är av det enkla faktum att vi måste bli bättre på det här och sluta kasta ogrundade beskyllningar på varandra. För det här var en generalrepetition. Nästa gång är det ute med mänskligheten om vi inte drar lärdomar av detta. Detta är riktat mot alla även mot den kommunistiska diktaturen i Kina och deras ledare.
Senast redigerad av arbetet 2020-05-04 kl. 16:27.
Citera
2020-05-04, 16:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pejpen
Gasmask har väl aldrig varit uppe som en fråga. Eller? Han säger ju att det inte är bevisat att mask hos allmänheten är effektivt. Dels för att det finns masker som är för dåliga, dvs dom skyddar inte mot virus och dels för att man måste hantera dem väldigt noggrant. Beaktat detta så kan det vara kontraproduktivt att förorda masker, allmänheten riskerar använda fel typ av masker på fel sätt med ökad smitta som negativ effekt. Inom vården är det en helt annan sak. De använder rätt typ av mask i kombination med visir mm OCH vet hur man tar av sig utrustningen på rätt sätt. Då är mask relevant...

Som en fråga nej.
Men eftersom vården inte får det så har de börjat använda det ibland.

Han spekulerar för mycket.
Skulle det skada om alla använder mask? Nej.
Men eftersom det skulle riktas så mycket hat mot regeringen om så är fallet så underspelar han det.
Citera
2020-05-04, 16:25
Medlem
room6527s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blygdben
"Kommer jag att få veta om jag blivit smittad av viruset? Svaret är tyvärr nej eftersom vi med full säkerhet inte kan avgöra det i nuläget och den nya testmetoden ännu inte är godkänd för en klinisk bedömning. Den här pilotstudien kan dock utgöra ett viktigt underlag för vårdgivare att i ett senare skede införa en sådan klinisk rutin. Vi hoppas därför att du vill ställa upp, ditt bidrag är jätteviktigt!"

Kollar man in firman gick dom 7 mille back, är registrerad i en lägenhet på N.Mälarstrand sen en i styrelsen på Lidingö hoppade av nyligen. Känns som coronan kom som en skänk från himlen för denna "firma"...

https://www.allabolag.se/5590499587/capitainer-ab
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av justina
Det är väl så att detta finns med i statens beräkningar. Utan lock down finns risk att många äldre dör, men det är en risk man väljer att ta eftersom det inte är en ekonomisk förlust om de dör.

Restauranger däremot hålls öppna trots att smitta sprids där eftersom det är en ekonomisk förlust om de går i konkurs (färre skattepengar till staten, fler arbetslösa).

Självklart är ekonomin otroligt viktig. Kommer bli det enda vi talar om från och med nu runt om i världen.
Citera
Medlem
Bunsofsteels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ParMobil
Du verkar vara en som hånler.
Att 10st skulle jobba med detta!?
Grattis om du tror det

Jag skrev "aktivt arbetar med".

Läs om tills du förstår.
Citera
Medlem
AnnaDeas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ulf-Utredaren
Lögn och förbannad lögn.

Du ljuger. Ingen har nekats vård pga Covid-19 så de avlidit pga detta. Om detta hänt kommer den läkaren att bli anmäld.

Du ljuger.

"– Jag och många av mina kollegor mår direkt dåligt av att tvingas låta människor dö framför våra ögon, när vi vet att de hade haft en hygglig chans att överleva ifall de fått intensivvård. Detta händer flera gånger dagligen, säger en annan."

Säger det bara rätt ut.

Eller så ljuger läkaren.
Citera
2020-05-04, 16:26
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cucciola
Dum i huvudet kan du vara själv, det verkar ju inte ens som att du läser det jag skriver för du påstår helt märkliga saker som jag inte sagt. Varför skulle jag säga att WHO är köpta av Kina, var får du alla konstigheter ifrån?
Det finns inga bevis för någonting så att du tvärsäkert ändå påstår saker om Kinas laboratorier som du helt omöjligt kan veta något om bevisar ju i så fall att det är din intelligens som brister.
Att olika forskare har olika teorier kring virus som de inte ens säkert kan klarlägga ursprunget från är verkligen inget bevis för någonting. Jag har heller ALDRIG PÅSTÅTT ATT VIRUSET INTE KOMMER FRÅN DJUR OCH KAN HA MUTERAT NATURLIGT så nu har jag sagt detta ett antal gånger och hoppas att du kan läsa det jag skriver den här gången. Även om viruset inte är framställt i labb så kan det ändå ha hanterats i labb.
Det vi vet med säkerhet är att Kina har dolt information tidigare och att de inte låter WHO undersöka någonting alls nu. Kinas rapportering är just KINAS rapportering.
Jag diskuterar inte med folk som förolämpar andra utan anledning för att deras åsikter eller teorier skiljer sig åt så du kan hoppa på någon annan nu.
Men Fiskesjö är ingen virusforskare. Du får gå tillbaka till ditt Malou efter tio eller vad du brukar titta på eller om det är Efter fem som är din kunskapskälla. Vad vet jag? Orkar inte argumentera mot sådant om jag ska vara ärlig.
Citera
2020-05-04, 16:26
Medlem
sannes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trailblaser
Uppenbart att det funnits/finns riktiga egon i hemtjänsten som sprungit runt med symptom bland äldre och totalt dissat rekommendationerna.

Ja det verkar troligtvis vara den strategi FoHM använt, att göra folk förvirrade så till den grad att människor måste vända sig till media för att få svar på sina frågor om mormor, farmor, gå till jobbet, inte gå till jobbet, skolan, riskgrupper som spammats regelbundet i varje frågespalt. Du kan titta på utvald så förstår du att befolkningen inte förstått FoHMs rekommendationer.
Citera
2020-05-04, 16:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av justina
Det är väl så att detta finns med i statens beräkningar. Utan lock down finns risk att många äldre dör, men det är en risk man väljer att ta eftersom det inte är en ekonomisk förlust om de dör.

Restauranger däremot hålls öppna trots att smitta sprids där eftersom det är en ekonomisk förlust om de går i konkurs (färre skattepengar till staten, fler arbetslösa).

De flesta restauranger i Sverige drivs av skattefuskande blattar, så det lär inte vara några större summor som flödar in till staten från dem.
Citera
2020-05-04, 16:27
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Ulf-Utredaren
Lögn och förbannad lögn.

Du ljuger. Ingen har nekats vård pga Covid-19 så de avlidit pga detta. Om detta hänt kommer den läkaren att bli anmäld.

Du ljuger.

"– Jag och många av mina kollegor mår direkt dåligt av att tvingas låta människor dö framför våra ögon, när vi vet att de hade haft en hygglig chans att överleva ifall de fått intensivvård. Detta händer flera gånger dagligen, säger en annan."

Du är en lögnare. Du är samhällsfarlig. Du förtjänar hamna i fängelse för lögner och desinformation. Du är anmäld.
Citera
2020-05-04, 16:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MissBobby
Det finns ännu platser kvar på sjukhusen och det har inte funnits och finns inte någon anledning att neka sjuka vård. Inte än. Varför har de blivit nekade och på uppdrag av vem har det skett? Vet man det?

Man har väl hållit sig kring den vanliga rutinen man har kring vårdbehov och förutsättningar. Det har ju varit väldigt många patienter som befunnit sig i livets slutskede och inte bedömts klara av intensivvård, och därför "nekats" vård. Det har nog inte gjorts utifrån Corona utan den bedömningen sker nog oavsett.
Citera
2020-05-04, 16:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Dock inte helt säkert. Tvivlar på att det är vetenskapligt bevisat via någon tidigare studie ;-)

Man skulle ha kunnat ordna enorma droppåsar och sagt att "vi ses om två veckor - kanske".

Jag vet inte hur dessa lockdown-anhängare tror att vi skulle ha kunnat få äldreboenden hermetiskt tillslutna om bara "restaurangerna hade hållits stängda". För just det tycks irritera lockdown-anhängarna.

Eller de kanske tror att det finns personal som hade gått med på att bo tillsammans med de äldre äldre så att inga utomstående basilusker kunde smita in?

Varför anmälde de då inte sitt egna intresse för den sortens experiment?

Ja, den pubertala fallangen här inne tror att bara man har lockdown i några veckor så är allt frid och fröjd sen

Jag vet inte hur de hade tänkt att detta skulle ha hjälpt äldrevården och på sättet vi jobbar på våra äldreboenden och frågar man får man inga svar heller så...

Bara man får skrika "Lockdown" så är man nöjd. Sen är det skitsamma liksom.

Länder i Västeuropa med Lockdown har dessutom EXAKT samma problem som Sverige med sina äldreboenden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in