2020-05-04, 16:07
Medlem
room6527s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blygdben
Idag kom KTH's Covid-19-test i brevlådan. Jag har blivit utvald!!
Men man ska visst sticka sig själv i fingret. Usch, det vettifan om jag vågar.
Nåja, det är bara att göra och skicka in.
Jag återkommer till er med resultatet. 🙂👍

https://imgur.com/a/NTl2sJk

Din bild: https://imgur.com/a/NTl2sJk

Tycker du ska kolla upp detta test lite närmare.
Batchen som ska vara specifik för Covid-19 är från 18-01-001, Covid blev ju känd först i feb...
Sen är det feltryck på själva påsen också, stavar Capitaner där istället för firmanamnet Capitainer...
Sen på deras rättstavade hemsida härstammar detta testkort från 27/5 2019..
https://capitainer.se/1691-2-2-3-2-2-3-2/

Man fick alltså 3 mille från Vinnova i Maj 2019 för andra tester, och tar nu denna batch för Covid i Maj 2020, det luktar lite om denna "operation".
Sen bråkar Läkemedelsverket om tester som inte godkänns- och så får man se detta "backjobb"...
Edit: Firman gick back 7 mille 2018, står på en lägenhet på N.Mälarstrand...
Senast redigerad av room6527 2020-05-04 kl. 16:29.
Citera
2020-05-04, 16:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ulf-Utredaren
Om du går runt och hostar och nyser ska du vara hemma och inte springa runt i munskydd.
Jag nyser varje dag. Det finns i mina gener. Har vad jag minns alltid gjort det.

Photic sneeze reflex
is a reflex condition that causes sneezing in response to numerous stimuli

The condition affects 18–35% of the world's population,[2] but its exact mechanism of action is not well understood
https://en.wikipedia.org/wiki/Photic_sneeze_reflex
Citera
2020-05-04, 16:08
Medlem
Heinsbergstudien ute nu.

Based on the IFR and the number of deaths, estimations about the total number of infections in similar demographic areas with different infection rates can be made. Comparing this number with the number of officially reported infections leads to an estimate of unreported cases. In Gangelt, this figure is about 5 times higher than the official number of people tested positively. With an extrapolation based on 6,700 SARS-CoV-2 associated deaths in Germany, a total of 1.8 million infections can be assumed. This number of unreported cases is about 10 times higher than the officially reported cases (162,496 on May 3rd, 2020).

https://www.uni-bonn.de/news/111-2020?set_language=en
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RoyalTrash
Länka till det då som sagt. Och snälla, spamma inte sönder tråden ikväll med. Det har som sagt motsatt effekt mot vad du vill åstadkomma och du ser snarare ut som en bot köpt av FHM.

Är du själv en bot köpt av faktaförnekande Sverigehatet?

Jag pratar fakta och verklighet. Att den inte passar dig må så vara. Men så är det.

Artikeln var igår där Finland hade ett möte hur de ska öppna upp landet. Där stod det om att man inte sett nån skillnad överhuvudtaget sedan man tog bort karantänen runt Helsingfors.

Om du letar så hittar du säkert.
Citera
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalmar2004
Detta kan ju också tyda på att smittan varit ute mycket tidigare än Kina vill påstå.

I Frankrike har de ju nu hittat smittade på sparade prover från December förra året. Dessa avlidna förklarades då som "vanlig" influensa.

https://www.bbc.com/news/world-europe-52524001

Personligen tror jag smittan funnits i Europa redan förra året och att det plötsligt "pluppade upp" lite varstans var bara att man visste vad man skulle leta efter.
Tydligen kommer vi att vara välkomna i Frankrike utan att behöva sitta i karantän. Från samma artikel:

France also clarified that a rule requiring anyone entering the country to go into isolation for two weeks did not apply to people arriving from EU countries, the Schengen area or the UK.
Citera
2020-05-04, 16:09
Medlem
Kan man se nån karta över spridningen med den där appen från Lund? Fungerar den i Sverige med? FHM och Dr. Tegnell är ju motståndare till sånt, men varför.
Citera
Medlem
DikTs avatar
Citat:
Det VET vi har effekt. Det är studerat och forskat sedan länge. Det fungerar på i princip alla virus. Det har effekt. Det vet vi.

Ett munskydd random på stan har noll effekt och det finns överhuvudtaget inga medicinska studier som stödjer detta.

Munskydd ska användas inom vården eller i väldigt trånga utrymmen där de gör skillnad. Inte utomhus på stan med noll effekt.

Inte ens Italien använder dem utomhus.

Jag håller med om det fetade.

Men logiken och tecknen på att munskydd hjälper inomhus i t.ex. affärer, arbetsplatser och kollektivtrafiken är stark. Om inte annat kan man använda försiktighetsprincipen till man vet med säkerhet.
Men det lät nästan som att du öppnade för det nu, eller?

Men kan vi enas om att din definition på vad som utgör ett bevis på att munskydd inte fungerar var fel?

Citat:
Du hittar undantag åt alla håll. Vilket ju är beviset om något att det inte fungerar.

Du har länder med munskydd och Lockdown som total kollapsat.
Du har länder med munskydd som gått bra.
Du har länder UTAN munskydd som gått superbra (de allra flesta).
Du har länder UTAN munskydd som gått dåligt.

En salig blandning. Och det visar ju att det inte alls har vare sig någon avgörande effekt eller behövs mer än där de gör nytta. som i vården.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bunsofsteel
Tegnell har allt med det att göra.

Han är avdelningschef för avdelningen för folkhälsoanalys och datautveckling.
Enheten för epidemiologisk uppföljning som han är avdelningschef chef för, är bara en av trettio enheter på FHM. Tegnell är även avdelningschef för enheterna IT, juridik produktkontroll (?) mfl.

Att påstå att FHM:s 500 anställda jobbar med pandemin är rent ljug.

Max tio pers jobbar aktivt med pandemin.

Direkt lögn. En förbannad lögn.

Långt fler jobbar med pandemin på FHM än 10 pers.

Det var det mest absurda jag läst på länge.
Citera
Medlem
Bunsofsteels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Det borde väl vara någonsorts vetenskaplig grund på det man beordrar. Inte bara en känsla eller för att andra panikslagna också gör så..

Nej, det behövs ingen vetenskaplig grund.

Det är där försiktigthetsprincipen kommer in.
Vid avsaknad av vetenskaplig grund skall försiktighetsprincipen tillämpas:

"Försiktighetsprincipen, modell för offentligt beslutsfattande i situationer då en potentiell miljö- eller hälsorisk anses påvisad men då tillgänglig vetenskaplig kunskap är otillräcklig för en säker slutsats angående riskens existens eller storleksordning."

Källa: NE
Citera
2020-05-04, 16:10
Medlem
Citat:
HAHA! Va fan yrar du om? En lockdown med fokus på äldreboenden?

Om du hade läst rapporterna som presenterades idag över vad problemen i äldrevården faktiskt har varit så förstår du att det inte hade hjälpt ett dyft.

Dessutom har ju äldreboendena själva haft "lockdown" sedan länge, länge och det har inte hjälpt heller.

Jo, Övriga Europa och världen går i Sveriges fotspår. Många använder exakt samma regler om 1,5m avstånd, glest på restauranger, inte servera i bar osv osv.

I princip hela västeuropa har varit i total kollaps på alla sätt. Dödstal, inom äldrevården och inte minst på sjukhusen och dess personal.

Nu skiter även Sydafrika i Lockdown trots ökande smitta. Det fungerar helt enkelt inte. Man gör det för att rädda ekonomin och därmed fler människoliv.

Och i ärlighetens namn, hur väl fungerade Lockdown?? I Danmark brydde sig fol de första två veckorna men sen?? Typ ingenting.

Samma i Italien där 40 000 företag har brutit mot Lockdown. förmodligen många småbutiker men ändå.

Hen menar väl att man inte skulle ha släppt in NÅGON - inte ens personalen.. bara för att säkerställa att ingen blir smittad. Vad man skulle ha gjort för de äldre äldre som redan var smittade - vet jag inte, men en sådan lockdown skulle ju ha "löst situationen" ganska fort. Inom två veckor skulle jag tippa - utan dricka även tidigare.
Citera
Medlem
sannes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Kanske varit uppe tidigare i tråden, men vore inte ett byta av strategi till "Hammaren och Dansen" önskvärt?

https://www.msn.com/sv-se/nyheter/coronavirus/tegnell-avf%C3%A4rdar-byte-av-strategi/ar-BB13vjmA?li=BBqxHCs

Verkar ju fungera tämligen väl i andra länder.

Vet inte om det bara ligger prestige i botten, eller om det är ekonomin som gör att man inte vill byta strategi?

Det borde ju ändå vara önskvärt ur ett humanistiskt perspektiv att undvika sjuka/skadade och döda? För att inte tala om vilken belastning det innebär på hela vårdsverige. Många får sina liv förstörda.

Jag hoppas på vaccin så snart som möjligt som vi får ett slut på eländet någon gång. Fram till dessa måste det ju ändå handla om att minimera skadeverkningarna så långt det bara är möjligt. Jag är medveten om att det inkluderar fler faktorer, men livet är värt mycket.

Ja allt är så svårt för Sverige. Alla andra länder har gjort det, men Sverige där kan man inte införa restriktioner för att hindra smittspridning. Det går inte att stänga och öppna skolorna inom 1 månad. Det går inte i landet Sverige

Citat:
TT: Men poängen är väl att först gå ut med jättehårda restriktioner, som sedan kan lättas och vid behov återinföras parallellt med övervakning?

- Ja, i teorin kan det låta bra, att man liksom skulle pumpbromsa sig framåt. Men i praktiken är det väldigt svårt, för många av de här sakerna vi pratar om kan man inte pumpbromsa. Det går till exempel inte att öppna och stänga skolorna med några veckors mellanrum, säger Anders Tegnell.

Det är mycket vi inte kan i Sverige, det här med att rädda de äldre och äldre äldre tex.

https://www.msn.com/sv-se/nyheter/coronavirus/tegnell-avf%C3%A4rdar-byte-av-strategi/ar-BB13vjmA?li=BBqxHCs
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Corona-Ezpecial
Läs forskningsrapporten och återkom med nya friska fakta istället för att sprida fake news!

Den enda som sprider fake news här inne är du själv.

Det finns en anledning att i princip INGEN rekommenderar munskydd utomhus.
Det är ingen slump om du tror det. Herregud.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in