2020-05-04, 13:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sharm0ta
Du hade inga synpunkter på att ovannämnda företag delar ut vinster till passiva parasiter av din sort men ändå förväntar sig att få ta del av skattemedel för att business går ”så där”? Som sagt, jävla krypare. Jag ska knäcka en öl när dina aktier inte är värda mer än mitt toapapper. Det är ett löfte.
Det kan man hålla med att kalla dom numera då dom sällan är aktiva numera. Dessutom har dom ju andra parasiter som kallas företagsledare direkt från handelshögskolan vars enda gärning i de stora företagen numera är att föda dessa "ägare". Annat var det på min fars tid och de sunda kapitalisterna då. Folk tackar naturligtvis inte nej till utdelningarna, inte pensionsbolag heller, men det är trist att bolag inte sköter verksamheter mer och stirrar sig blind på aktiekurser och dessa "ägare". Men så säljs eller flyttar företag allt mer också, känslan av värde och kärlek till sitt företag och sitt land är borta.

Man kan ju hoppas att denna pandemi sparkar undan dessa usla ledare med. Visst kan aktieägare erbjudas viss utdelning nu men inte nästa år kan man tycka annars kan ju tex. SKF lika gärna bli statsägda om dom inte klarar sig på egen hand genom kriser, SAAB och många andra fick ju gå i graven en gång i tiden.
Citera
2020-05-04, 13:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ParMobil
Tycker det är jävligt otydligt! Vet inte om media har dålig koll, för det är väldigt otydligt kommunicerat.
De har tagit in blodprov. Vad jag vet, så mäter man inte infektionen i blodet, utan i hals/näsa. KTH skulle väl testa antikroppar?

antikroppar var det
Citera
2020-05-04, 13:46
Medlem
Citat:
10% var smittade vid samma tillfälle om jag tolkar det rätt.
De som blivit friska är väl inte med

Tio procent av de som deltog i studien var – eller hade varit – smittade av det nya coronaviruset vid provtagningen, enligt studien.

Så stod det i Expressen iaf, det var dock knapphändigt beskrivet där, orkar inte leta andra källor, just nu.
Citera
2020-05-04, 13:47
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av taenok
Ja, så är det.
Jag feltolkade denna mätning.

Borde de inte kunna räkna ut hur många som varit smittade genom att se till hur lång tid man är smittad i snitt? Om 10 % är smittade nu och man är smittad t.ex. i genomsnitt 3 veckor och ta hänsyn till ökningstakten över tid etc.
Citera
Medlem
sannes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TonyDR
Karta med länder med mest döda/befolkning i världen.
https://i.imgur.com/LDpIBwu.jpg

Va deprimerande att se att Sverige är så drabbat. Och de äldre, kan inte sluta tänka på dem. Det ser inte bra ut för Sverige och ekonomin framöver. Usch känns inte alls bra. Hoppas provtagningen och testningen verkligen kommer igång denna vecka! Det är absolut nödvändigt.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ikea-Kamprad
Snart dags för the Tegnell Show. Han flankeras ett jätteentourage denna gång. Vad ska vi få veta, eller inte veta, idag?
Allt är bra, inget att se här, 100+ kanske dog idag men det är bara käbbel.
Vi ses imorgon.
Citera
2020-05-04, 13:50
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Amazing-Grace
Nej folk i allmänhet har ju inte brytt sig om äldre såsom man gör just nu. Det är ju bara att titta här i tråden där folk rasar över "folkmordet" på våra äldre äldre. Var fanns den omsorgen tidigare??

Ja jag håller med dej. Man kan hoppas att denna "omsorg" över äldre äldre håller i sej även efter pandemin. Några kanske har fått upp ögonen hur det ser ut i äldreomsorgen. Kanske kan bli en stor fråga vid nästa val.
Senast redigerad av MeggieCleary 2020-05-04 kl. 13:52.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jerka11
Ja, det var ett jävla tjat om försiktighetsprincipen. Inte nog med att hela denna tråd har blivit hobbyepidemiologer nu har vi även en massa hobby-riskanalytiker. Vore intressant att veta hur alla anhängare av försiktighetsprincipen anammar denna princip i vardagen för övrigt. Är det ni och Agda 90år som kör 90km/h på motorvägen? Hur är det med alkohol, nikotin, droger, etc? Ser att många sitter uppe halva nätterna och nöter på i denna tråd, det är en faktiskt en riskhöjare att vända på dygnsrytmen.

+1. Nu med lite bättre kunskap om viruset och mer perspektiv börjar det se lite väl fånigt ut från domedagsprofeterna här. Risken för någon i 0-40 årsåldern att avlida i Corona är uppenbarligen inte nämnvärt stor. Jag kan identifiera mycket större risker i livet som inte får mig att hyperventilera inlåst i hemmet och knarka fb 24/7.

Bra att vara försiktig och hålla sig uppdaterad, men överdriv inte.
Citera
Medlem
urgts avatar
Norge ser en mycket kraftig nedgång just nu också, trots lättade restriktioner.

Undrar om det är för att de är fortsatt försiktiga, eller om det kan vara nåt säsongsbetingat.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AusnahmeMensch
Helt ointressant statistik. Det är som att säga att man har förlorat matchen för att man ligger under i halvlek.

Ligger man under med 5-0 och inte har nån målvakt så blir det nog en förlust med största sannolikhet
Citera
2020-05-04, 13:51
Medlem
Cobas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sharm0ta
Ditt önsketänkande är löjligt, du vwt inte ens vad diskussionen handlar om. Nej, jag förutspådde inga 100 000 döda, frågor på det?
Inga frågor. Framförallt är jag glad att slippa fler "svar" från alla gissare och doomers härinne

Nej, mest hoppas jag fortfarande att du får en bra dag och en bra morgondag med mycket fysisk aktivitet och mänskliga möten (med respekt för avstånd och hygien osv såklart.
Citera
2020-05-04, 13:51
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Tycker det är jävligt otydligt! Vet inte om media har dålig koll, för det är väldigt otydligt kommunicerat.
De har tagit in blodprov. Vad jag vet, så mäter man inte infektionen i blodet, utan i hals/näsa. KTH skulle väl testa antikroppar?

Jag läste också artikeln och det var otydligt. Journalisten som skrivit det har förvirrat alla. De borde ha någon medicinskt kunnig person som kan läsa igenom deras artiklar innan de publicerar dem.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in