2020-05-04, 13:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av taenok
10% av Stockholmarna smittade enligt denna studie.
https://www.expressen.se/nyheter/coronaviruset/svar-pa-hundratals-coronatest-i-hemmet/

Låter lågt tycker jag.
Någon som kan räkna på hur lång tid det tar att nå 80% smittade för flockimmunitet ned r0 < 1?

Det är ju i linje med den andra studien som dragits härinne, där det bara var 7.5%.

Även i linje med att Italien och Frankrike upptäckte att de hade låg procent som hade varit smittade, trots ganska jobbiga dödstal.

Varför FHM har gjort några andra glädjekalkyler förut kan jag inte svara på...

Så ngn flockimmunitet inför en andra ev. våg är nog bara glömma tyvärr.
Citera
Medlem
arbetets avatar
Okej alla i tråden: här kommer viktig information från John Hopkins institutet. Försöka att ta till er det.

Early Herd Immunity against COVID-19: A Dangerous Misconception

David Dowdy, Department of Epidemiology, Johns Hopkins Bloomberg School of Public Health
Gypsyamber D’Souza, Department of Epidemiology, Johns Hopkins Bloomberg School of Public Health

We have listened with concern to voices erroneously suggesting that herd immunity may “soon slow the spread”1 of COVID-19. For example, Rush Limbaugh2 recently claimed that “herd immunity has occurred in California.” As infectious disease epidemiologists, we wish to state clearly that herd immunity against COVID-19 will not be achieved at a population level in 2020, barring a public health catastrophe.

Although more than 2.5 million confirmed cases of COVID-19 have been reported worldwide, studies suggest that (as of early April 2020) no more than 2-4%3–5 of any country’s population has been infected with SARS-CoV-2 (the coronavirus that causes COVID-19). Even in hotspots like New York City that have been hit hardest by the pandemic, initial studies suggest that perhaps 15-21%6,7 of people have been exposed so far. In getting to that level of exposure, more than 17,500 of the 8.4 million people in New York City (about 1 in every 500 New Yorkers) have died, with the overall death rate in the city suggesting deaths may be undercounted and mortality may be even higher.8

Some have entertained the idea of “controlled voluntary infection,”9 akin to the “chickenpox parties” of the 1980s. However, COVID-19 is 100 times more lethal than the chickenpox. For example, on the Diamond Princess cruise ship, the mortality rate among those infected with SARS-CoV-2 was 1%. Someone who goes to a “coronavirus party” to get infected would not only be substantially increasing their own chance of dying in the next month, they would also be putting their families and friends at risk. COVID-19 is now the leading cause of death in the United States, killing almost 2,000 Americans every day.8 Chickenpox never killed more than 150 Americans in a year.9

To reach herd immunity for COVID-19, likely 70% or more of the population would need to be immune. Without a vaccine, over 200 million Americans would have to get infected before we reach this threshold. Put another way, even if the current pace of the COVID-19 pandemic continues in the United States – with over 25,000 confirmed cases a day – it will be well into 2021 before we reach herd immunity. If current daily death rates continue, over half a million Americans would be dead from COVID-19 by that time.

As we discuss when and how to phase in re-opening,10 it is important to understand how vulnerable we remain. Increased testing will help us better understand the scope of infection, but it is clear this pandemic is still only beginning to unfold.
https://coronavirus.jhu.edu/from-our-experts/early-herd-immunity-against-covid-19-a-dangerous-misconception
Senast redigerad av arbetet 2020-05-04 kl. 13:41.
Citera
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
10% av Stockholmarna smittade enligt denna studie.
https://www.expressen.se/nyheter/coronaviruset/svar-pa-hundratals-coronatest-i-hemmet/

Låter lågt tycker jag.
Någon som kan räkna på hur lång tid det tar att nå 80% smittade för flockimmunitet ned r0 < 1?

Jag tror att de bara mätt hur många som är smittade för stunden och inte de som varit smittade men tillfrisknat. Om det är alla som varit sjuka så kan väl knappast flockimmunitet bli verklighet? 10 % efter flera månader?
Citera
Medlem
Onlyplaydanutss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TonyDR
Så mycket? Extrapolerat med vilket tal?
De som lämnat i förhållande till hur många döda de haft tidigare, den kvoten multiplicerat med totalt döda tidigare.
Citera
2020-05-04, 13:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Jag tror att de bara mätt hur många som är smittade för stunden och inte de som varit smittade men tillfrisknat. Om det är alla som varit sjuka så kan väl knappast flockimmunitet bli verklighet? 10 % efter flera månader?
Ja, så är det.
Jag feltolkade denna mätning.
Citera
2020-05-04, 13:43
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av TonyDR
Varför en framgång? Sverige är nu 10 plats med mest döda/befolkning i världen.

Helt ointressant statistik. Det är som att säga att man har förlorat matchen för att man ligger under i halvlek.
Citera
2020-05-04, 13:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GaretheGOLFERbale
Ligger vid ekvatorn. Finns ingen höst. Det är satans varmt där alla dagar om året, typ helvetet på jorden. Kommer du inte ihåg fotbolls vm? Spelarna kunde ju knappt springa...

Korrekt det finns inte årstider på samma sätt, det är alltid varmt som i hin håles bostad, på många håll i Sydamerika. Längre ner Argentina och Chile har iofs lite mer som vi med årstidsliknande.

Men det de har i t.ex Brasilien är lite blötare resp. lite torrare perioder.
Citera
2020-05-04, 13:44
Medlem
Snart dags för the Tegnell Show. Han flankeras ett jätteentourage denna gång. Vad ska vi få veta, eller inte veta, idag?
Citera
Medlem
Milldues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Det blev ett jävla liv i pressen om att Kinas regim la sig i svenska angelägenheter. De hade bara uttryckt en varning om att man bör nog införa karantän. Det togs som mycket allvarlig kritik mot Sverige.

Vilket är djupt ironisk då postaren påstår att Kina hållit igen på information.

Sverige har väl även kritiserat kina för att fängsla aktivister och författare. Det gillar inte kina då lilla sverige leker besserwisser..Det skulle förmodligen inte fungera med demokrati i ett land som Kina. Det skulle snabbt sönderfalla i diverse småstater och krig mellan olika grupper.
Citera
Medlem
Sharm0tas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Coba
Shit vad du blir krossad hela tiden

Och trots att du blir så ägd hela tiden så kaxar DU och frågar om folk ska sluta älta "skit".
Personen klädde av dig, du klarar inte ta till dig att du har haft fel hela tiden och går på personangrepp.. Lite sorgligt om jag ska vara ärlig.

Fast du var väl en av dom som förutspådde 100 000 döda svenskar idag?

Nä hoppas du får en bra dag och morgondagen blir än bättre för dig.
Ditt önsketänkande är löjligt, du vwt inte ens vad diskussionen handlar om. Nej, jag förutspådde inga 100 000 döda, frågor på det?
Citera
2020-05-04, 13:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland

Tycker det är jävligt otydligt! Vet inte om media har dålig koll, för det är väldigt otydligt kommunicerat.
De har tagit in blodprov. Vad jag vet, så mäter man inte infektionen i blodet, utan i hals/näsa. KTH skulle väl testa antikroppar?
Citera
2020-05-04, 13:45
Medlem
Citat:
Ja, så är det.
Jag feltolkade denna mätning.

Nej du tolkade rätt. Och det ligger väl i linje med andra länders tester.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in