2020-05-04, 13:10
Medlem
sannes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kazangas
En dator behöver el, matlagningen kräver rent vatten, efter maten behöver man ett fungerande avlopp.
Till vintern behöver de flesta värme. Husrummet kräver någon form av ersättning.

Att köpa kläder kan även det vara ett behov.

Bara några exempel.

Jag bor i lägenhet, solpaneler och vatten kan man hämta lokalt i en källa här i närheten. Det går, att leva utan flygplan, nya skor, ny bil och annan onödig konsumtion och må mycket bättre. Iallafall jag, men jag kanske är konstig då?
Citera
2020-05-04, 13:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Milldue
Tja USA's urikesminister har ju gått ut med detta efter att de plockat in dokumenten från den kinesiska kvinnliga forskaren försett USA med diverse dokument från labbet i Wuhan.

En sak om Trump yttrar sig inför kameror men han påstod redan innan att de då hade dokument och ni så HAR ju denna forskare sökt asyl vid USA's ambasad i Paris.

Så de (USA's) utrikesdepartement går inte ut med vad som helst ensa om Trumph skulle vilja detta.
Pappren är enligt tidningar i USA under granskning och vi får säkert mer info om detta framöver. Säkert inte allt..Det intressanta är att Labbet i Wuhan är komersiellt och tar uppdrag från andra länder ex. USA
och arbetar inte ensidigt för Kinesiska myndigheter.

Skulle det nu finnas bevis i de papper forskaren haft med sig så lär USA försöka tjäna en hacka på den information de fått. För Trumph skulle ett sådant avslöjande kunna ordna fram en extra mandatperiod och rädda hans makt. Helt i klass med Obama och Bin Laden.

Så att viruset är från Labbet där är det nog ingen som tvivlar på längre inte ens FHM skulle vågagå ut och säga att det är naturlig smitta från fladdermöss och som människan inte haft i ett labb innan.

Förmodligen Olycka möjligen ett experiment på den egna befolkningen som gått snett. Kina har ju historiskt smittat ned delar av sin befolkning med allsköns sjukdomar i experimentella syften.. Det gick nyligen en dokumentär om detta på någon av Histiry kanalerna dessutom.

Mildue,

Nu är ju detta min överygelse också.

Kan du ge en källa på att kvinnan har hoppat av i Paris. Det är ju bara rykten.
Citera
2020-05-04, 13:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FrankIsBack
Jojo, även USAs statsekreterare Colin Powell och president Bush presenterade vattentäta bevis i form av bilder och dokument på att Irak producerade WMD. Fuck, de var så säkra att de tom startade ett fullskaligt krig mot Saddam. Efter noggranna undersökningar av bland annat svensken Hans Blix [sic!] blev det inte ens en tummetott kvar. Det bidde ingenting. Återigen visade sig svensken vara rationell, pålitlig och faktaorienterad.

Jag säger så klart inte att det här är omöjligt, men det är ett grovt fel att som du påstå att det är bekräftat bara för att Trump-administrationen utövar damage control för en klantig coronahantering och sedvanligt omvalsfiske. Så lättlurad tror jag inte heller du är.

Frank,

Ta ett djupt andetag och sen en röd penna och en världskarta (kinas olika provinser måste finnas med)

Europa blir helt illrött.

Men i Kina där det började är det bara rött i Wuhan, kanske en provins till.

Varför då tror du?
Citera
2020-05-04, 13:12
Medlem
Onlyplaydanutss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stacanovist
Utan att ha kunna ha tidsmaskin kan man enkelt komma fram till att Sverige hade alla förutsättningar för att ha samma antal döda som i tex grannländerna. Men man har 3 gånger så mycket mer än resten av Skandinavien.
Nej, med vår befolkningssammansättning hade vi verkligen inte samma förutsättningar som våra grannländer.
Mer lika förutsättningar som UK, Frankrike, Belgien, Holland, Tyskland.
Citera
2020-05-04, 13:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Definition från länken:

Naturkatastrof
större ogynnsam händelse som är resultatet av Jordens naturaliga processer

Men frågan återstår om viruset uppstod naturligt, eller i ett lab. I det senare fallet kanske pandemin inte bör beskrivas som en naturkatastrof.

Fetat ovan, Kina vill ju det men vi andra kan ju säga som det är biologiskt krig.
Citera
2020-05-04, 13:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sanne
Varför inte? Vad mer behöver man förutom mat och husrum och en dator som man kan laga någotsådär, iallafall under en viss period låt oss säga 10 år.

Får jag fråga vad du arbetar med?
Citera
2020-05-04, 13:15
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Africanized
Frank,

Ta ett djupt andetag och sen en röd penna och en världskarta (kinas olika provinser måste finnas med)

Europa blir helt illrött.

Men i Kina där det började är det bara rött i Wuhan, kanske en provins till.

Varför då tror du?
Jag gissar på att de är duktiga på att hantera epidemier.

Vad tror du?
Citera
2020-05-04, 13:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hanna-Wigh
Uppdaterad 7 april 2020 Publicerad 5 april 2020
Folkhälsomyndigheten: “Kommer kunna testa 100 000 personer i veckan”

– Inom några veckor vill vi kunna testa 100 000 personer i veckan, säger Karin Tegmark Wisell, avdelningschef på folkhälsomyndigheten i SVT:s Agenda
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/folkhalsomyndigheten-vi-kommer-kunna-testa-100-000-personer-i-veckan

Uppdaterad idag 01:54 Publicerad idag 01:53
Nu finns laboratoriekapacitet att analysera 100 000 coronatest i veckan i Sverige, och det är upp till kommuner och regioner att se till att kapaciteten används. Det säger socialminister Lena Hallengren (S) till SVT:s Agenda.

Hallengren, som vill se 100 000 tester i veckan göras redan i mitten av maj.

Processen har dock gått långsammare än man hoppats; Förra veckan testades 24 000 personer i Sverige.

Sverige ligger också långt ned på listan bland EU-länderna när det gäller hur många som testats i procent av befolkningen. Bara sju av 27 länder har testat färre.

Enligt Lena Hallengren hänger det samman med att det har tagit mycket tid och kraft att hantera pandemin.
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/hallengren-vi-ska-testa-100-000-i-veckan

Låt gå attityden till pandemin verkar ta "mycket tid och kraft" av regeringen.

Skall man skratta eller gråta, över det hela?
Man kan ju tycka att med vår strategi med ett i stort sett helt öppet samhälle så borde test av effekten i samhället vara topp prio.
Citera
2020-05-04, 13:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Men det är höst där nu. Att Sydamerika drabbades riktigt hårt först när de gick in i höst ger ju lite hopp att det är ett säsongsbetonat virus. Det är alltså inte värmen i säg utan säsongen som styr. Vad nu det beror på har jag ingen aning om. Men vanlig influensa funkar ju på samma sätt.

Manaus runt 30 grader.

Ecuador runt 27-30.

Också extremt starkt solsken där borta.

Så ja värmen och solskenet lär inte spela ngn som helst roll om man skall gå på det. Iaf inte så länge viruset är nytt för alla människor som nu. Om det är ngt annat odefinierbart som spelar roll så blir det intressant att se vad forskarna kommer fram till. Men för nu så kan man ju enkelt konstatera att viruset har trivts mycket bra i allt från Kina i januari, till kalla skidorter i Italien i februari, till varma soliga Sydamerika i april.

Den effekt du pratar om med säsong, är nog mer i så fall om det skulle bli en återkommande årlig sjukdom, men nu när den är ny verkar det inte spela ngn större roll vad man kan tolka av tillgänglig info.

Att det spridits mer i Sydamerika på senare tid är mest sannolikt bara att geografisk spridning tar tid, tänk bara på hur segt det spridits inom lilla Sverige.
Citera
2020-05-04, 13:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Jag gissar på att de är duktiga på att hantera epidemier.

Vad tror du?

Ja verkligen, det har ju inte spritt sig till resten av världen

Men ja, inom landet verkar dom ha gjort ett jättebra jobb.

Varför då tror du?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AusnahmeMensch
Statens bidrag går till att rädda jobb, inte dela ut vinster. Vinsterna gjordes på försäljning året innan. Alternativet är att tusentals göteborgare förlorar jobbet och staten för försörja dem på 100% istället för 40%, samtidigt som SKF ändå delar ut vinster till mig. Är det kanske bättre?

Ett tips: skippa den bittra loser-mentaliteten. Att missunna andra framgång är precis det som gör att du fortfarande är en förlorare och kommer alltid att vara det. Hat fräter din själ. Sluta med det.

då får jag fråga.

Dom kommer ju bli uppsagda ändå, det här är ju bara en tidsfråga.

så varför inte hålla inne pengarna.
Vänta tills företaget säger upp.
Och sen betala pengarna direkt till de arbetslösa?
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Onlyplaydanuts
Nej, med vår befolkningssammansättning hade vi verkligen inte samma förutsättningar som våra grannländer.
Mer lika förutsättningar som UK, Frankrike, Belgien, Holland, Tyskland.

Berätta mer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in