2020-05-03, 20:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av with3r
Tegnell gick ut med att det kan bli stopp för sommarresor inom Sverige. Hur tror ni det går för semesteraktier på måndag?

Citat:
Ursprungligen postat av jaffarbin
Min mor kan knappast något om aktier, men har ca 2 mkr, och frågar efter min hjälp. Personligen känner jag mig inte bekväm med att försöka hitta ett läge och skrika all in.

Vad tror ni om att pynta in 150k i månaden fördelat på 10 bolag i OMXS30 under närmsta året? Är detta ett råd ni skulle känt er trygga med att ge?

Sparhorisonten är cirka 10-15 år.

Mitt tips är att gå in med en viss summa varje vecka. Kanske 25-50 000. Köp stora stabila tråkiga bolag som normalt delar ut bra och är kända för att höja sina utdelningar varje år normalt. (kolla historiken på utdelningarna). Sen köper du hela tiden nya aktier för utdelningen som kommer in. Sikta på aktier som delar ut mer än 3%. Fördelen är att om börsen står lågt när hon vill ta ut pengar så kan hon sedan ta ut av utdelningen utan att behöva sälja.

Telekom, investmentbolag läkemedel och banker brukar dela ut bra.
Citera
2020-05-03, 20:21
Medlem
Jag tror SEK kommer stå sig dåligt mot USD, EUR, GBP etc. Vad rekommenderar ni att man satsar på om man tror på en svag krona?

Exportbolag som SCA, hur tror ni de kommer stå sig? Boliden kanske?

Tänker gå lång, minst 5 år.
Citera
2020-05-03, 20:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av with3r
Vad för restriktioner idag har vi gällande resande då egentligen? Föygbolen flyger väl mindre för att färre vill/behöver flyga, inte pga några egentliga restriktioner?
Där är en rekommendation att inte resa inom landet, det är allt. Nej det finns inga restriktioner som säger att du inte får flyga runt i landet, så flygen är enbart inställda pga minskad efterfråga.

Däremot såg jag att ett sj snabbtåg (med två st ihopkopplade x2000) var fullbokat mellan sthlm - malmö på valborg. Sen är där kanske tomma platser i tåget för minska smittspridning, men folk reser fortfarande.

Tror iaf inte ”semesteraktierna” tar någon smäll på måndag, sålänge inte större restriktioner införs är det inget hot mot sommarsemestern inom landet, förutom folks egna vilja.
Citera
2020-05-03, 20:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av snitcho
Jag tror SEK kommer stå sig dåligt mot USD, EUR, GBP etc. Vad rekommenderar ni att man satsar på om man tror på en svag krona?

Är kronan svag så gynnas ju exportbolagen. Annars kan du ju investera direkt i utländska bolag som Microsoft och 3m.
Citera
2020-05-03, 21:00
Medlem
Sven2s avatar
Mina korta ideer:

Swedbank
Vinst sjunker till 7-9 kr per aktie (historisk pris ligger runt 90 kr för den här vinst nivå)
Böter från USA + extra AML kostnader + loan losses
Jag tror att vi kan se 80 kr pris

Danske Bank
Vinst sjunker till 2-4 kr per aktie (historisk pris ligger runt 80 kr för den här vinst nivå)
Böter från USA + extra AML kostnader + loan losses

Makes sense?
Citera
2020-05-03, 21:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av snitcho

Amerikanska aktier. Dollar is the future.
Citera
2020-05-03, 22:21
Medlem
annanmedlems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Med den horisonten bör man fundera på vilka marknader och branscher som kan tänkas utveckla sig de kommande decennierna. Själv har jag gjort en fondportfölj till mitt barnbarn som ser ut så här.

Franklin India A(acc)
Swedbank Robur Ny Teknik
JPM Africa Equity A perf (acc)*
Tundra Sustainable Frontier Fund AMF Aktiefond Småbolag
Handelsbanken Hälsovård Tema*
Handelsbanken Hållbar Energi*
Aktiefond Asien Stilla havet
SKAGEN m2
Swedbank Robur Technology

Går in vartefter där det råkar vara billigt.

Två andra alternativ tycker jag är investmentbolag (som normalt slår index med råge) och aktier med höga utdelningar. Kan man få 4 % varje år (och det kan man har jag läst) på två miljoner blir utdelningen en rejäl hacka. Om utdelningen återinvesteras ger den 1 000 000 på 10 år plus värdeökningen på aktierna.

Lite för topic. 😟
Kör du Savr kan du ju ha bättre avgift men..

Har du 2.5% avgift och har kvar i 18 år tappar du ju 36.6% av värdet ..
1.5% avgift tappar 23.8%.
1% tappar 16.55%.

Jämför du en kostnad med 2.5% mot 0.5% hade det senare gett 44.1% mer kvar i slutändan.

Så frågan du bör ställa dig på lång sikt är ju om du tror de dyrare fonderna faktiskt placerar pengarna så mycket bättre att det är lönt det gentemot en ETF med lägre avgift.
Citera
2020-05-03, 22:50
Medlem
Klappasäftens avatar
Varför investerar man i fonder? De har knappt tagit igen sig jämfört med vanliga aktier efter djupdykningen. Dessutom går aktier alltid mer eller mindre efter index.

Fyfan aldrig mer fonder, inte ens de gratis eller billiga! Nu är det bara aktier som gäller för hela slanten!
Citera
2020-05-03, 23:14
Medlem
annanmedlems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klappasäften
Varför investerar man i fonder? De har knappt tagit igen sig jämfört med vanliga aktier efter djupdykningen. Dessutom går aktier alltid mer eller mindre efter index.

Fyfan aldrig mer fonder, inte ens de gratis eller billiga! Nu är det bara aktier som gäller för hela slanten!
Aktiefonder har ju just aktier.

Skippar vi avgiften får du ju precis samma resultat som aktierna som ingår i fonden har. Beroende på hur aktiv du är och vad avgifterna är är det ju möjligt att betala mer för att handla med aktier.

Det finns ju aktier som har hämtat sig mer än index och det finns andra aktier som inte har det. Indexet är ju snittet utifrån hur nu indexet är skapat.
Citera
2020-05-03, 23:33
Medlem
CelenoIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klappasäften

Det här är verkligen totalt förvirrande. Kan nån tyda vad som står här?
Citera
2020-05-04, 00:45
Medlem
RobertoSavianos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Myketowers
Hur mycket investerad är du och vad ligger du på nu?

Just nu? 90% ungefär.
Citera
2020-05-04, 00:46
Medlem
RobertoSavianos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrLevaLivet
Vafalls, är upp 28% på Aspire Global som du tipsade om, den får du allt behålla ett tag till!

Haha, riktigt härligt att höra! Glädjer mig verkligen att den gått bra, fortfarande en väldigt underskattad aktie
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in