2020-05-04, 11:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kazangas
Jag bryr mig inte om de äldre som grupp mer än någon annan, men jag ser problemet med detta beteende. De svagaste äldre lider om vi andra är för egoistiska/snåla.

Exakt så.

Dessutom så är ju alla som skiter i att skydda sig kommer få IVA plats före en äldre om båda blir sjuka och det är brist. Och då kommer dom inte tveka en sekund att sno den platsen.

Respektlöst.
Citera
2020-05-04, 11:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Lol, jag försökte i alla fall hjälpa den senildementa grannkärringen när hon vimsade till det med nycklar. Jag hjälpte henne också med att larma hemtjänsten med hjälp av trygghetslarmet. Dessutom erbjöd jag mig att handla åt ett äldre grannpar innan jag blev sjuk i trolig covid-19. Självfallet så var jag väldigt noga att hålla minst minst 2 metersavstånd till, inte minst äldre när jag var ute.

Vad har du gjort för de äldre?

Man får inte ens besöka de äldre. De är inlåsta på sina boenden tillsammans med menatier som har bristfälliga kunskaper om hygien och smittspridning.

https://detgodasamhallet.com/2020/05/04/sa-kom-kanske-coronasmittan-in-pa-aldreboendena/#more-27245

Ännu för ca 2 år sedan var det vitt som på en skidsemester på äldreboendena. Sedan fylldes de med hucklen som instegsjobbar.
Citera
2020-05-04, 11:46
Medlem
aina08s avatar
Borgmästaren i Amazonas ber Greta Thunberg om hjälp.

Arthur Virgílio Neto, borgmästaren för Manaus som ligger mitt i Brasiliens regnskogsregion vädjar om hjälp från Greta Thunberg.
"Min kära Greta Ernman Thunberg.. Jag vänder mig till dig för hjälp. VI måste rädda livet för skogens beskyddare", säger han en video som Sky News publicerat.
Manaus, som är hem till många av Amazonskogens ursprungsbefolkning, hade under fredagen 357 bekräftade dödsfall och är därmed en av Brasiliens hårdast drabbade platser under coronapandemin.

Vad vill dom att hon ska göra?
Citera
2020-05-04, 11:52
Medlem
Sharm0tas avatar
Citat:
”Hedersvåld måste prioriteras i pandemin”
De begränsningar i rörelsefriheten som den pågående pandemin innebär gör att risken för våld mot barn ökar – inte minst för de som lever i hederskontext, skriver flera debattörer på Aftonbladets debattsida.

https://omni.se/hedersvald-maste-prioriteras-i-pandemin/a/WbM7rj
Citera
2020-05-04, 11:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aina08

Arthur Virgílio Neto, borgmästaren för Manaus som ligger mitt i Brasiliens regnskogsregion vädjar om hjälp från Greta Thunberg.
"Min kära Greta Ernman Thunberg.. Jag vänder mig till dig för hjälp. VI måste rädda livet för skogens beskyddare", säger han en video som Sky News publicerat.
Manaus, som är hem till många av Amazonskogens ursprungsbefolkning, hade under fredagen 357 bekräftade dödsfall och är därmed en av Brasiliens hårdast drabbade platser under coronapandemin.

Missriktad virtue signalling
Citera
2020-05-04, 11:54
Medlem
jack.danielss avatar
Citat:
[i]

Skapa opinion/insamling för skogens folk? Tufft iof för en autistisk 16 åring att ha världens samvete på sina axlar! Menmen....hon har valt det själv.
Citera
2020-05-04, 11:55
Medlem
Ondahamsterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Har du någon källa på det?

Jag följ den konversationskedjan...
Citera
2020-05-04, 11:55
Medlem
GaretheGOLFERbales avatar
Citat:

Varmt som satan där. Talar emot teorier om att viruset inte trivs i sommartemperaturer.
Citera
2020-05-04, 11:56
Medlem
kazangass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bortamatchen
För att bekämpa smitta så behöver de boende förhindras från att lämna sitt rum. De behöver också ha kontakt med färre ur personalen och mer sällan. Givetvis inga anhöriga heller.

Sedan behöver man testa personalen regelbundet och de ska ha handskar som de byter efter varje rum.

Så det handlar mer om hur man jobbar. De gamla får maten på en bricka innanför dörren istället för att äta gemensamt. Bra om de bara behöver möta en enda person. Det handlar mer om hur man jobbar. Vilket antagligen gör det hela jobbigare för både personalen och de boende.

Jag tror denna sjukdom bara är dåliga nyheter för ålderdomshemmen. Möjligtvis kan de bli lättare att få tag i vikarier eftersom vi fått en hög arbetslöshet. Fast de boende bör inte möta vikarier om det kan undvikas. Som för de flesta delar i samhället så är det bara nya och riktigt jobbiga problem.
Äldreboenden får inte isolera boende, och detta är ett problem.
Särskilt med dementa boende, de vandrar.

Jag har för mig att kommuner ha ansökt om dispens från detta, och vi får hoppas att de får tillåtelse att isolera sjuka och misstänkt sjuka.

I Stockholm har man öppnat tre stycken corona-boenden dit sjuka ska kunna flyttas, men flytt är även det en stor risk.

Hur man än gör, så känns läget farligt.
Senast redigerad av kazangas 2020-05-04 kl. 12:04.
Citera
2020-05-04, 11:56
Medlem
Sharm0tas avatar
Vissa svin förnekar sig inte.
Citat:
SKF och Assa Abloy delar ut miljarder – men vill ha statligt stöd
Börsjättarna SKF och Assa Abloy har delat ut miljardbelopp till aktieägarna – samtidigt som de sökt statligt stöd under coronakrisen, visar SVT:s granskning.

https://omni.se/skf-och-assa-abloy-delar-ut-miljarder-men-vill-ha-statligt-stod/a/na2v55
Citera
2020-05-04, 11:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sharm0ta
https://omni.se/hedersvald-maste-prioriteras-i-pandemin/a/WbM7rj
Hade Sverige haft en assimilation värd namnet hade problemet inte funnits. Varsågod och bit i det sura multikulturäpplet, ni har fått som ni ville. För det var väl så här vi skulle ha det?
Citera
2020-05-04, 11:58
Medlem
Sharm0tas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HalHandyman
Hade Sverige haft en assimilation värd namnet hade problemet inte funnits. Varsågod och bit i det sura multikulturäpplet, ni har fått som ni ville. För det var väl så här vi skulle ha det?
Nej, jag ville ha gaskammare fur alle. Nuvarande situation är ditt fel, du är väl demokrat?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in