Citat:
Ursprungligen postat av
Bortamatchen
För att bekämpa smitta så behöver de boende förhindras från att lämna sitt rum. De behöver också ha kontakt med färre ur personalen och mer sällan. Givetvis inga anhöriga heller.
Sedan behöver man testa personalen regelbundet och de ska ha handskar som de byter efter varje rum.
Så det handlar mer om hur man jobbar. De gamla får maten på en bricka innanför dörren istället för att äta gemensamt. Bra om de bara behöver möta en enda person. Det handlar mer om hur man jobbar. Vilket antagligen gör det hela jobbigare för både personalen och de boende.
Jag tror denna sjukdom bara är dåliga nyheter för ålderdomshemmen. Möjligtvis kan de bli lättare att få tag i vikarier eftersom vi fått en hög arbetslöshet. Fast de boende bör inte möta vikarier om det kan undvikas. Som för de flesta delar i samhället så är det bara nya och riktigt jobbiga problem.
Äldreboenden får inte isolera boende, och detta är ett problem.
Särskilt med dementa boende, de vandrar.
Jag har för mig att kommuner ha ansökt om dispens från detta, och vi får hoppas att de får tillåtelse att isolera sjuka och misstänkt sjuka.
I Stockholm har man öppnat tre stycken corona-boenden dit sjuka ska kunna flyttas, men flytt är även det en stor risk.
Hur man än gör, så känns läget farligt.