2020-05-04, 10:28
Medlem
Jag tycker det är rent skämmigt att stadsepidemiologer säger en sak och Björn Eriksson säger en annan sak om sjukdomen.

Björn Eriksson säger att sjukdomen kan slå i alla åldrar och att den är oförutsagbar, att ingen ”går säker”. Och Giesecke och Tegnell pratar bara om att skydda 70-plusare. Det känns ju som att alla borde skyddas.

Eller så har sjukvården i Stockholm bara lessnat på alla som envisas med att trängas på krogen så de vill skrämma upp folk lite.
Citera
2020-05-04, 10:28
Medlem
kazangass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ParMobil
Just detta jag är rädd för också..
Dock lär väl den partiella flockimmuniteten bli lite större hela tiden och motverka ökningen beroende på mer avslappnad inställning.
Vet inte, men har svårt att se att restriktionerna själva skulle lyckas trycka ner kurvan. Måste vara att flockimmuniteten hjälper till lite.
Ja, varje person som har haft covid-19 kommer att utgöra en broms vad gäller smittspridningen.
Och detta kommer att fungera som en flockimmunitet i det lilla.

Får hoppas att antalet fall fortsätter att falla trots att folk slappnar av lite grand.
Och att folk slappnar av är helt förståeligt - man orkar bara så länge.
Citera
2020-05-04, 10:29
Medlem
arbetets avatar
Även mörkertalen kommer fram till slut och då ska räkenskapens timma slå:

Nu måste huvuden rulla
De högsta tjänstemännen i de sörmländska kommunerna och i Region Sörmland har agerat djupt oprofessionellt. De har konspirerat för att förhindra utlämning av uppgifter om coronasmittan, åsidosatt rättssäkerheten, försökt förhindra medborgarnas insyn i det som de har rätt till och ökat risken för liv och hälsa.
https://www.ekuriren.se/opinion/ledare/nu-maste-huvuden-rulla-sm5393250.aspx
Citera
2020-05-04, 10:30
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ondahamstern
Nu är det dock inte det argumentet som kommer från USA utan att viruset är tillverkat i labbet.

Har du någon källa på det?
Citera
2020-05-04, 10:33
Medlem
santos_devilles avatar
Om stockholm håller ut och stannar hemma några veckor till och kurvan inte bara planar utan går ner så tror jag dom kan börja öppna upp, detta tillsammans med den nya medicinen som gör inläggningarna på IVA kortare tror jag kommer bli räddningen.
Citera
2020-05-04, 10:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Corona-Ezpecial
Det är farliga tider vi lever i, Corona och nu finns även risken för att USA kommer agera hårt mot Kina för att dom släppt ut viruset, med vilja eller av misstag verkar inte spela USA någon roll?.

Skall jag vara helt ärlig, jag ser gärna att Kina jämnas med marken.

Men visst, Trump gör ju detta för att vinna ett val
Citera
2020-05-04, 10:35
Medlem
kazangass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av santos_deville
Om stockholm håller ut och stannar hemma några veckor till och kurvan inte bara planar utan går ner så tror jag dom kan börja öppna upp, detta tillsammans med den nya medicinen som gör inläggningarna på IVA kortare tror jag kommer bli räddningen.
Vad är det som ska öppnas upp i Stockholm som en följd av färre smittade?
Citera
2020-05-04, 10:36
Medlem
gloffgloffs avatar
"...vi har att göra med en svår mycket allvarlig sjukdom,

som för varje dag vi lär känna den,

desto mer allvarligt tar vi på den."

- Björn Eriksson

https://www.youtube.com/watch?v=-FV4p1x9vkA

Suck, tänk om myndigheterna kunde agerat kraftigare och tidigare utifrån försiktighetprincipen,

stoppa inresande, riktiga karantäner, smittspårning, kanske t om en lockdown,

alla tecknen och info på detta fanns ju redan där!
Citera
2020-05-04, 10:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av teren
Jag tycker det är rent skämmigt att stadsepidemiologer säger en sak och Björn Eriksson säger en annan sak om sjukdomen.

Björn Eriksson säger att sjukdomen kan slå i alla åldrar och att den är oförutsagbar, att ingen ”går säker”. Och Giesecke och Tegnell pratar bara om att skydda 70-plusare. Det känns ju som att alla borde skyddas.

Eller så har sjukvården i Stockholm bara lessnat på alla som envisas med att trängas på krogen så de vill skrämma upp folk lite.

Det kommuniceras och gissas och skarvas på flera olika nivåer just nu.

Det är mkt svårt för oss gräsrötter att hålla ordning på FHM, regeringen, media, propaganda och spridda autonoma röster.

Ja, alla borde skyddas, men eftersom vi omedelbart övergav den sk försiktighetsprincipen, blir det en väldigt kaotisk situation. Alla gissar, inklusive FHM, vars jobb det är att inge någon sorts förtroende...

Att myten om flockimmunitet satt sig så hårt i folkmedvetandet är fö fascinerande.

Vi vet inte om och hur den funkar.

Att flockimmunitet kommer att uppstå, bara vi alla marineras i viruset, är bara en gissning.

Har man otur dör man bara, knall och fall, vilket tom händer unga människor (under 30 år).

Enstaka unga människor utan synbara riskfaktorer stryker med.

Det är fortfarande osäkert läge och rysk roulette på hög nivå.
Citera
2020-05-04, 10:37
Medlem
santos_devilles avatar
Jag tror vi kommer börja se en nedåtgående trend i hela västvärlden nu, Maj blir månaden när den uppåtgående trenden bryts! Visst har vi några regioner i Sverige som inte än blivit drabbade och kommer se ett uppsving men inte på samma sätt som stockholm. Det tror jag inte.
Citera
2020-05-04, 10:40
Medlem
FrankIsBacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Även mörkertalen kommer fram till slut och då ska räkenskapens timma slå:

Nu måste huvuden rulla
De högsta tjänstemännen i de sörmländska kommunerna och i Region Sörmland har agerat djupt oprofessionellt. De har konspirerat för att förhindra utlämning av uppgifter om coronasmittan, åsidosatt rättssäkerheten, försökt förhindra medborgarnas insyn i det som de har rätt till och ökat risken för liv och hälsa.
https://www.ekuriren.se/opinion/ledare/nu-maste-huvuden-rulla-sm5393250.aspx

Vilka puckon om det stämmer! Vad har de för styre i Region Sörmland?
Citera
2020-05-04, 10:40
Medlem
santos_devilles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kazangas
Vad är det som ska öppnas upp i Stockholm som en följd av färre smittade?

Kontor som är stängda för distansarbete
Egen företagare som förlorat allt kan få hjälp att starta nytt och starta om
De restauranger som gått i konkurs kan få hjälp att starta nytt och anställa människor utan jobb
De lunchrestauranger som fått stänga eftersom massvis med kontor är stängda kan öppna igen
Alla tomma lokaler pga konkurs kan fyllas upp med nya affärer
Taxi kommer få mer att göra och slippa bli permeterade

osv osv osv
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in