2020-05-04, 10:19
Medlem
kazangass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ParMobil
Nej, absolut inte. Jag är bara en som håller koll på alla siffror. Mitt sätt att hantera krisen.
Finns en sida som heter Beläggningsportalen. Där uppdateras några avdelningar flera gånger per dag. Ecmo verkar vara den som är väldigt exakt uppdaterad.

Skönt att region Stockholm nu iaf går ut med att det börjar vika av.
Hoppas det fortsätter, för stackarna som sliter i vården behöver verkligen det

Hoppas verkligen att det är en nedgående trend i Stockholm.
Men, jag har den senaste veckan sett fler och fler som rör sig ute på stan.
Inget fel i detta, men beteendet har starka inslag av "att det verkar vara över nu", och detta är ett riskbeteende.

Så troligen kommer det inom några veckor synas en ökad mängd nya fall, och inte bara på grund av att man utökar testandet.
Citera
2020-05-04, 10:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Barfotaindianen
Jo men så är det så klart.
Dock är det skönt att kunna visa detta för alla alarmister som häckar här, det var många som med säkerhet sa/hoppades att världen skulle gå under den närmaste månaden.
Visst det är allvarligt läge men man ser också på många håll nu att det lugnar ner sig betydligt.

Det vore väl konstigt om det inte lugnade ner sig med alla lockdowns, karantäner och rekommendationer världen över, men vi får se hur det utvecklar sig framöver...
Citera
2020-05-04, 10:20
Medlem
Sharm0tas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Precis. Ingen vill ha lockdown, så för att genomföra det måste det marknadsföras massivt och befolkningen måste fås att acceptera och tycka att det är en god idé, till exempel genom slagordet "Save lives!". När man nu vill lyfta på locket så blir det lite "Vaddå, ska man inte rädda liv längre?"

För här har folk suttit inne i veckor och intalat sig att vad de gör att gott, rätt, riktigt och absolut nödvändigt, att det är en fråga på liv och död, och så är det plötsligt inte det längre? Här har man skrikit eller muttrar mördare åt alla som brutit mot reglerna, och så förväntas man plötsligt bli en av dem? Hur sjutton ska man få det att gå ihop. Nä, då sitter man hellre kvar i soffan med hemkörd pizza och känner sig god och helig.
Hur vore det om du höll dig till att kommentera artikeln jag postade istället för ditt sorgliga hittepå som tydligen gör dig relevant här i livet?
Visst var det du som påstod att folk vill ha munskyddstvång för att de är kriminella och vill kunna gömma sig i den stora massan? Att folk vill bära gummihandskar för att inte lämna fingeravtryck efter sig? Du är så jävla ointressant som debattör att du gärna får sluta citera mig när som helst nu... Stick, sagoberättare där.
Senast redigerad av Sharm0ta 2020-05-04 kl. 10:23.
Citera
2020-05-04, 10:21
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MAKHASHANAH
Ryssland slår nya rekord varje dag nu. Blir det nya USA?

Förstår att Professor Epstein lämnat tråden. Kanske han blivit hängd av ryska staten nu när hans forskning visade sig verkningslös?
De har långt kvar:

Döda per 1M:

Ryssland: 9
USA: 207
Citera
2020-05-04, 10:23
Medlem
santos_devilles avatar
IVA Planar ut, fy fan vad skönt att höra. Och får kan vi använda den nya medicinen och minska tiden på IVA så blir det ännu lättare för sjukvården! Bra jobbat Sverige!
Citera
2020-05-04, 10:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kazangas
Hoppas verkligen att det är en nedgående trend i Stockholm.
Men, jag har den senaste veckan sett fler och fler som rör sig ute på stan.
Inget fel i detta, men beteendet har starka inslag av "att det verkar vara över nu", och detta är ett riskbeteende.

Så troligen kommer det inom några veckor synas en ökad mängd nya fall, och inte bara på grund av att man utökar testandet.

Just detta jag är rädd för också..
Dock lär väl den partiella flockimmuniteten bli lite större hela tiden och motverka ökningen beroende på mer avslappnad inställning.
Vet inte, men har svårt att se att restriktionerna själva skulle lyckas trycka ner kurvan. Måste vara att flockimmuniteten hjälper till lite.
Citera
2020-05-04, 10:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ParMobil
Nej, absolut inte. Jag är bara en som håller koll på alla siffror. Mitt sätt att hantera krisen.

Finns en sida som heter Beläggningsportalen. Där uppdateras några avdelningar flera gånger per dag. Ecmo verkar vara den som är väldigt exakt uppdaterad.

Skönt att region Stockholm nu iaf går ut med att det börjar vika av.

Hoppas det fortsätter, för stackarna som sliter i vården behöver verkligen det

Tack för info. Jag ska hålla kolla där.

Ja, vårdpersonalen kommer inte att räcka så länge till.

Förutom slitgöra och hemska scheman finns kanske långsiktiga risker. Vissa kommer att hoppa av.

Jag tänker inte hålla på med covidvård till i höst. Jag kommer att köra en månad till, och sedan kliver jag ur. Vad chefer och kollegor säger skiter jag i.

Detta är ett nytt virus, och vad långsiktig exponering innebär för en särskild person, det vet vi inte. Skydden är inte skottsäkra. Det finns många frågetecken.

Dessutom slarvas det inom covidvården. Jag har sett en SSK, en läkare och en sk samordnare slarva grovt med skydden, inne på en coronaavdelning. Jag känner mig inte supertrygg.
Citera
2020-05-04, 10:25
Medlem
Ondahamsterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Ja svensk media har fram tills i veckan bara argumenterat mot laboratorieteorin med en halmgubbe att viruset är naturligt inte skapat av människor. Men teorin att viruset kommit från fladdermöss i ett laboratorium har funnits hela tiden. MSM har då avfärdat det med nämnda halmgubbe. Nu börjar de förstå 3 månader efter alla andra som i precis allt de skriver.

Nu är det dock inte det argumentet som kommer från USA utan att viruset är tillverkat i labbet.
Citera
2020-05-04, 10:25
Medlem
Sharm0tas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Barfotaindianen
Jo men så är det så klart.
Dock är det skönt att kunna visa detta för alla alarmister som häckar här, det var många som med säkerhet sa/hoppades att världen skulle gå under den närmaste månaden.
Visst det är allvarligt läge men man ser också på många håll nu att det lugnar ner sig betydligt.
Vilka var det som påstod det fetade? Det är väl inte så att du attackerar dina egna halmgubbar här? Hosta upp en källa eller knip igen.
Citera
2020-05-04, 10:26
Medlem
erwynns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bortamatchen
Det handlar nog snarare om att administrationen som ordnar med statistiken är lediga under helgen. Statistik är inte kritisk verksamhet.

Du får se om ett par dagar vart det landar när de jobbat ikapp.
Det är uppdaterade siffror för söndagen och inlagda i deras diagram. Det är ingen stor region i sig och helgsiffror har inte vart ett problem tidigare.
Citera
2020-05-04, 10:27
Medlem
FrankIsBacks avatar
Är det fler än jag som ser att kurvan för antalet döda i covid började plana ut i 7-8 dagar in i april efter att ha stigit fram tills dess?
Citera
2020-05-04, 10:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av .Dostoj.
Nya uppgifter från Kina går på tvärs mot WHO:s uppfattning om att coronasmitta utan symtom är relativt ovanligt. I de kinesiska provtagningar som nu utförs visar det sig att fyra av fem som testat positivt för corona inte visat symtom alls. 130 av totalt 166 nya fall som testat positivt var symptomfria.

– Det är ett litet stickprov och mer data kommer att bli tillgängliga. Men låt oss säga att de kan generaliseras, och även om de är tio procent fel, så talar det här för att viruset är överallt säger
Tom Jefferson (epidemiolog och forskare vid Centret för evidensbaserad medicin vid Oxford-universitet) och menar att resultaten är mycket viktiga och säger också att det är troligt att viruset cirkulerat längre än vad man tidigare trott och att en stor del av befolkningen redan har exponerats.

Detta är ju högintressant! Viruset kan ha cirkulerat mycket längre och stor del av befolkningen kan redan ha exponerats. Då väcks nästa intressanta fråga: Lägger sig viruset latent och blossar upp i skov?

intressant. Man kan ha blivit smittad i slutet av januari. Inte märkt nåt speciellt. Efter nån vecka lite halsont, som går över. Allmänn trötthetskänsla en period, går över även den. Konstigt kli i halsen, huvudvärk, som försvinner. Efter 1-6 månader slår det till ordentligt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in