2020-05-04, 10:10
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sharm0ta
Vad enkelt livet är när man bara hittar på nya bortförklaringar så fort verkligheten ändras. Nyss ”ville” ingen ha lockdown. 👍🏻
Precis. Ingen vill ha lockdown, så för att genomföra det måste det marknadsföras massivt och befolkningen måste fås att acceptera och tycka att det är en god idé, till exempel genom slagordet "Save lives!". När man nu vill lyfta på locket så blir det lite "Vaddå, ska man inte rädda liv längre?"

För här har folk suttit inne i veckor och intalat sig att vad de gör att gott, rätt, riktigt och absolut nödvändigt, att det är en fråga på liv och död, och så är det plötsligt inte det längre? Här har man skrikit eller muttrar mördare åt alla som brutit mot reglerna, och så förväntas man plötsligt bli en av dem? Hur sjutton ska man få det att gå ihop. Nä, då sitter man hellre kvar i soffan med hemkörd pizza och känner sig god och helig.
Citera
2020-05-04, 10:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ParMobil
Fanns två lediga ecmo i helgen. Nu finns det en. I Stockholm alltså.

Tack för info.

Jag fick min info från vårdkollega igår, och situationen förändras ju snabbt.

Jobbar du i covidvården?

Jag uppfattar den nybyggda covidvården (filialer till vanliga avdelningar, tex HIA) som ganska otydlig, och det går inte att säga om dessa nysnickrade avdelningar är akutavdelningar eller "vanliga avdelningar", som en läkare nyligen påstod i Aftonbladet.

Det är ju långtifrån vanliga avdelningar.
Citera
2020-05-04, 10:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av santos_deville
Stockholm:

Gå inte på restaurang
Umgås bara med folk du bor med
Grilla inte med vänner och familj
Åk inte kollektiv

Tom regionen själva säger nu att kurvan börjar gå ner.
Med tanke på alla som säger att så inte är fallet..
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Antonius.Block
Att det dör folk är inte det allvarliga problemet. Få av de som dör skulle ha överlevt någon längre tid. Nej, det allvarliga är den ytterst krävande intensivvård som sköts av personal som går på knäna. Just det som Tegnell och FHM har haft siktet inställt på; att skona vården. Det finns redan tecken på att personalen är helt slutkörd. Se länk nedan. Och då kommer ändå detta att hålla i sig länge.
Många i den här tråden kräver mer och bättre intensivvård för alla. De kan lika gärna kräva att folk ska ta ned månen eller göra guld av bly. Försök landa för fan. Om personalen måste tacka för sig, ja, då, men först då, har Sveriges strategi misslyckats. Så, hjälp vården genom att inte skada er i en mc-olycka eller bryta benet på mountainbiken. Och sprid inte smitta.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/personalen-grater-efter-sina-arbetspass
Det fetade ovan understryks just nu i direktsändning av Stockholmsregionens sjukvårdsdirektör Björn Eriksson. Det är detta som är problemet. Om personalen inte orkar kommer folk att dö i onödan. Att folk i den här tråden omhuldar ett fantasiscenario där alla får intensivvård är rent bisarrt. Som sagt, landa!

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/senaste-nytt-om-coronaviruset
Citera
Medlem
kazangass avatar
Igår när jag laddade ner den nya appen Covid Symptom Tracker, så var en kontrolllfråga "har du haft röda, upphöjda, kliande utslag på kroppen eller i ansiktet?".

Detta symptom har jag sett nämnas många gånger i text, men inte sett någon bild på detta.
Någon som har en källa med dessa utslag på bild?
Citera
2020-05-04, 10:13
Medlem
gloffgloffs avatar
"De här siffrorna vi ser är resultatet av allas våra handlingar"
- Björn Eriksson

Väl uttryckt!

Kämpa på Stockholm!

Det är långt kvar.

https://www.youtube.com/watch?v=-FV4p1x9vkA
Citera
2020-05-04, 10:15
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gefundenes F
Trådens inriktingen är huvudsakligen COVID-19 i Sverige. Inte malaria i Afrika, inte heller att barn dör av cancer och absolut inte Trump. Lumpna trix att försöka blanda bort sakfrågan men en massa ovidkommande jämförelser.

Är inte frågan relevant om du nu tycker att det är ”horribelt” att 3000 pers dör i C-19 i Sverige men INTE att barn dör i cancer i Sverige?

Jag försöker inte ställa grupper mot varandra. Men jag känner lika ”lite” för människor som dör i C-19 som för de som dör av vilken annan anledning som helst. Jag satt inte på parmiddag förra året och sa att det är ”horribelt” att barn dör i cancer och jag kommer inte sitta och säga det om C-19 heller.
Citera
2020-05-04, 10:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Tack för info.

Jag fick min info från vårdkollega igår, och situationen förändras ju snabbt.

Jobbar du i covidvården?

Jag uppfattar den nybyggda covidvården (filialer till vanliga avdelningar, tex HIA) som ganska otydlig, och det går inte att säga om dessa nysnickrade avdelningar är akutavdelningar eller "vanliga avdelningar", som en läkare nyligen påstod i Aftonbladet.

Det är ju långtifrån vanliga avdelningar.

Nej, absolut inte. Jag är bara en som håller koll på alla siffror. Mitt sätt att hantera krisen.
Finns en sida som heter Beläggningsportalen. Där uppdateras några avdelningar flera gånger per dag. Ecmo verkar vara den som är väldigt exakt uppdaterad.

Skönt att region Stockholm nu iaf går ut med att det börjar vika av.
Hoppas det fortsätter, för stackarna som sliter i vården behöver verkligen det
Citera
2020-05-04, 10:17
Medlem
FrankIsBacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Motacilla.alba
En vanlig icke logaritmisk skala typ den som fhm använder för dödsfall.

Sedan för du tänka efter vad du menar med plana ut.
Det finns minst 2 sätt :när fallen vaje dag är lika. Och när fallen varje dag närmar sig noll.

Fhm graf för dödsfall dag för dag är den jag använder mest.

Som denna?
Citera
2020-05-04, 10:18
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LucNN
Jag hade en tung lunginflammation runt slutet av november som höll i 1 månad. Det var inte bakteriel. Brukar inte ha lunginflammation.

Men alltså, Vad är oddsen att corona har pallat sig hit så snabbt och att man som random blir smittat? Tror inte det.

Har inte gjort en antikroptest och kommer endast bli testat om jag ligger på nån hospitalsbriks någongång.
Militära olympiska spelen hölls i Wuhan 18-27 november och hade svenska deltagare varav flera blev sjuka när de kom hem. Ett tag trodde man att det kunde ha varit coronaviruset, men det var visst bara en som uppvisade antikroppar.
Citera
2020-05-04, 10:18
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stacanovist
Ja absolut, tack för tipset. Men det är som sagt inte det som var fokus. Det handlade ifall fler och fler skulle vakna när man inser att FHM pågår ett brott samt om det leder till konsekvenser.

Så egentligen kommer det inte göra så stor skillnad att jag anmäler FHM. Finns andra som kommer göra jobbet åt mig. Så jävla lat jag är.

Det ska väl inte spela någon roll om en eller tusen pers anmäler någon som begått ett brott?

Man anmäler och sen får rättssamhället ta över. Har tex Anders begått något brott så räknar jag med att han blir dömd för det.
Citera
2020-05-04, 10:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gefundenes F
Mycket bra inlägg från dig. Vi behöver fakta på bordet från dem som är mitt i stormens öga. Blir mindre gissande och tyckande och politiskt vinklande då.

Tack, man gör vad man kan ...

När man ser vården inifrån och läser medias artiklar samtidigt, är det helt uppenbart att alla ansvariga gömmer sig bakom varandra... och media, regeringen och diverse chefer täcker varandra. Alla vill få det att se ut som om det går ganska bra, karriärer ska räddas, image ska räddas, pengar ska räddas osv.

Det är så vansinnigt mycket politik och särintressen inbakade i coronarapporteringen att man blir helt matt ...

Någon seriös granskning av vad fan vi håller på med ser man sällan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in