2020-05-04, 09:42
Medlem
I början på april ökade antalet avlidna ganska kraftigt runt om i världen och jag gjorde då en enkel prognos om den takten skulle hålla i sig, den blev allt annat än positiv.
Nedan tusental i döda i världen:

8/4 106"
14/4 212"
22/4 424"
28/4 848"
4/5 1.696" (Idag)

På Worldometer idag så har vi ca 248" dödsoffert från Covid-19, många döda javisst men långt ifrån ovan dystra prognos.
Att det har mattats av är ganska tydligt, fortsätter vi på denna väg så ser det inte helt nattsvart ut för framtiden
Citera
2020-05-04, 09:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sno
"While nicotine may protect those from the virus, smokers who have caught it often develop more serious symptoms because of the toxic effect of tobacco smoke on the lungs, they say."

Är detta inte precis samma sak som jag skrev:

"Dessutom är det så att de rökare som insjuknar blir allvarligare sjuka än de som inte röker."?
Som jag skrev från början (men blev våldsamt påhoppad för, av alla förödmjukade rökare): att röka är våldsamt hälsovådligt. Rökning minskar medellivslängden med minst 10 år.

Om du röker så uppnår du sällan den ålder då COVID-19 börjar bli ett allvarligt problem. Det är 85-åringar som dör i COVID-19. Rökare dör av rökning, i snitt ett par år efter pensionen.

Det är ungefär som att cancer inte är ett problem i U-länder, där livslängden är för kort.
Citera
2020-05-04, 09:45
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Intressant artikel, och duktigt vinklad.
I dagens krisläge är gränsen mellan nybyggda covidavdelningar och IVA-vården flytande.

"Andra avdelningar" betyder antagligen backupavdelningar, snabbt hopplockade avdelningar, som avlastar IVA.

Jag jobbar fn på två sådana avdelningar.

Där finns akutfall, och döende patienter, som kan ligga i timmar innan de flyttas till riktig palliativ avdelning.

Läkaren i artikeln talar väl allmänt om Stockholm, som jag inte har överblick över, men artikeln känns vinklad, om den jämförs med den verklighet jag jobbar i.

Jag misstänker att covidvården är ung likadan i hela landet. Den är minst sagt skör.

Jag upplever överhuvudtaget inte att media lyckas med sin rapportering.

Tillägg: ECMO (maskin som helt ersätter lungorna) finns i nio exemplar i Sverige.

Alla ECMO-maskiner har varit upptagna sedan i mars.

Det är fortsatt mycket allvarligt läge.

Mycket bra inlägg från dig. Vi behöver fakta på bordet från dem som är mitt i stormens öga. Blir mindre gissande och tyckande och politiskt vinklande då.
Citera
2020-05-04, 09:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Intressant artikel, och duktigt vinklad.
I dagens krisläge är gränsen mellan nybyggda covidavdelningar och IVA-vården flytande.

"Andra avdelningar" betyder antagligen backupavdelningar, snabbt hopplockade avdelningar, som avlastar IVA.

Jag jobbar fn på två sådana avdelningar.

Där finns akutfall, och döende patienter, som kan ligga i timmar innan de flyttas till riktig palliativ avdelning.

Läkaren i artikeln talar väl allmänt om Stockholm, som jag inte har överblick över, men artikeln känns vinklad, om den jämförs med den verklighet jag jobbar i.

Jag misstänker att covidvården är ung likadan i hela landet. Den är minst sagt skör.

Jag upplever överhuvudtaget inte att media lyckas med sin rapportering.

Tillägg: ECMO (maskin som helt ersätter lungorna) finns i nio exemplar i Sverige.

Alla ECMO-maskiner har varit upptagna sedan i mars.

Det är fortsatt mycket allvarligt läge.

Fanns två lediga ecmo i helgen. Nu finns det en. I Stockholm alltså.
Citera
2020-05-04, 09:48
Medlem
Positivt från Roche. Men vad kostar det? Man ska ha deras utrustning också. Och inte hjälper det oss vanliga människor om vi vill testa oss och vården kommer att blockera även de som är villiga att betala med egna beskattade för en antikroppstest. Schweiz borde elda på antikroppsintyg för resande. Skulle gynna Roche. Och många andra bolag som vill ha koll på sina anställdas hälsorisker. Vågar något svenskt privat hälsobolag haka på?

Roche’s COVID-19 antibody test receives FDA Emergency Use Authorization and is available in markets accepting the CE mark

The serology test has a specificity greater than 99.8% and sensitivity of 100% (14 Days post-PCR confirmation)

Roche will provide high double-digit millions of tests already in May for countries accepting the CE mark and in the U.S. under Emergency Use Authorization, further ramping up capacities thereafter
The test is available on Roche’s cobas e analysers which are widely available around the world

https://www.roche.com/media/releases/med-cor-2020-05-03.htm
Citera
2020-05-04, 09:50
Medlem
kazangass avatar
En positiv bieffekt av denna pandemin är att alla verkar vara med på att de boende på äldreboenden är en enormt utsatt grupp vad gäller smitta.

Då kommer rimligen det inte vara några problem att att kommunerna ökar budgeten för äldrevård i kommande budget. Och vi som boende i respektive kommuner kommer förhoppningsvis inte gnälla över att skatten höjs som en följd av detta.

Äldrevården måste få en höjning vad gäller yrkets status så att vi får in fler motiverade och utbildade personer.
Citera
2020-05-04, 09:50
Medlem
FrankIsBacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FrankIsBack
Kan någon svara med vilken skala som man bäst upptäcker en utplaning av antal covid-döda?

Citat:
Ursprungligen postat av Onlyplaydanuts
Vet inte om det är det du är ute efter men jag skulle säga med en logaritmisk skala.
Är det någon som vill utmana Onlyplaydanuts påstående, eller ska jag köpa det?
Citera
2020-05-04, 09:51
Medlem
Onlyplaydanutss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Barfotaindianen
I början på april ökade antalet avlidna ganska kraftigt runt om i världen och jag gjorde då en enkel prognos om den takten skulle hålla i sig, den blev allt annat än positiv.
Nedan tusental i döda i världen:

8/4 106"
14/4 212"
22/4 424"
28/4 848"
4/5 1.696" (Idag)

På Worldometer idag så har vi ca 248" dödsoffert från Covid-19, många döda javisst men långt ifrån ovan dystra prognos.
Att det har mattats av är ganska tydligt, fortsätter vi på denna väg så ser det inte helt nattsvart ut för framtiden

Den prognosen var å andra sidan givet felaktig redan då.
Jag gjorde en precis i början på April i en annan tråd, (55,83 + 5,8n)²
n=1 första mars
Den ger c:a 187 000 döda totalt idag.
Jag skrev då också att funktionen kommer att ge ett något för lågt värde (248.000 idag)
Det var mao inte speciellt svårt att förutse ungefär hur många döda det skulle bli.
Citera
2020-05-04, 09:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Som jag skrev från början (men blev våldsamt påhoppad för, av alla förödmjukade rökare): att röka är våldsamt hälsovådligt. Rökning minskar medellivslängden med minst 10 år.

Om du röker så uppnår du sällan den ålder då COVID-19 börjar bli ett allvarligt problem.
Det är 85-åringar som dör i COVID-19. Rökare dör av rökning, i snitt ett par år efter pensionen.

Det är ungefär som att cancer inte är ett problem i U-länder, där livslängden är för kort.

Så är det självklart. Jag kände på mig att det låg en begravad hund här, men kunde inte tänka klart.

Som sköterska eller läkare skulle jag ALDRIG gå med på att experimentera med nikotinplåster. Never..

Granska horribelt att forskare är beredda att göra det ifall de hittar tillräckligt många galningar som ställer upp. Ingen etik där what so ever..

Men dessa forskare får säkert betalt av tobaksindustrin..
Senast redigerad av sno 2020-05-04 kl. 10:00.
Citera
2020-05-04, 09:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kazangas
En positiv bieffekt av denna pandemin är att alla verkar vara med på att de boende på äldreboenden är en enormt utsatt grupp vad gäller smitta.

Då kommer rimligen det inte vara några problem att att kommunerna ökar budgeten för äldrevård i kommande budget. Och vi som boende i respektive kommuner kommer förhoppningsvis inte gnälla över att skatten höjs som en följd av detta.

Äldrevården måste få en höjning vad gäller yrkets status så att vi får in fler motiverade och utbildade personer.

Hahaha!

I min kommun som ändå mår relativt bra sköt man upp planerade nedskärningar tills vidare så det är ju alltid något.

Absolut ingenting kommer göras åt äldrevården efter detta förutom fler nedskärningar pga ännu sämre ekonomi.
Citera
2020-05-04, 09:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MAKHASHANAH
Ryssland slår nya rekord varje dag nu. Blir det nya USA?

Förstår att Professor Epstein lämnat tråden. Kanske han blivit hängd av ryska staten nu när hans forskning visade sig verkningslös?

Ryssland kanske kan klara sig. Medellivslängden för män är väl drygt 60 år bara?
Citera
2020-05-04, 09:55
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kazangas

Att öka personaltätheten i äldreboenden gör inget för att minska risken för smitta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in