2020-05-04, 07:42
Medlem
Sharm0tas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av santos_deville
Det passar inte Norden att gå omkring med munskydd att gå med munskydd ute. Däremot kan jaman ju sätta regler om munskydd på platser där viruset sprider sig snabbt. Köpcentrum, kollektivtrafik, affärer mm. Men att ha munskydd när man är ute och går ser jag som omöjligt, i alla fall nu. Blir det mycket värre så kanske men inte nu
Hur kan det vara omöjligt? Är svensken så skitnödig att det som funkar i omvärlden absolut inte går här?
Citera
2020-05-04, 07:44
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .Dostoj.
Intressant och förfärligt. Stackars denna person. Det spär på mina farhågor att man inte blir av med viruset. Att vi har att göra med något liknande HIV. Känner så många som varit kraftfullt sjuka kring november/december och som fortfarande åker på en släng feber eller andra symptom igen som försvinner snabbt för att sedan komma tillbaka. Det är som att det går i skov. Fasa om det är såhär. Men det måste grävas i. Tycker också att man borde sätta ett gäng som forskar i denna tes att vi haft viruset här mycket längre. Varför diskuteras inte det?

Ja, visst borde man forska i detta. Kanske starta en ny tråd för att se om fler har samma erfarenheter som vi har.
Citera
2020-05-04, 07:45
Medlem
Merwinnas avatar
https://www.t-online.de/nachrichten/deutschland/id_87775972/corona-impfpflicht-das-denken-die-deutschen-darueber.html?fbclid=IwAR2JLscZKrzvKALFmQpXSD6PEUb 5yDz4T DEcnMh-1vx2trc9Zaxj2yLTLrs

I Tyskland har de diskuterat vaccinationstvång, när vaccinet kommer, och en majoritet av tyskarna är för det enligt en opinionsundersökning. (Inget är beslutat ännu.) HEMSKT tycker jag! Tvångskarantäner och lockdowns är EN sak - de skadar ingen och går över. Men tänk om ett vaccin - som har hetsats fram som görs med det här - skulle visa sig ha fruktansvärda biverkningar! Varje individ måste ju själv få väga nyttan och risken mot varandra. Man kan inte tvinga på människor kroppsliga ingrepp. Särskilt ett land som Tyskland med den historia som de har under första hälften av 1900-talet, borde vara väldigt försiktiga med sådant...

Och hur skulle man kunna tvinga människor? Polisen får bryta sig in och hålla fast personerna, medan en sjuksköterska ger injektionen?

Vad blir nästa? Tvångssteriliseringar och tvångsaborter? Det går att hävda att det också är för det allmänna bästa, om vissa förutsättningar är uppfyllda. Har man väl öppnat den dörren, så är man farligt ute...

Till och med Sveriges slapphet är bättre än ett påtvingat kroppsligt ingrepp, om jag måste välja mellan dom två!
Citera
2020-05-04, 07:47
Medlem
.Dostoj.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 57Emma
Ja, visst borde man forska i detta. Kanske starta en ny tråd för att se om fler har samma erfarenheter som vi har.

En mycket bra idé! Starta gärna en sådan tråd. Det är på detta vis vi vanliga medborgare kan påverka. Flagga för det i denna tråd om du startar!
Citera
2020-05-04, 07:47
Medlem
Månsans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ulf-Utredaren
Vilket totalt skitsnack!

FHM är överhuvudtaget INTE ansvarig för att rekommendationerna genomförs. Det är AKTÖRERNA som är ansvarig för detta.
Hur jävla svårt ska det vara att fatta??

Du tycks tro att FHM är några nya gudar eller nått

FHM drar upp riktlinjer och rekommendationer som den myndighet den är. Sen ligger ansvaret på AKTÖRERNA.
Det är heller inte FHM´s ansvar att äldrevården inte har skyddsutrustning i lager.

Att skydda våra äldre har misslyckats ja. Precis som i nästan varje land i Västeuropa.
Så det var nog tyvärr ett omöjligt uppdrag hur vi än hade gjort med tanke på hur vi jobbar med våra äldre. Här krävs en förändring i grunden.

Men det är ju inte FHM överhuvudtaget ansvarig över.

De huvudansvariga är FHM eftersom hela deras taktik är totalt kass — vilket Sveriges horribla dödstal grundligt bevisar.

Tusentals människor tillåts handla på Ullared, hänga i barer, packas ihop i bussar och trängas i T-banan. Att FHM samtidigt går ut med att de äldre ska skyddas är självfallet ren idioti. De så kallade ”användarna” har noll möjligheter att skydda gamlingarna med de värdelösa förutsättningar FHM skapat. En omöjlighet att skydda små enskilda celler i samhället när FHM tillåter smittan att galoppera hej vilt runt omkring.

Hur ska dina s.k. ”användare” göra när hela samhället utanför äldreboendena är ett inferno av okontrollerad smittspridning?
Citera
2020-05-04, 07:52
Medlem
S.O.Stolps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av listigtjej
Hur ser viruset egentligen ut? Har svårt att tro att det är lila. Varför visas bilder på viruset i olika färger i tidningarna? Har sett allt från lila till grönt och även som en klunga prickar. Någon som vet hur det går till att fota viruset och varför man har olika färger?
Man fotografer och färglägger bilder tagna med elektronmikroskop. Viruset är så litet att det inte påverkas av ljusvågor, och är i princip färglöst.

Citat:
Ursprungligen postat av pekingludret
Ingen i din närhet tycker att du är smart va? Gissa varför man färglägger. Din korkade fan.
Nån som inte fick ligga, fast det var valborg och allt?
Citera
2020-05-04, 07:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LucNN
Jag hade en tung lunginflammation runt slutet av november som höll i 1 månad. Det var inte bakteriel. Brukar inte ha lunginflammation.

Men alltså, Vad är oddsen att corona har pallat sig hit så snabbt och att man som random blir smittat? Tror inte det.

Har inte gjort en antikroptest och kommer endast bli testat om jag ligger på nån hospitalsbriks någongång.

Jag vet inte vad oddsen är. Men om smittan har börjat sprida sig redan i maj i fjol då är det väl inte helt osannolikt att den var här/i Finland/i London redan i höstas?
Citera
2020-05-04, 07:56
Medlem
Motacilla.albas avatar
https://m.youtube.com/watch?v=3BdPKpWbxTg

Intressant föreLäsning i den lite torra engelska stilen.
Citera
2020-05-04, 07:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av .Dostoj.
Var det den om militärerna i typ Boden eller något? Det visade sig att de inte hade haft corona men man misstänkte det. Jag börjar fundera på om det är testerna som är för dåliga och visar fel. Att smittan funnits här redan i höstas måste utredas och FHM borde gräva i det, märkligt att man inte hör något om det från högre nivå. Kanske krävs att läkare trycker på detta och ber om utredning.

Nej, skickade länkarna som komplettering till mitt tidigare svar till dig.
Citera
2020-05-04, 07:57
Medlem
S.O.Stolps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Månsan
De huvudansvariga är FHM eftersom hela deras taktik är totalt kass — vilket Sveriges horribla dödstal grundligt bevisar.
Horribla dödstal? Knappt 3000 döda på två månader är nästan ingenting. Det dör 10 000 personer under samma period under normala förhållanden.
Citera
2020-05-04, 07:57
Medlem
TonyBergmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sharm0ta
Hur kan det vara omöjligt? Är svensken så skitnödig att det som funkar i omvärlden absolut inte går här?

Japp, är väl helt annorlunda i kulturerna. Sen detta började har jag personligen sett EN person med munskydd i en mataffär. Personen hade asiatiskt ursprung annars allt som vanligt.
Citera
2020-05-04, 07:58
Medlem
Corona-Ezpecials avatar
Forskare vid Karolinska institutet har testat en första version av coronavaccin på kaniner.

– Det ser väldigt bra ut. Vi får ett bra antikroppssvar, säger professor Matti Sällberg.

Planen är att inleda försök på människor nästa år.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/OpdEQw/svenskt-vaccin-testat-pa-kaniner-ser-valdigt-bra-ut
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in