2020-05-04, 05:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Jag gillar ham. Men USA har ett helt annat system än Sverige när det gäller fastighetsskulder. I USA kan man bara lämna fastigheten "och gå därifrån", banken tar fastigheten och den tidigare ägaren är därmed skuldfri. I Sverige funkar det inte så. Skulden följer ägaren/tidigare ägaren som tagit lånet han/hon ej klarat att betala. Även om huset sålts för "bankens räkning", och pengarna inte täcker skulderna.

Givetvis äter inflationen upp lånen, så länge man kan betala, men det gäller inte saken, saken gäller snarare vad som händer om folk inte kan betala. Vilket kan vara sannolikt att så är fallet för många vid arbetslöshet, fallande krona etc.

Jämför hellre finanskrisen vi hade på 1990-talet här i Sverige än USA 2008: Fastighetsmarknaden var i kris då, beroende på ökad arbetslöshet, fallande krona samt ett diskonto på 500%.

Risk finns absolut för stagflation!
Om inte ägaren kan betala sin ränta och amortering så tar banken över bostaden.
Banken kan hyra ut bostaden tills marknadsläget bli mer gynsamt för försäljning av objektet. Folk måste ha någonstans att bo.

Vid hög inflation skydda dina "pengar" genom att äga fasta objekt, deras pris/värde följer inflationen.
Senast redigerad av Hanna-Wigh 2020-05-04 kl. 05:43.
Citera
2020-05-04, 05:32
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nu-lugnar-du-dig
Försök inte slingra dig. Saken gällde när priset har stigit då kronan har blivit värdelös och när tillgången har ett högre pris än lånen är det förstås inga problem att lösa lånen om man vill det. Det blir ingen exekutiv auktion då som du dillade om.

Underförutsättning att låntagaren får loss värdestegringen på något vis för att betala sina förfallna skulder. Hur skulle detta gå till, annat än med att sälja fastigheten? Under 90-talskrisen var det exempelvis i princip omöjligt att låna i bank, bankerna höll på att gå omkull. Vid krasch av ekonomin så följer givetvis bostadsmarknaden med ner. Jag slingrar mig inte mer än någon annan.
Citera
2020-05-04, 05:35
Medlem
Citat:
Underförutsättning att låntagaren får loss värdestegringen på något vis för att betala sina förfallna skulder. Hur skulle detta gå till, annat än med att sälja fastigheten? Under 90-talskrisen var det exempelvis i princip omöjligt att låna i bank, bankerna höll på att gå omkull. Vid krasch av ekonomin så följer givetvis bostadsmarknaden med ner. Jag slingrar mig inte mer än någon annan.

Ja att sälja fastigheten är förstås ett sätt att få loss pengarna, var det så svårt att komma på och diskussionen gällde då priserna hade stigit pga en kollapsad krona.
Citera
2020-05-04, 05:35
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hanna-Wigh
Om inte ägaren kan betala sin ränta och amortering så tar banken över bostaden.
Banken kan hyra ut bostaden tills marknadsläget bli mer gynsamt för försäljning av objektet. Folk måste ha någonstans att bo.

Vid inflation skydda dina "pengar" genom att äga fasta objekt, deras pris/värde följer inflationen.

Jovisst, håller med. Därför äger jag fastigheter som är noll belånade. Men problemet är nog för den större delen av marknaden, som är belånad/belånad "över skorstenen". Dessa ligger illa till. Speciellt om deras inkomster sinar och inte kan betala lånen. Exempelvis på grund av arbetslöshet.
(Arbetslösheten stiger i raketfart just nu).
Citera
2020-05-04, 05:43
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ja att sälja fastigheten är förstås ett sätt att få loss pengarna, var det så svårt att komma på och diskussionen gällde då priserna hade stigit pga en kollapsad krona.

Vid kronkollaps så ökar arbetslösheten (det gör den redan) och marknaden blir mer eller mindre insolvent. Det blir "köparens marknad", för de få köpare som fortfarande är solventa/har kapital. Så där blir det knappast några stigande priser på bostäderna.

Jag passade själv på att köpa ett par fastigheter under 90-talskrisen. Kronan ansågs ha kollapsat då. Fin-fin affär! Men jag hade tillgång till pengar utan att behöva låna. Just därför var det fin-fin affär, då eventuella övriga intresserade inte hade detta. Blev alltså skampris jag betalade för fastigheterna. Sådana skampriser dyker nog upp igen, om kronan faller och den öppna arbetslösheten sticker iväg till över 10%.
Citera
2020-05-04, 05:48
Medlem
Citat:
Vid kronkollaps så ökar arbetslösheten (det gör den redan) och marknaden blir mer eller mindre insolvent. Det blir "köparens marknad", för de få köpare som fortfarande är solventa/har kapital. Så där blir det knappast några stigande priser på bostäderna.

Jag passade själv på att köpa ett par fastigheter under 90-talskrisen. Kronan ansågs ha kollapsat då. Fin-fin affär! Men jag hade tillgång till pengar utan att behöva låna. Just därför var det fin-fin affär, då eventuella övriga intresserade inte hade detta. Blev alltså skampris jag betalade för fastigheterna. Sådana skampriser dyker nog upp igen, om kronan faller och den öppna arbetslösheten sticker iväg till över 10%.

Nu slingrar du dig igen. Du var tidigare med på att en kronkollaps leder till ökade priser och det var den situationen vi diskuterade. Behöver jag citera dig där du var med på detta?
Citera
2020-05-04, 05:54
Medlem
Citat:
Jovisst, håller med. Därför äger jag fastigheter som är noll belånade. Men problemet är nog för den större delen av marknaden, som är belånad/belånad "över skorstenen". Dessa ligger illa till. Speciellt om deras inkomster sinar och inte kan betala lånen. Exempelvis på grund av arbetslöshet.
(Arbetslösheten stiger i raketfart just nu).
Som sagt banken tar över bostäderna där folk inte kan betala sina lån. Hyr ut dem tills marknaden blir mer gynnsam för försäljning.

Vad som drabbas framförallt vid kraftig konjukturnedgång är nyprodutionen av bostäder. Vilket är gynnsamt för de som redan äger sin bostad.

Om det blir hög inflation köp en bostad, inflationen på sikt äter upp lånen. Har du fast och säkert arbete så följer din lön med inflationen.
Citera
2020-05-04, 05:55
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Nu slingrar du dig igen. Du var tidigare med på att en kronkollaps leder till ökade priser och det var den situationen vi diskuterade. Behöver jag citera dig där du var med på detta?

Den leder så småningom till ökade priser, när krisen väl är över. Mitt under pågående kris givetvis inte, marknaden kan i princip avstanna just under krisen. Speciellt om marknaden är beroende av att aktörerna (köparna) måste ha banklån för att kunna agera på bostadsmarknaden.
Banklån som bankerna (som själva är i kris) inte utfärdar. -Så var det under krisen på 90-talet.
Citera
2020-05-04, 06:01
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Som sagt banken tar över bostäderna där folk inte kan betala sina lån. Hyr ut dem tills marknaden blir mer gynnsam för försäljning.

Vad som drabbas framförallt vid kraftig konjukturnedgång är nyprodutionen av bostäder. Vilket är gynnsamt för de som redan äger sin bostad.

Om det blir hög inflation köp en bostad, inflationen på sikt äter upp lånen. Har du fast och säkert arbete så följer din lön med inflationen.

Jovisst är det så. Men detta sker inte över en natt, att en marknad i kris börjar återhämta sig/ "studsa tillbaka" till nivån före krisen.

Finanskrisen tidigt 1990-tal så tog det flera år innan index var tillbaka, runt sex år på ett ungefär.
Kolla här på indexkurvan.
Citera
2020-05-04, 06:03
Medlem
Citat:
Den leder så småningom till ökade priser, när krisen väl är över. Mitt under pågående kris givetvis inte, marknaden kan i princip avstanna just under krisen. Speciellt om marknaden är beroende av att aktörerna (köparna) måste ha banklån för att kunna agera på bostadsmarknaden.
Banklån som bankerna (som själva är i kris) inte utfärdar. -Så var det under krisen på 90-talet.
Staten kan med "pennans" hjälp gå in och garantera alla lån.

Så lätt är det!
Citera
2020-05-04, 06:10
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Staten kan med "pennans" hjälp gå in och garantera alla lån.

Så lätt är det!

Nå, vet inte om det är så lätt: Staten garanterar just nu krislånen till företagen, men bankerna nekar ändå företagen att låna.

Det var den 25 mars som finansminister Magdalena Andersson meddelade att staten skulle inrätta en företagsakut för att stödja små- och mellanstora bolag som drabbats av corona-krisen.

Ansvaret för att genomföra åtgärden lades på Riksgälden som den 3 april öppnade ansökningar om garantier, där staten står för 70 procent av risken och bankerna för resten. Enligt en intervju med generaldirektör Hans Lindblad i Svenska Dagbladet samma dag var intresset stort bland bankerna för att delta.

Intresset från bankerna för att nyttja Riksgäldens garantier tycks i ljuset av det ha varit desto lägre. Fram till och med den 24 april hade bara totalt 189 miljoner i faktiska lån beviljats, enligt Riksgälden.
https://www.di.se/nyheter/regeringens-lanefiasko-endast-189-miljoner-i-lan-beviljade/

Detta rör företag, men sannolikt skulle saken vara liknande om en motsvarighet skapades för fastighetsmarknaden. Alltså bankerna lånar inte ut, trots statliga garantier för lånen.
Citera
2020-05-04, 06:15
Medlem
Citat:
Jovisst är det så. Men detta sker inte över en natt, att en marknad i kris börjar återhämta sig/ "studsa tillbaka" till nivån före krisen.

Finanskrisen tidigt 1990-tal så tog det flera år innan index var tillbaka, runt sex år på ett ungefär.
Kolla här på indexkurvan.
1990-tal bör inte användas som exempel för dagens eller framtida läge:
Under 1990–1991 genomfördes en omfattande skattereform som innebar att inkomstskatten sänktes samtidigt som delar av boendekostnaderna vältrades över på den enskilde.

De minskade skatteintäkterna skulle bland annat kompenseras med minskade statliga subventioner (bland annat räntebidragen och ränteavdragen), högre fastighetsskatt och andra nya skatter.
https://www.allmannyttan.se/historia/tidslinje/skattereform-och-systemskifte/
Senast redigerad av Hanna-Wigh 2020-05-04 kl. 06:21.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in