2020-05-04, 02:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Ja, exekutiva auktionen/KFM är "nöjd" så länge skulderna täcks. Ligger kronan som en skräpvaluta, finns det chans/risk att personer med hårdvaluta köper upp fastigheter billigt.

Det blir ingen exekutiv auktion om priset stiger pga att kronan blir värdelös.
Citera
2020-05-04, 02:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lillamig72
Är det verkligen så få som äger sin bostad och är helt skuldfria i Sverige?
Jag gör det. Mitt hus är mitt hus. Utan nga lån... Tror inte jag är så unik...

Jag med, och det är nog vanligare än vad en del här tror.
Citera
2020-05-04, 02:11
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nu-lugnar-du-dig
Det blir ingen exekutiv auktion om priset stiger pga att kronan blir värdelös.

Beror på om ägaren/den skuldsatte har råd att lösa sina skulder eller ej. Har i princip inget med kronans värde att göra. Exekutiva auktioner, istället för att sälja "normalt" på marknaden är nog stor risk att det blir en masse, om marknaden kraschat och folk inte har pengar att betala sina "räkningar".
Citera
2020-05-04, 02:13
Medlem
Citat:
Beror på om ägaren/den skuldsatte har råd att lösa sina skulder eller ej. Har i princip inget med kronans värde att göra. Exekutiva auktioner, istället för att sälja "normalt" på marknaden är nog stor risk att det blir en masse, om marknaden kraschat och folk inte har pengar att betala sina "räkningar".

Det är klart man har råd att lösa skulden när priset på bostaden har ökat eftersom kronan blivit värdelös. Priset är då högre än lånet.
Citera
2020-05-04, 02:14
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Det är klart man har råd att lösa skulden när priset på bostaden har ökat eftersom kronan blivit värdelös. Priset är då högre än lånet.

Du förutsätter att personer i ekonomisk knipa kan få lån?
Citera
2020-05-04, 02:18
Medlem
Citat:
Du förutsätter att personer i ekonomisk knipa kan få lån?

Nej det förutsatte jag inte.
Jag skrev att det inte blir en exekutiv auktion om priset har stigit pga att kronan blivit värdelös. Det är inga problem att lösa in ett befintligt lån i det läget.
Citera
2020-05-04, 02:30
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Nej det förutsatte jag inte.
Jag skrev att det inte blir en exekutiv auktion om priset har stigit pga att kronan blivit värdelös. Det är inga problem att lösa in ett befintligt lån i det läget.

Du förutsätter alltså att låntagaren har kontanta medel att lösa lånet med?
Givetvis om folk har bundna lån till fast ränta, kronan blir värdelös och en miljon är värt motsvarande ett äpple, går ju lånen att lösa på en eftermiddag.

Förutsatt då att speciallagstiftning inte införs. Under Weimarrepublikens hyperinflation stiftades speciallagar så att folk inte *fick* lösa sina hypotekslån med papiermark. Lånen skulle lösas i rentenmark.

Är inte osannolikt att liknande sker igen vid sådant läge.
Citera
2020-05-04, 02:31
Medlem
Citat:
Du förutsätter alltså att låntagaren har kontanta medel att lösa lånet med?

Varför har du börjat köra med halmgubbar?
Citera
2020-05-04, 02:37
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Varför har du börjat köra med halmgubbar?

Inte mer än någon annan. Blev ekonomin för knepig?
Förklara gärna mer vad du menar med att det i så fall skulle vara enkelt att lösa sina lån vid en värdelös krona, om man enbart har tillgång till "värdelösa kronor".

Hur skulle den skuldsatte som har ekonomiska problem lösa sina hypotekslån?
Du föreslog tidigare att höja belåningsgraden på fastigheten. Banker beviljar sällan lån för att låntagaren ska använda pengarna för löpande räkningar. Speciellt inte om låntagaren har havererad ekonomi.

I dagsläget så har man låtit hypotekslån bli amorteringsfria, för att lätta upp krisen lite. Nästa steg är??
Citera
2020-05-04, 04:53
Medlem
Citat:
Inte mer än någon annan. Blev ekonomin för knepig?
Förklara gärna mer vad du menar med att det i så fall skulle vara enkelt att lösa sina lån vid en värdelös krona, om man enbart har tillgång till "värdelösa kronor".

Hur skulle den skuldsatte som har ekonomiska problem lösa sina hypotekslån?
Du föreslog tidigare att höja belåningsgraden på fastigheten. Banker beviljar sällan lån för att låntagaren ska använda pengarna för löpande räkningar. Speciellt inte om låntagaren har havererad ekonomi.

I dagsläget så har man låtit hypotekslån bli amorteringsfria, för att lätta upp krisen lite. Nästa steg är??
Vi hade en finanskris år 2008 när USA:s bostadsmarknad slogs ut vad hände då?

Bostäder och dess pris skall alltid relateras till vad kostar det att nyproducera samma bostad.

Dessutom vid galloperande inflation så är det just belånade bostäder som är säkra "investeringar". Om din personliga ekonomi överlever till en början så reduceras dina lån kraftigt med tiden. Inflationen "äter" upp lånen.

Du är en riktig hamgubbe!
Senast redigerad av Hanna-Wigh 2020-05-04 kl. 04:57.
Citera
2020-05-04, 05:07
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hanna-Wigh
Vi hade en finanskris år 2008 när USA:s bostadsmarknad slogs ut vad hände då?

Bostäder och dess pris skall alltid relateras till vad kostar det att nyproducera samma bostad.

Dessutom vid galloperande inflation så är det just belånade bostäder som är säkra "investeringar". Om din personliga ekonomi överlever till en början så reduceras dina lån kraftigt med tiden. Inflationen "äter" upp lånen.

Du är en riktig hamgubbe!

Jag gillar ham. Men USA har ett helt annat system än Sverige när det gäller fastighetsskulder. I USA kan man bara lämna fastigheten "och gå därifrån", banken tar fastigheten och den tidigare ägaren är därmed skuldfri. I Sverige funkar det inte så. Skulden följer ägaren/tidigare ägaren som tagit lånet han/hon ej klarat att betala. Även om huset sålts för "bankens räkning", och pengarna inte täcker skulderna.

Givetvis äter inflationen upp lånen, så länge man kan betala, men det gäller inte saken, saken gäller snarare vad som händer om folk inte kan betala. Vilket kan vara sannolikt att så är fallet för många vid arbetslöshet, fallande krona etc.

Jämför hellre finanskrisen vi hade på 1990-talet här i Sverige än USA 2008: Fastighetsmarknaden var i kris då, beroende på ökad arbetslöshet, fallande krona samt ett diskonto på 500%.

Risk finns absolut för stagflation!
Citera
2020-05-04, 05:17
Medlem
Citat:
Jag gillar ham. Men USA har ett helt annat system än Sverige när det gäller fastighetsskulder. I USA kan man bara lämna fastigheten "och gå därifrån", banken tar fastigheten och den tidigare ägaren är därmed skuldfri. I Sverige funkar det inte så. Skulden följer ägaren/tidigare ägaren som tagit lånet han/hon ej klarat att betala. Även om huset sålts för "bankens räkning", och pengarna inte täcker skulderna.

Givetvis äter inflationen upp lånen, så länge man kan betala, men det gäller inte saken, saken gäller snarare vad som händer om folk inte kan betala. Vilket kan vara sannolikt att så är fallet för många vid arbetslöshet, fallande krona etc.

Jämför hellre finanskrisen vi hade på 1990-talet här i Sverige än USA 2008: Fastighetsmarknaden var i kris då, beroende på ökad arbetslöshet, fallande krona samt ett diskonto på 500%.

Risk finns absolut för stagflation!

Försök inte slingra dig. Saken gällde när priset har stigit då kronan har blivit värdelös och när tillgången har ett högre pris än lånen är det förstås inga problem att lösa lånen om man vill det. Det blir ingen exekutiv auktion då som du dillade om.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in