2020-05-04, 01:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AnnaDea
https://www.youtube.com/watch?v=bfN2JWifLCY&feature=emb_title

Giesecke uppfattas av utrikes media som arrogant har jag läst.
Är han verkligen det?
Citera
2020-05-04, 01:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haloumi
Var läser du det? Jag har läst tvärt om, att isoleringen av Nyland bromsade smittspridningen. Även om jag inte är något stort fan av lockdown. Du får gärna länka och det gör inget om det är på finska.

Jag läste det i Helsingforsbladet idag att absolut ingenting hänt sen man lyfte karantänen.

Och när man införde den fick man ju heller ingen effekt och det var ju därför man tog bort den då den saknade laglig grund eftersom smittan spreds ändå.

Finns nog en gigantisk övertro på även karantän. Liksom med munskydd på stan
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ulf-Utredaren
dock inte helt sant.

Vi har gått ifrån en arbetslöshet från 6-8%

Norge ifrån 3,6% - +10%

Sydeuropa vill jag inte ens prata om. Ska vi gissa på +20%??

En nota vi i nordeuropa nu såklart får betala genom EU.

Vi har klarat oss ekonomiskt bättre än många i Europa så långt.
Ska jag börja yla om att frågan är komplex och hinta lite om att en invandrare som går på en "extratjänst" eller SFI en gång i timmen anses vara i arbete. Så smetar man inte över jobbiga problem här väster om gränsen. Sverige och dess sysselsättningssiffror måste tas för vad de är: ett socialdemokratiskt slagträ i valtider.
Citera
Medlem
AnnaDeas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av varaive
Så du tror bilden är taget vid FHM bara för att nån jeppe säger att den är tagen vid FHM?

Måste vara världsbäst på photoshop.

FHM med stora bokstäver
Citera
Medlem
-tramS-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av varaive
Detta skriker ju Fake
Japp, ser inte ut att vara där. Inte utanför huvudentrén, vilket är den mest logiska platsen. Nån annanstans är fake på ett eller annat sätt.

18 Nobels väg
https://goo.gl/maps/oiyExM6327GYCafs6
Citera
2020-05-04, 01:11
Moderator
Chantres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HG
Vi får se! Antar att alla munskydd först går till sjukvård och hemtjänst och så vidare. Sedan till apotek där allmänheten kan köpa dessa. Men det tar nog ett bra tag.
Kommer att vara samma sak som med handsprit. När det knappt fanns någon att köpa skulle alla köpa.

Har sett digra hyllor med handsprit nu i butikerna och apoteken, men ser ingen som köper det.
Citera
2020-05-04, 01:12
Medlem
AnnaDeas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blygdben
Giesecke uppfattas av utrikes media som arrogant har jag läst.
Är han verkligen det?

Han går emot precis hela världen som Tegnell.

Nya Zeelands motsvarighet kunde inte hålla sig för skratt när han pratade om sin strategi i en annan intervju.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Triumpf-Of-The-Ill
Det är unikt bland jämförbara länder. 7 av 10 kr i skatt och avgift borde räcka till en jävla pärm.

Absolut. Men vad hade en pärm hjälpt?

Som sagt, du påstår att alla andra länder har denna pärm men många av dessa har ju inte lyckats ändå utan med exakt samma problem på sina äldreboenden.
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Blygdben
Nä, det där tycker jag var lite väl mycket raljerande va? Jag är övertygad om att det finns godhjärtade svenskar med en genuin känsla för solidaritet och som inte bara tänker på sig själva utan gärna vill ställa upp för andra samt anser att alla människoliv är viktiga och värda att räddas.

Det är jag också helt övertygad om. Misstänker dock att de inte tillhör majoriteten.
Det är nog det som är problemet. Att det inte är tillräckligt många. Och körs över av ondare människor.
Citera
2020-05-04, 01:13
Medlem
Sinnerstens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Sverige har hitintills lyckats med exakt det som varit avsikten sedan tidigt i januari, då kursen lades fast.

Äldreboendena är dock en black om foten – men kan skyllas på kommunerna.

Exakt, det är den biten jag varit rädd för länge och man kan eventuellt se tecken på en början till detta i denna artikeln:
https://www.sydsvenskan.se/2020-05-03/folkhalsomyndigheten-granskar-hoga-dodstal

Vips har man trollat bort sitt ansvar.

En strategi som jag tror är bestämd redan innan.

Man har lagt upp en dimridå av att man tar ansvar och när det baktänder har man andra syndabockar redo.

"Ni följde ju inte våra superba och bra rekommendationer".
Citera
Medlem
raskenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trazke
Så är det. Men det är svårt att vara säker på vad som är största anledningen till minskningen där? Är det karantänen i sig eller har dom kommit såpass långt i smittan att flockimmunitet börjat göra sig gällande
i Lombardiet?

så fort man kommer under R=1 så har man nått upp till flockimmunitet, rent definitionsmässigt, Italien ligger definitivt under R=1, men det värdet kommer ju att öka när man öppnar upp, men frågan är om det hjälp att försöka isolera befolkningen. Med tanke på att 35% bor i flergenartionshushåll så förefaller det osannolikt att inte en stor grupp har blivit immun. Om stockholm ligger på runt 25% nu och Italien ligger flera veckor före skulle inte förvåna mig om typ hälften av italienarna har fått immunitet.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HG
Den kommentaren var väl inget som gav något av intresse till den här tråden. Man behöver inte vara oförskämd mot människor och deras åsikter....

Jag instämmer! Man måste kunna diskutera respektfullt
och i en lugn och sansad ton. Ett aggressivt sätt gör ingen nytta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in