Måste vara en usel plan de har i sådana fall då stora dela av Västeuropa har exakt samma problem som Sverige. På många håll ännu värre. Detta är alltså inget unikt för Sverige på något sätt.
Det är unikt bland jämförbara länder. 7 av 10 kr i skatt och avgift borde räcka till en jävla pärm.
FHM har inget direkt ansvar det är korrekt. Men övriga "aktörer" agerar utifrån FHM's rekommendationer och råd. Om FHM således löser sitt uppdrag på ett bristfälligt vis så är man indirekt ansvariga för konsekvenserna och skall därför ställas till svars för detta.
"Folkhälsomyndigheten har ett nationellt ansvar för folkhälsofrågor. Vår uppgift är att främja en god och jämlik hälsa, förebygga sjukdomar och skador samt verka för ett effektivt smittskydd och skydda befolkningen från olika former av hälsohot."
"Särskild vikt ska fästas vid de grupper som löper störst risk att drabbas av ohälsa."
Ord och inga visor.
Det var inte mig du svarade men säger ändå att jag håller med dig i mycket, men inte allt.
T ex tror jag att våra styrande får en rejäl bakläxa efter det här och att vår beredskap kommer att byggas upp igen långsamt men säkert. Åtminstone hoppas jag vid gudarna det. Annars är vi nog många som kommer att påminna dem om det. Om och om igen. Kanske är jag för optimistisk.
Har en person i min närhet som numera då och då pratar om hur vi efter första världskriget rustade ner så mycket att när andra världskriget kom hade vi inget att sätta emot. P A Hansson et al påstod dock att "Vår beredskap är god" - en lögn alltså.
(Samma person som ofta nämner detta muttrar även ofta argt om dem som tycker att allt i Sverige är värdelöst "De behöver inte bo här, ingen tvingar dem." Blir alltid lite full i skratt då. Av barn och gamla...)
Jag kan hålla med dig om det du skriver.
Jag hoppas det sker en upprustning, det jag dock ser är nedrustning.
Även Löfven sa i Radion att vår "beredskap är god" inför detta.
Då drog jag öronen till mig.
Shit, jag och du har mycket arbete framför oss att vara med och vända detta i framtiden.
Och varför var inte Sverige bättre rustade? Varför var inte de privata aktörerna rustade? Varför jobbar vi med våra äldre som vi gör sen decennier tillbaka?
Som sagt, frågan är mycket mer komplex än att tramsa om nått jävla munskydd hit eller dit som en del har snöat in på.
Klart den är komplex MEN DET SKA FHM TA HÖJD FÖR!
Det gjorde dom inte och nu kan ni beskåda hela härligheten.
Lär dig argumentera mot det jag skriver istället för att fylla på med argument för min sak.
Fy skam vilken snitch du är!
Du ska vara lojal mot ditt fädernes land.
Undrar förresten om vi kommer få se det där tilltaget på nyheterna?
När gjordes detta? Ikväll eller? Då kommer det kanske on the news imorgon...
FHM har inget direkt ansvar det är korrekt. Men övriga "aktörer" agerar utifrån FHM's rekommendationer och råd. Om FHM således löser sitt uppdrag på ett bristfälligt vis så är man indirekt ansvariga för konsekvenserna och skall därför ställas till svars för detta.
"Folkhälsomyndigheten har ett nationellt ansvar för folkhälsofrågor. Vår uppgift är att främja en god och jämlik hälsa, förebygga sjukdomar och skador samt verka för ett effektivt smittskydd och skydda befolkningen från olika former av hälsohot."
"Särskild vikt ska fästas vid de grupper som löper störst risk att drabbas av ohälsa."
Aktörerna är HELT fria att göra vad de vill och det är upp till dem hur de jobbar med sina klienter
(de äldre).
Vissa äldreboenden har ju lyckats strålande, inte att förglömma! Gjort ett kanonjobb. Medans alltför många inte gjort det.
Som sagt, detta bottnar djupare. Mycket djupare än några rekommendationer ifrån FHM.
Det handlar om:
1. Skyddsutrustning och RÄTT utbildning att använda dessa.
2. Personalen besöker ALLDELES för många enskilda personer under en dag.
3. De äldre springer runt inom boendena som yra höns och smittar varandra.
4. Testning av personal
5. Usla anställningsvillkor, dålig lön och låg utbildning gör att man inte stannar hemma om man är sjuk.
6. Hur boendena är uppbyggda rent fysiskt.
7. Besökare och rutiner för dem.
Det har ju länge utlovats tester eller antikroppstester gällande COVID-19. Men inget verkar hända. Jag antar att de är svåra att köpa in eller tillverkas i Sverige.
Läste att alla boende i delstaten Kalifornien nu skulle erbjudas att testas.
I mitten på maj ska man börja testa hundra tusen i veckan enligt följande ordning:
Citat:
Dessutom ligger prioritetsordningen fast – i första hand testas patienter, i andra hand personal inom sjukvård och omsorgen, i tredje hand personal inom annan samhällsviktig verksamhet och i fjärde hand övriga relevanta delar av samhället.
Detta virus intelligens står nog över de flesta pandemiplaner.
Du gav precis anledningen till att vi blev tagna på sängen av COVID-19. Vi vet fortfarande väldigt lite om detta nya virus. Inga botemedel eller liten kunskap om hur det agerar. Vi har även dåliga kunskaper om de komplikationer man får efter att ha haft infektion av COVID-19.
Tyvärr verkar många epidemiologer agera efter det de har lärt sig i läkarutbildningen och under sina tjänstgöringsår. När plötsligt en "riktig" pandemi slår till så tänker de utifrån de gamla banorna och utbildning och då går det som det går.