Citat:
Ursprungligen postat av
Akrobaten0808
Du slänger in tegnell här mitt i allt. ?
Ja ok.
Jag vet inte riktigt hur du menar men det jag vet är att vi har en väldigt olika syn på livet och livsvärderingar.
För mig är en pandemi oundviklig.
Vi kommer att ha dom och genomlida dom alltid. Så länge människan existerar. Och vem som gjort rätt och fel och inte kan bara tiden utvisa. Vill man inte gå med på myndigheternas agerande så ska man ställa sig utanför samhället helt!
Då ska man satsa på att leva på en avsides liten bondgård med självförsörjning där ens enda inkomst beror på gården och när man blir sjuk så är det tvätta sig i kopiss, varma yllesockar och dunka sig i bröstet och hoppas på det bästa som gäller.
Man kan inte vara en del av samhället och samtidigt kräva att skyddas från det dåliga som det medför att leva tätt och att flyga mellan länder
Så mycket vet jag. Att jag vet att det vi ser i dag är oundvikligt och fler kommer dö. Jag har tappat anhöriga i denna pandemi och jag är inte arg. Jag inser att det är oundvikligt
Det är din åsikt. Och det beror på din syn på livet samt dina värderingar, precis som du säger.
I Sverige finns det nog många som ser på det som du gör.
Sen tittar man i omvärlden och ser att det funkar på annat sätt nästan överallt. Wtf liksom?!? Varför det då?!?
Jag har svaret: de har syn på livet samt värderingar som är inte som dina och dina kumpaner.
Så lite förenklat är det så att Sverige är ett av väldigt få länder i världen där majoriteten eller en relevant del av befolkningen har en syn på livet som motsvarar den du har.
Så, slutsumman är att Sverige agerar på det sättet det agerar enbart som en konsekvens av en syn på livet och de värderingar som råder i detta land.
Detta innebär att Sverige har aldrig haft som prio 1 att i första hand rädda så många som möjligt.
Sverige har agerat som de agerat för det är så det fungerar i Sverige.
Det har alltså ingenting att göra med att hitta en lösning som fungerar "bäst".
På ett sätt, är det sant att man har kört en strategi som fungerar "bäst". Där man med bäst menar det som "bäst passar hur Sverige är".
Det finns en massa människor som tror eller vill tro att Sverige agerar som det agerar för att man vill klara sig bättre än andra länder. Man tror eller vill tro att Sverige strategi som bara en bra strategi.
Men detta stämmer inte alls. Det stämmer inte i relation till vad folk tror. Om folk tror att Sverige agerar som det agerar "därför att man vill rädda så många det går" så tror de helt fel.
Om de tror att Sverige agerar som det agerar "därför att man vill försöka komma ut ur pandemi på bästa möjliga sättet" då tror de rätt.
Sverige vill försöka komma ut ur pandemi på bästa möjliga sätt (vore dumt att tro motsatsen).
Men tyvärr för folk som har en syn på livet som är annorlunda än din, så är detta sätt knappast ett sätt som avser "att rädda enda till sista medborgaren", så som de flesta andra länder gör. För det är det resten av världen gör.
Sverige vill försöka komma ur pandemi utan att förstöra vissa saker som är viktigast för svensken:
Inte behöva lägga ner en massa företag, gå i konkurs, sparka en massa folk, förlora pengar
Inte behöva skrämma den känsliga svenne och tvinga honom att stanna hemma när han egentligen skiter i att folk dör och kör hellre en bärs på puben än engagera sig för att rädda livet på nån okänd gubbe
Inte behöva förlöjliga ett introvert folk och tvinga dem att gå runt med en löjlig mask (fan bryr sig om jag nu råkar smitta nån, hellre det är att någon ska göra narr av den blyge svensken)
Inte behöva be singelmammor stanna hemma med jobbiga barn när de egentligen vill bara gå på tinder för att hitta ett ligg och dotn give a fuck att nån okänd kärring stryker med.
Så, om man erkänner att detta är vad man vill i Sverige, då får man för fan cred.
Säg som det är. Sverige gör det bästa utifrån vad medelsvensson vill. Vilket är knappast att bry sig om några okända som slutar andas. Utan det finns ju viktigare saker.
Erkänn det. Sluta ljuga om att man försöker göra det bästa för att få så få döda som möjligt.
Det är ju ganska så ointressant.
Det kan vara bara intressant ifall för många dör och allmänheten börjar klaga och försöker styra regeringen att byta strategi. Annars du och dina gelikar skiter totalt i resten. Även om en anhörig drabbas. Även om man själv drabbas. För det är så ni är.
Var och en får bedöma va ni är. För de flesta är ni troligtvis odjur.