2020-05-03, 18:54
Medlem
ArgusOnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trazke
Vi kanske hade haft färre döda om inte Luigi, 25 varit inlåst med Constanza, 83 hela dagarna? Med tanke på hur många som gått in i karantän smittade.

Hade inte Luigi smittat fler när han rände runt i stan och hängde på uteserveringar?
Citera
2020-05-03, 18:54
Medlem
gloffgloffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79
Då det pratats om redan i tråden flera ggr, att man släpper in folk i Sverige när det saknas flyg tillbaka, (DN bl.a. har rapporterat om det), så vore det ju en jättebra åtgärd att åtminstone veta att dessa är smittfria, och att annars kunna hänvisa dem till kanske någon särskild karantänlokal.

Särskilt eftersom man ju har pratat om från FHM att det kan vara på väg neråt med smitta i Sthlm så är det väl onödigt att få in ny smitta som är okontrollerad och riskerar skapa nya kluster. Likadant med asylsökande t.ex. Eller eventuella återvändande svenskar osv. Finns ju massa bra användningsområden för det, fattar inte varför man ska vara neggo till det.

Sedan så har de ju sagt nu FHM att de ändå skall skala upp testningen enormt så då borde det ju inte vara några problem. Men du illustrerade lite min poäng där, när du genast började med anledningar till varför det inte gååår i Sverige.

Citat:
Ursprungligen postat av trumpetfanfar
Hade ett land haft obegränsade resurser och personal, så visst, kanske hade det kunnat stoppa något enstaka ytterligare fall av smitta.

Men alltså vi har otroligt stor mängd smittade i landet, om du så välde in 10st fulla 747or med smittade så tror jag det haft ytterst liten påverkan på läget.

Jag pratar inte bara om Sverige, jag pratar om alla länder som har stor allmän spridning.

Det går ju inte bara sitta och godtyckligt kasta in åtgärder, för att det ser häftigt ut i en nyhetsartikel förstår du väl? Alla länder har givetvis begränsade resurser, lägg dem där de gör bäst nytta.

Du har verkligen inte förstått matematiken i smittspridning,

en person som INTE smittar två andra, som i sin tur INTE smittar fyra till (två var),

som i sin tur INTE smittar 8 till (två var)... osv

blir stora siffror som INTE smittas och INTE blir sjuka i ett exponentiellt förlopp,

som smittspridning är,

1, 2, 4, 8, 16, 32, 64, 128, 256, 512, 1.024, 2.048, 4.096, 8.192,
16.384, 32.768, 65.536, 131.072, 262.144, 524.288, 1.048.576, ...
Citera
2020-05-03, 18:55
Medlem
.Dostoj.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blygdben
Man resonerar som så här: "Det får bära eller brista - nu drar vi ut." Undrar om dessa människor inser vad "brista" verkligen innebär i detta läge?

Nej förmodligen inte. Måste erkänna att jag själv börjat tröttna och ger mig ut mer. Även fast jag borde ta mig själv i örat och ge detta lite mer tid. Nu vill man bara ha fakta och läkemedel. Trött på alla felaktiga uppgifter som dras tillbaka. I och med att rapporteringen är lägre under helger påverkar det också och så får man lite falsk förhoppning att kurvan är på väg ner.
Citera
2020-05-03, 18:56
Medlem
ArgusOnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haloumi
Nu var frågan 5000. Inte fler.

Frågan var om det landade 10 st fullsatta 747r med smittade. Vore märkligt om de lyckades med bragden att inte smitta ner en enda extra person, vare sig på vägen till vården eller när de låg i sjukhussängen.
Citera
2020-05-03, 18:58
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av ArgusOne
Hade inte Luigi smittat fler när han rände runt i stan och hängde på uteserveringar?

Möjligt, men om dom äldre hållit sig borta från uteserveringarna så hade det varit yngre motståndskraftiga med mycket större möjlighet att överleva som blivit smittade.
Citera
2020-05-03, 18:58
Medlem
Richard-IIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TJABAXXX
Jag bara drog till med något 1 månad hade varit riktigt bra men 3 veckor är också bra.
Det tar 5 dagar att visa symtom sen ca 10 dagar att dö så ja 3 veckor hade räckt gott och väl. Nu är det försent med allt som heter lockdown att göra då det har gått överstyr här. Så nu heter det flockimmunitet.

Bara om varje individ är helt isolerad från alla andra individer. Så snart du har ett hushåll med två personer så ökar tiden med en till inkubationstid, är ni tre så blir det ytterligare x dagar o s v. Detsamma gäller förstås en vårdinrättning o s v. Inkubationstiden är 2-14 dagar.

Någon annan får be dig gissa vilka länder som kommer att genomföra en total lockdown tills ”faran är över”, men det känns väl som att alla håller på att ge upp t o m idén att stänga skolor och förbjuda folk att överhuvudtaget gå ut?
Citera
2020-05-03, 18:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ArgusOne
Luigi hade såklart haft munskydd på sig.
Citera
2020-05-03, 19:02
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solmonstar
Kan du inte länka till en sida där vi kan läsa hur studien gjorts, vilket underlag osv?
Det är ju bara länkar som hänvisar till någon studie och en graf, ingen bakgrund.
Betalvägg osv.
Det har varit många ytterst märkliga studier och prognoser inom hela detta ämne (covid-19) hittills så mycket mer fakta behövs innan vi kan ta detta för säkerställda siffror.

I ett av mina inlägg finns ju en länk hit:

Citat:
RESEARCH ARTICLE

COVID-19 – exploring the implications of long-term condition type and extent of multimorbidity on years of life lost: a modelling study

Results: Using the standard WHO life tables, YLL per COVID-19 death was 14 for men and 12 for women. After adjustment for number and type of LTCs, the mean YLL was slightly lower, but remained high (13 and 11 years for men and women, respectively).

Conclusions: Deaths from COVID-19 represent a substantial burden in terms of per-person YLL, more than a decade, even after adjusting for the typical number and type of LTCs found in people dying of COVID-19. The extent of multimorbidity heavily influences the estimated YLL at a given age.

https://wellcomeopenresearch.org/articles/5-75/v1

Som jag förstått det är detta en av de undersökningar man hänvisar till.
Citera
2020-05-03, 19:02
Medlem
GaretheGOLFERbales avatar
Unga drabbas ju knappt av coronaviruset, eller hur var det nu?

https://www.businessinsider.com/non-elderly-americans-are-getting-severely-ill-with-covid-19-2020-4?r=US&IR=T
Younger adults are getting seriously sick and ending up in the hospital because of the coronavirus, and it's alarming doctors

NYC COVID-19 Deaths Among Confirmed Cases
Age Group
0 to 17 6 deaths
18 to 44 534 deaths
45 to 64 2937 deaths
65 to 74 3260 deaths
75 and over 6417 deaths

NYC COVID-19 Hospitalizations Among Confirmed Cases
Age Group / Ever Hospitalized Cases / All Cases
0 to 17 286 (7%) 3897
18 to 44 6032 (10%) 61376
45 to 64 14729 (24%) 61424
65 to 74 9709 (47%) 20813
75 and over 11956 (63%) 19045
Citera
2020-05-03, 19:03
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FrankIsBack
Den tid som snart kommer med mycket få döda och smittade per vecka, kommer många i denna tråd sörja och tappa sin livsgnista..

Ingen skulle bli lyckligare än jag och jag tror det också gäller de flesta på denna tråd, om COVID-19 lämnade Sverige och man kunde leva som vanligt igen.
Att inte bli smittad av COVID-19 skulle jag tycka var det bästa som kunde hända mig och mina kamrater.
Citera
2020-05-03, 19:04
Moderator
Chantres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av starshipp
Jag har för mig att en av våra experter hade sagt att epidemin brukar hålla i sig i tre månader. Vi är inne på den fjärde nu enligt mina beräkningar. Bara ett bevis på hur lite våra experter egentligen vet...
När började den på allvar i Sverige?
Citera
2020-05-03, 19:04
Medlem
ArgusOnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trazke
Möjligt, men om dom äldre hållit sig borta från uteserveringarna så hade det varit yngre motståndskraftiga med mycket större möjlighet att överleva som blivit smittade.

Problemet med Lombardiet var ju att smittan hade ett så stort fäste innan man egentligen förstod vad som var på gång. Så vår hypotetiska lösningar hade inte fungerat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in