2020-05-03, 18:21
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79
Men det skulle aldrig gåååå här i Sverige, pga [insert reason here]...

Imponerad av Wien! Riktigt bra jobbat där.

[det är inte evidensbaserat, det har ingen effekt, det finns inga vetenskapliga bevis för att det har effekt, det har aldrig fungerat någonstans förut, man kan inte ta till sådana här åtgärder bara på grund av rykten, det är för tidigt i pandemin, det är för sent i pandemin, vi är i fel fas men kan kanske göra det senare, det är ingen idé längre, jag är inte säker på att vi gör rätt, jag har faktiskt ingen aning...]
Citera
2020-05-03, 18:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av .Dostoj.
Ja folk har nog börjat tröttna och börjat umgås lite mer som vanligt senaste dagarna. Efter att de gått ut och sagt att coronan är här för att stanna i 2 år så tänker säkert många att det går ändå inte att hålla sig borta. Det kommer säkert märkas om 2 veckor. Nu får vi hoppas att antivirala läkemedel är på gång samt antikroppstester. Men det är klart, det känns så lite som att snubbla på mållinjen nu när dessa äntligen är på gång.

Man resonerar som så här: "Det får bära eller brista - nu drar vi ut." Undrar om dessa människor inser vad "brista" verkligen innebär i detta läge?
Citera
2020-05-03, 18:24
Medlem
TheFortresss avatar
Vågar man tro på att den första vågen börjar avta i Europa? Är det, i sådant fall, samma för C19 som för övriga virus som brukar avta i maj och som återkommer under hösten igen? Kan det vara så att Giesecke inte hade så kolossalt fel, trots allt?
Citera
2020-05-03, 18:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trumpetfanfar
Och vad exakt skulle detta innebära för Sverige menar ni?
Låt säga att man sätter upp en station vid varje flygplats i Sverige och testar de extremt få människor som idag flyger in.

Vi har idag redan total allmän spridning i Sverige med hundratusentals/miljoner människor som är infekterade. Tror ni detta hade gjort någon skillnad öht.?

Är det inte bättre att de människorna och de testerna används i sjukvården istället?

Då det pratats om redan i tråden flera ggr, att man släpper in folk i Sverige när det saknas flyg tillbaka, (DN bl.a. har rapporterat om det), så vore det ju en jättebra åtgärd att åtminstone veta att dessa är smittfria, och att annars kunna hänvisa dem till kanske någon särskild karantänlokal.

Särskilt eftersom man ju har pratat om från FHM att det kan vara på väg neråt med smitta i Sthlm så är det väl onödigt att få in ny smitta som är okontrollerad och riskerar skapa nya kluster. Likadant med asylsökande t.ex. Eller eventuella återvändande svenskar osv. Finns ju massa bra användningsområden för det, fattar inte varför man ska vara neggo till det.

Sedan så har de ju sagt nu FHM att de ändå skall skala upp testningen enormt så då borde det ju inte vara några problem. Men du illustrerade lite min poäng där, när du genast började med anledningar till varför det inte gååår i Sverige.
Citera
Medlem
Jag har för mig att en av våra experter hade sagt att epidemin brukar hålla i sig i tre månader. Vi är inne på den fjärde nu enligt mina beräkningar. Bara ett bevis på hur lite våra experter egentligen vet...
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79
Men det skulle aldrig gåååå här i Sverige, pga [insert reason here]...

Imponerad av Wien! Riktigt bra jobbat där.
Ja Österrike har fina kurvor
https://i.imgur.com/c4rkO9D.png
Citera
2020-05-03, 18:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sinnersten
Gå och kamma dig och ta dina Halmgubbar med dig när du går.

Det var ju inget bra motargument måste jag drista mig till att tycka.
Citera
2020-05-03, 18:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sinnersten
Gå och kamma dig och ta dina Halmgubbar med dig när du går.

Förväntade mig inte något annat typ av svar, vilket bara bekräftar nivån du är på.

"Gå och kamma dig", där fick du verkligen till det, där satte du mig verkligen på plats!
Citera
2020-05-03, 18:29
Medlem
Covids avatar
https://en.wikipedia.org/wiki/File:Novel_Coronavirus_SARS-CoV-2.jpg

Det är visserligen ett stort virus, men ändå inte större än 200 nm. Man måste fota i svepelektronmikroskop eller liknande, som vanligen ger svartvita bilder. De förstärks sedan med färg för att bättre visa vad som är virus och annan materia.

Citat:
Ursprungligen postat av listigtjej
Hur ser viruset egentligen ut? Har svårt att tro att det är lila. Varför visas bilder på viruset i olika färger i tidningarna? Har sett allt från lila till grönt och även som en klunga prickar. Någon som vet hur det går till att fota viruset och varför man har olika färger?
Citera
Medlem
Scamps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Evilius
Det var en grupp som inte kommit med förut, efterrapportering, eftersläpning
Okej då förstår jag.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av listigtjej
Hur ser viruset egentligen ut? Har svårt att tro att det är lila. Varför visas bilder på viruset i olika färger i tidningarna? Har sett allt från lila till grönt och även som en klunga prickar. Någon som vet hur det går till att fota viruset och varför man har olika färger?
Jag får fobi på de där äckliga röda svamparna, kan inte se dem bara. Måst snabbt rulla förbi och förtränga.

Så här oansenliga ser de ut egentligen. https://www.dailymail.co.uk/news/article-8083589/Researchers-release-pictures-showing-real-appearance-new-coronavirus.html

Färgmarkeringarna är inte från viruset, de har personalen lagt till.
Citera
2020-05-03, 18:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
[det är inte evidensbaserat, det har ingen effekt, det finns inga vetenskapliga bevis för att det har effekt, det har aldrig fungerat någonstans förut, man kan inte ta till sådana här åtgärder bara på grund av rykten, det är för tidigt i pandemin, det är för sent i pandemin, vi är i fel fas men kan kanske göra det senare, det är ingen idé längre, jag är inte säker på att vi gör rätt, jag har faktiskt ingen aning...]

[Det kan skapa falsk trygghet, testerna kan ju ändå visa fel svar, bara för man gör det i andra länder passar det inte i vårt samhälle...]

Haha tack för dagens bästa! Jag tror vi behöver mer kämpaglöd och lite tro på att något faktiskt går att åstadkomma, här i landet! Men vi tycks fastna så lätt i våra "åsnan Ior" -svar här i Sverige, vad gäller åtgärder och framsteg.. Tyvärr.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in