2020-05-03, 16:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Monsen
Til VG
Ja, vi får vente og se hva som dukker opp. Helt enig i det, men jeg tror dessverre at for TH sin del, at politiet har en god del. Jeg tror ikke politiet hadde turt å gå så hardt og selvsikkert utvfør jul, uten at de har bevis. Det at de i det hele tatt fikk lov til å drive hemmelig etterforskning taler også for at de har jobbet godt og argumentert godt.

Angående gift i kaffen osv. osv., - joda det kan ta av her inne, det kan jeg være enig i, men jeg tror folk flest er opptatt av at saken blir løst.

Til Mulholland007
Politiet kan ikke legge frem bevis før de har en rettssak gående. Det vi har nå er medias fortolkninger av drypp de får fra politiet. De kan ikke skrive ting rett ut, men vi værer at de har noe vektig. Hvis ikke hadde det ikke blitt tatt ut tiltale.

Siden vi skal være korrekte - de har ikke tatt ut tiltale, men siktelse Men forøvrig et godt skrevet innlegg.
Citera
2020-05-03, 16:37
Medlem
Citat:
Til VG
Ja, vi får vente og se hva som dukker opp. Helt enig i det, men jeg tror dessverre at for TH sin del, at politiet har en god del. Jeg tror ikke politiet hadde turt å gå så hardt og selvsikkert utvfør jul, uten at de har bevis. Det at de i det hele tatt fikk lov til å drive hemmelig etterforskning taler også for at de har jobbet godt og argumentert godt.

Angående gift i kaffen osv. osv., - joda det kan ta av her inne, det kan jeg være enig i, men jeg tror folk flest er opptatt av at saken blir løst.

Til Mulholland007
Politiet kan ikke legge frem bevis før de har en rettssak gående. Det vi har nå er medias fortolkninger av drypp de får fra politiet. De kan ikke skrive ting rett ut, men vi værer at de har noe vektig. Hvis ikke hadde det ikke blitt tatt ut tiltale.
Det har ikke blitt tatt ut tiltale, og det kommer neppe til å skje. Holden sa at det politiet hadde var SÆRDELES tynt. Det er sterke ord, og tyder på at de ikke har en dritt på TH.
Citera
2020-05-03, 16:38
Medlem
ExcuseMes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VG
Når du kommer med slikt tullball som at Frimurerne skal være leiemorderne, da fortjener du all den motbøren som kommer din vei. Og det mener jeg, du bør virkelig oppsøke psykiater.
Det er kanskje du som burde oppsøke psykiater? Du tolker innlegget mitt akkurat som det passer deg, og tar det så langt fra hva jeg spurte om som mulig! Det var overhodet ikke poenget mitt, men din FANTASI! For øvrig svarer jeg deg ikke mer på drittslenginga di! Du vet null og niks om meg, og har tydelig stort behov for å slenge dritt til andre. Du får bare fortsette med det om det gleder deg. Du får null respons fra meg heretter.
Citera
2020-05-03, 16:43
Bannlyst
Citat:
Hva vet du om det? Har du sjekket datatrafikk fra hans kontor, eller samtaler han har hatt med kollegaer? Det er vel i hvert fall klart at han ikke har forlatt arbeidsplassen, med mindre han har klatret over det høye gjerdet.

Hva vet du om hvor det er kameraovervåkning av bygget?
Citera
2020-05-03, 16:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mulholland007
Det har ikke blitt tatt ut tiltale, og det kommer neppe til å skje. Holden sa at det politiet hadde var SÆRDELES tynt. Det er sterke ord, og tyder på at de ikke har en dritt på TH.

Nå er jo det Holdens jobb. Men om det blir tatt ut tiltale så blir det spennende, for de kan ikke komme med tynn suppe. Så kan de arrestere noen flere og komme med indisier/bevis så blir dette en krimhistorie av dimensjoner. Men som Holden sa på ett eller annet vis; skal like å se den statsadvokaten som tar disse bevisene til retten.
Citera
2020-05-03, 16:45
Medlem
Monsens avatar
Citat:
Siden vi skal være korrekte - de har ikke tatt ut tiltale, men siktelse Men forøvrig et godt skrevet innlegg.

Citat:
Ursprungligen postat av Mulholland007

Sorry, dette var upresist. Det har dere helt rett i! Saken er fortsatt under etterforskning, politiet har nå ransaket huset, og varetektstiden brukes til avhør, vil jeg tro.

Har frisket litt opp mht begrepsbruk:
Hva innebærer det å være mistenkt, siktet eller tiltalt?

En etterforskning i en straffesak starter ofte med at en person får status som mistenkt i saken. Dette er imidlertid ikke noen formell status som gir den mistenkte flere rettigheter enn før han ble mistenkt.

En person mistenkt for lovbrudd kan få en juridisk status som siktet på forskjellige tidspunkt under politiets etterforskning. For eksempel får alle som varetektsfengsles status som siktet. Straffeprosessloven § 82 tilsier at en mistenkt får status som siktet når "påtalemyndigheten har erklært ham for siktet eller når forfølgning mot ham er innledet ved retten eller det er besluttet eller foretatt pågripelse, ransaking, beslag eller liknende forholdsregler rettet mot ham”.
Siktelser kan imidlertid frafalles under etterforskningen. Det innebærer at personen ikke regnes som siktet ved avsluttet etterforskning. En mistenkt får ikke status som siktet selv om det gjennomføres hemmelige etterforskningsskritt som for eksempel kommunikasjonskontroll mot ham.
Når etterforskningen er ferdig, tar påtalemyndigheten ut tiltale i de tilfeller der de mener den siktede skal dømmes for den handling han er siktet for. Personen får da status som tiltalt i saken.
https://www.domstol.no/straffesak/aktorene-i-retten/tiltalt-eller-siktet/
Citera
2020-05-03, 16:47
Medlem
Monsens avatar
Citat:
Nå er jo det Holdens jobb. Men om det blir tatt ut tiltale så blir det spennende, for de kan ikke komme med tynn suppe. Så kan de arrestere noen flere og komme med indisier/bevis så blir dette en krimhistorie av dimensjoner. Men som Holden sa på ett eller annet vis; skal like å se den statsadvokaten som tar disse bevisene til retten.

Men tror du ikke han bløffer? Det har jeg på følelsen ...
Citera
2020-05-03, 16:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Orderud.
Hva vet du om hvor det er kameraovervåkning av bygget?

Kanskje finnes det en bakdør ut i skogen...sikkert ingen som hadde husket det om politiet hadde spurt dagen etter.
Citera
2020-05-03, 16:50
Medlem
Citat:
Men tror du ikke han bløffer? Det har jeg på følelsen ...

Holden bløffer? Neppe, men politiet har en tendens til å være svært trege med å oppdatere mappen og oversende dokumenter de ikke vil dele. De kan komme først uker før en rettssak.
Citera
2020-05-03, 16:59
Bannlyst
Citat:
Kanskje finnes det en bakdør ut i skogen...sikkert ingen som hadde husket det om politiet hadde spurt dagen etter.

Så, mao. TH kan ha gått ut en bakdør, dratt hjem i full fart, og så tilbake til jobb, er det det du mener?
Citera
2020-05-03, 17:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av univers123
Jeg nevnte «bråk» i en bisetning i et tidligere innlegg på tråden her, noe en viss bruker hang seg opp i, og skapte mye «bråk» rundt, selv om det ikke var temaet for innlegget mitt. Men velger å poste denne informasjonen fra RB, fordi denne uttalelsen kanskje er noe av årsaken til rykteflommen om krangel m.m. i ekteskapet:
Tor Egil Berg har kjent Hagen-familien siden han var liten. – Jeg har pratet mye med Anne-Elisabeth. Jeg har vært med familien til hytta i Kvitfjell tidligere og stått på snowboard. Da jeg var mindre, gikk jeg inn og ut døra hos familien, sier han. Selv reagerte han på en spesifikk hendelse for en tid tilbake (dette er ikke nærmere tidsfestet i artikkelen). – Noen uker før jul kom jeg gående forbi huset på kvelden. Jeg hørte bråk der oppe og reagerte fordi det alltid er stille og rolig der. Jeg hørte høye stemmer og det var sent på kvelden, forteller han.
Postet i RB+ da saken ble offentlig kjent: https://www.rb.no/nyheter/kriminalitet/vold/nabo-og-venn-av-familien-jeg-er-i-sjokk-jeg-tror-familien-har-det-helt-forferdelig-na/s/5-43-962214

Citat:
Ursprungligen postat av agvvv
Får ikke lest artikkelen, men episoden er ikke tidfestet med andre ord, så den kan ikke settes i sammenheng med datoen 30.10.18?
Hvis det var noen uker før jul i 2018 og etter 31.10.18: Hvem sine høye stemmer kunne det være at vedkommende hørte? TH flyttet ut på et tidspunkt (se sitat under). Er det sannsynlig at han flyttet ut den 31.10.18 pga at politiet skulle foreta kriminaltekniske undersøkelser i huset i Sloraveien i tiden fremover?

"DET TREDJE ADVENTSLYSET tennes i norske hjem. Nå ser ikke huset innerst i blindveien lenger forlatt ut. Fra vinduene skinner det fra adventsstaker og adventstjerner.

Etter det VG kjenner til er de kriminaltekniske undersøkelsene ferdig i denne perioden, og Tom Hagen kan flytte hjem igjen."
https://www.vg.no/spesial/2019/ti-topphemmelige-uker/
Senast redigerad av POlROT 2020-05-03 kl. 17:03.
Citera
2020-05-03, 17:01
Medlem
Vossevangens avatar
Citat:
Sorry, dette var upresist. Det har dere helt rett i! Saken er fortsatt under etterforskning, politiet har nå ransaket huset, og varetektstiden brukes til avhør, vil jeg tro.

Har frisket litt opp mht begrepsbruk:
Hva innebærer det å være mistenkt, siktet eller tiltalt?

En etterforskning i en straffesak starter ofte med at en person får status som mistenkt i saken. Dette er imidlertid ikke noen formell status som gir den mistenkte flere rettigheter enn før han ble mistenkt.

En person mistenkt for lovbrudd kan få en juridisk status som siktet på forskjellige tidspunkt under politiets etterforskning. For eksempel får alle som varetektsfengsles status som siktet. Straffeprosessloven § 82 tilsier at en mistenkt får status som siktet når "påtalemyndigheten har erklært ham for siktet eller når forfølgning mot ham er innledet ved retten eller det er besluttet eller foretatt pågripelse, ransaking, beslag eller liknende forholdsregler rettet mot ham”.
Siktelser kan imidlertid frafalles under etterforskningen. Det innebærer at personen ikke regnes som siktet ved avsluttet etterforskning. En mistenkt får ikke status som siktet selv om det gjennomføres hemmelige etterforskningsskritt som for eksempel kommunikasjonskontroll mot ham.
Når etterforskningen er ferdig, tar påtalemyndigheten ut tiltale i de tilfeller der de mener den siktede skal dømmes for den handling han er siktet for. Personen får da status som tiltalt i saken.
https://www.domstol.no/straffesak/aktorene-i-retten/tiltalt-eller-siktet/
I vår sak fikk TH status som siktet senest da politiet satte igang hemmelig etterforskning rettet mot TH. Eksakt dato er ikke opplyst. Men opplyst av media at dette skjedde omtrent samtidig med at politiet skiftet hovedteori fra kidnappet til drept, altså månedsskiftet juni/juli 2019. Det kan imidlertid ha skjedd tidligere - det er ikke gitt at politiet ventet til etter skiftet av hovedteori.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in