Citat:
Ursprungligen postat av
Lappsjukan
I den här tråden kan vi tipsa varandra samt diskutera sådana juristjobb som ger en dräglig lön att leva på (50-60 000 och uppåt). Anledningen att jag startar den är nämligen att jag inte kommer på så många. De som dyker upp spontant är följande:
- Domare
- Bolagsjurist
- Delägare på byrå
- Myndighetschef
Vad finns det mer? Tipsa gärna om sådana jobb som ligger lite mer i skymundan men som har ger en anständig lön.
Precis som många andra sagt är de tjänster som nämns inte lätta att få, och någon utan en längre erfarenhet har sannolikt begränsade möjligheter till det. Domare och åklagare tar tid att bli, men det kan väl ses som en mycket god investering för framtiden.
Flera av mina f.d. klasskamrater gick direkt till olika advokatbyråer och de tjänar bra, inte sådana summor du anger, men nog lär de komma upp i ännu högre till slut. Jag kan ge ett konkret exempel. En gick till en skattebyrå och hon fick en ingångslön på 29, inte dumt med andra ord. Hon drar däremot in uppemot 50 i månaden då de har väldigt bra bonusar. Dock får det konsekvensen att hon jobbar hela tiden, och jag menar verkligen hela tiden, typ 70/h veckan. Så visst, det går att komma in och tjäna stora pengar direkt om du är duktig, driven och är villig att halvt arbeta ihjäl dig. Att arbeta skitmycket verkar vara en gemensam nämnare för många som pluggat juristprogrammet. Så mitt svar blir sök jobb på en bra advokatbyrå, se till att det finns möjlighet till bra bonusar och jobba som fan. Finns säkert andra, bättre alternativ, och jag talar bara utifrån min egen vänskapskrets.