2020-05-03, 12:30
Medlem
Uncorruptables avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nu-lugnar-du-dig
Du tänker bakvänt, om kronkursen halveras kommer priserna att fördubblas.
Behöver inte vara så. Kan vara att kronkursen halveras (mot metaller och tex CHF) och bostäderna ligger kvar på samma eller lite lägre. Då har bostäderna halverats och mer därtill.
Citera
2020-05-03, 12:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Snarare exploderar kreditmassan för tillfället, därav börsernas uppgång trots fallande vinster och utdelningar.
Men jag tror som du att vi får se den stora sättningen i höst/vinter/vår.

Ja när detta sker kommer allt kosta mer i kronor räknat och därför ökar aktiekurserna även om företagen drabbas hårt. Ökade priser i kronor betyder nämligen inte att något blir mer värt utan att man får mindre för varje krona och det därför behövs fler kronor för att köpa samma sak.

Det gäller alltså att undvika pengar på banken för de späds ut och tappar värde, detsamma gäller lån som tappar i värde, dvs. sparmedel och lån minskar i värde. Riktiga tillgångar som aktier och bostäder mm. ökar i kronor räknat även om de skulle falla i reellt värde.
Citera
2020-05-03, 12:32
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FriedrichvonHayek
Det är det som jag hoppas är början till slutet för denna idiotekonomi.

Oavsett, som ekonomisk intresserad så lever vi under intressanta tider. Har lite svårt att se exakt förfarande framöver för situationen är ganska unik. Synd bara om alla idioter som inte fyllt ladorna utan snarare köpt en tom lada med lånade pengar. Lär inte bli någon skidresa/thairesa på en massa år!!!
Jag håller med dig, det är något helt nytt. Jag trodde iofs inte att regering och riksdag skulle vara så dumma att man vill ersätta omsättningsförluster för pizzor och kemtvättar. Men å andra sidan, drar det här ut på tiden så lär statens kassa sina och den här typen av bolag försvinner likafullt.
Att det här får en påverkan inom i princip alla områden är en självklarhet. Konkursförvaltare kan däremot beställa en ny Porsche.
Citera
2020-05-03, 12:35
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ja när detta sker kommer allt kosta mer i kronor räknat och därför ökar aktiekurserna även om företagen drabbas hårt. Ökade priser i kronor betyder nämligen inte att något blir mer värt utan att man får mindre för varje krona och det därför behövs fler kronor för att köpa samma sak.

Det gäller alltså att undvika pengar på banken för de späds ut och tappar värde, detsamma gäller lån som tappar i värde, dvs. sparmedel och lån minskar i värde. Riktiga tillgångar som aktier och bostäder mm. ökar i kronor räknat även om de skulle falla i reellt värde.
Börserna kommer att falla mer, det går inte att stimulera hur mycket som helst.
Frågan är bara hur djupt kurserna skall?
Bostadspriserna kommer följa efter när arbetslösheten griper omkring sig och folk tappar optimismen.
Citera
2020-05-03, 12:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Uncorruptable
Behöver inte vara så. Kan vara att kronkursen halveras (mot metaller och tex CHF) och bostäderna ligger kvar på samma eller lite lägre. Då har bostäderna halverats och mer därtill.

Det är inte vad vi ser och har sett men för en ägare av en belånad bostad är det inte negativt om bostaden bara ligger kvar på samma pris i kronor räknat samtidigt som värdet av kronor faller. Detta eftersom lånet då också minskar i värde. Bostadsägaren förlorar då inget på detta.
Citera
2020-05-03, 12:37
Medlem
Citat:
Bostadspriserna kommer följa efter när arbetslösheten griper omkring sig och folk tappar optimismen.

Du kan ju alltid hoppas precis som du har hoppats i 10 år eller mer. Håll inte andan medans du fortsätter vänta bara.
Citera
2020-05-03, 12:56
Medlem
Imnshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bobby Knight
Detta (skyddet av en överbelånad ekonomi genom att trycka mer pengar än andra länder) om något kommer få kronan att krascha och leda till följdeffekter för svenskar som ändå gör att priserna kan raseras.
Ser du tendenser att Sverige skulle släppa loss mer likviditet än andra länder? Jag kan det inte, men det är kanske för tidigt att säga hur det blir framgent.

Om något så har Sverige drabbats mildare än andra länder genom att undvika lockdown, vilket borde innebära en lägre ökningstakt av arbetslösheten än i andra länder.
Citera
2020-05-03, 13:00
Avstängd
DrunkenZealots avatar
Citat:
Börserna kommer inte att falla tror jag. Inte per krona i alla fall. Tar man hänsyns för inflationen så kanske. Samma gäller för bostäder, de har ett värde.

Men pengar på banken är inget bra.
Citera
2020-05-03, 13:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Imnsho
Ser du tendenser att Sverige skulle släppa loss mer likviditet än andra länder? Jag kan det inte, men det är kanske för tidigt att säga hur det blir framgent.

Om något så har Sverige drabbats mildare än andra länder genom att undvika lockdown, vilket borde innebära en lägre ökningstakt av arbetslösheten än i andra länder.

Sverige behöver inte släppa loss mer likviditet för att kronan ska tappa i reellt värde. Trycker alla stater upp lika mycket pengar kommer priserna stiga trots att kurserna för varje valutapar är densamma.
Citera
2020-05-03, 13:13
Medlem
Imnshos avatar
Citat:
Sverige behöver inte släppa loss mer likviditet för att kronan ska tappa i reellt värde.
Tappa reellt mot vilken måttstock då?

Citat:
Trycker alla stater upp lika mycket pengar kommer priserna stiga trots att kurserna för varje valutapar är densamma.
Nu försöker man ju "låna in" likviditet i ekonomin, vilket går väldigt trögt. Man skapar ju inte helikopterpengar som sätts i händerna på folk så att dom har lika mycket som när dom hade arbete.

Så jag tänker mig att efterfrågan (eller bristen på densamma) kommer att dämpa prisuppgångarna trots alla försök att pumpa in likviditet.
Citera
2020-05-03, 13:20
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrunkenZealot
Börserna kommer inte att falla tror jag. Inte per krona i alla fall. Tar man hänsyns för inflationen så kanske. Samma gäller för bostäder, de har ett värde.

Men pengar på banken är inget bra.
Det som driver kurserna är stödköp och stimulanser, vinsterna rasar.
Citera
2020-05-03, 13:21
Medlem
Det vore tråkigt om bostadspriserna gick ner för många.. Nästan hela Sverige är i skuld i dagens läge. Jag är glad som inte är skuldsatt Sådan frihetskänsla utan skulder
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in