2020-05-03, 08:17
Medlem
Corona-Ezpecials avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Covid-is-mental
Uppåt 30% av luften man andas in med munskydd kommer in ofiltrerat längs kanterna. Så det skyddar ingen mot att bli smittad, däremot förhindrar dämpar det säkerligen kraftigt spridning när man själv redan är smittad (men ännu inte immun) och hostar. Men då är det minst lika bra att hosta i en näsduk.

Om du känner dofter av t.ex. en passerande kvinnas parfym när du bär munskydd, ja, då funkar det inte. 2019-nCov-virus är inte större än våglängden hos ultraviolett ljus UVC.
Har du källa på att 30% av luften kommer in ofiltrerat? Även om det stämmer så är det 70% skydd vilket är bättre odds än att släppa in 100% ofiltrerat.
Citera
2020-05-03, 08:18
Medlem
okok1s avatar
Är det någon som tror att politiker bryr sig om människor? Jag tror att man gör åtgärder - som leder till en kraschad ekonomi - för att bli populär. Sossarna har ökat med 5%, så för sossarna är corona den bästa valarbetaren...

Dödligheten är 0.1%. Som en vanlig influensa. Öppna upp samhället, detta är patetiskt.
Citera
2020-05-03, 08:24
Medlem
madchances avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Covid-is-mental
Uppåt 30% av luften man andas in med munskydd kommer in ofiltrerat längs kanterna. Så det skyddar ingen mot att bli smittad, däremot förhindrar dämpar det säkerligen kraftigt spridning när man själv redan är smittad (men ännu inte immun) och hostar. Men då är det minst lika bra att hosta i en näsduk.

Det här är den svenska mentaliteten i ett nötskal: det skyddar inte mig, så varför skulle jag vara intresserad? Och jag hostar precis alltid i en näsduk.

Hela poängen med att båda blir väl skyddade om båda bär munskydd får inte plats i denna iskallt egoistiska världsbild.
Citera
2020-05-03, 08:24
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zirconium2020
En uteservering, bänk, busshållplats är alla exempel på ställen på stan och är alla potentiellt där man kommer i närkontakt och munskydd haft mer än noll effekt i att förhindra smitta.

Så du har fel som vanligt.
I de flesta sammanhang behöver det ha lite mer effekt än bara "över noll" för att vara motiverat. "På stan" är inte tänkt att vara en helt steril miljö.
Citera
2020-05-03, 08:25
Medlem
Corona-Ezpecials avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
- Jag klandrar Anders Tegnell mer än jag klandrar regeringen. Men när dödssiffrorna kom in, så borde regeringen ha insett att dom hade blivit lurade av Anders Tegnell.
Regeringen har det yttersta ansvaret, att dom inte redan har vidtagit åtgärder mot FHM är ganska svårt att förstå med tanke på hur det har utvecklat sig.

Men vi har inget tjänstemanna ansvar eller en författningsdomstol så samtliga inblandade i hanteringen av Corona/Covid19 kommer att sitta säkra. Det är lika beklagligt som FHM och deras slapphänta hantering av Corona/Covid19.
Dom gör vad dom vill och ingen kan göra något åt det.
Citera
2020-05-03, 08:26
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hanna-Wigh
Svenske småsnålheten "blir billigare" att blir sjuk med risk för död eller kroppsskador som sänker ens livskvalite, än att skydda sig i början när en pandemi pågår, tills vaccin eller annan skyddande behandling forskats fram.

Dessutom du är en person som inte tycks veta att din smitta kan grovt skada eller till och med döda en annan medmänniska.

Jag lever i tron att jag redan haft det och inte får det igen. Men säker kan man inte vara så stora doser av virus tänker jag inte utsätta mig för och undviker alla riskobjekt men många meter.
Citera
2020-05-03, 08:27
Medlem
Corona-Ezpecials avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snuttis73
Ja, sorry, det var knasgöken nedan jag skulle citera.
Jag förstod det men kände mig dum som missat att det var tal om helmask.
Citera
2020-05-03, 08:30
Medlem
Sharm0tas avatar
Intressant reportage från Spökbåten. Det är tydligt hur bröd och skådespel får folk att agera på ett sätt de kommer att ångra i framtiden.
Citat:
THE CORONAVIRUS CRUISE: ON BOARD THE DIAMOND PRINCESS
https://www.1843magazine.com/features/the-coronavirus-cruise-on-board-the-diamond-princess
Citera
2020-05-03, 08:31
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zirconium2020
Nej jag tror inte dej för fem öre som jag trodde du vid det här laget begripit.

De delar ut munskydd för att minska smittan naturligtvis. Av samma anledning testar man.

https://www.inquirer.com/health/coronavirus/coronavirus-masks-shortage-south-korea-germany-fatality-rates-trump-20200407.html
Jo, och man förstör stränder med klor för att minska smittan med. The way to hell is paved with good intentions.
Citera
2020-05-03, 08:31
Medlem
gloffgloffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gloffgloff
Citat:
Ursprungligen postat av Ulf-Utredaren
Att det skulle hjälpa när du går på stan. Går på ICA och håller 2 meters avstånd eller bara använder sunt förnuft genom att hålla avstånd, inte nysa på folk och inte vara ute när du är sjuk.

Så förstår jag inte vad ett munskydd på stan skulle göra mer för nytta. Ingen alls såklart och det vet du egentligen.

Gick runt en person och hostade i den lokala lanthandeln idag,

efter att ha sett den här filmen https://www.expressen.se/tv/nyheter/...erhetsavstand/

är jag glad jag hade mask på mig när jag handlade,

men filmen fick mig att börja undra över mina ögon ...

Den filmen säger allt -det behövs inte mer diskussion -se filmen!

(den som är kompis med nån på FHM: skicka länken dit...)
… [ Visa mindre ]

Citat:
Ursprungligen postat av Ogunquit
Väldigt tydlig film. Det var ingen som hostade i affären idag men om dropparna kan hålla sig i luften 3-4 min så vet man ju inte om någon hostad där tidigare. Sen undrar jag om man behöver hosta eller om det räcker med att andas och att prata. Eftersom asymptomatiska smittar och de hostar knappast.

Tyvärr har jag inga kontakter på FHM.

Det räcker med att andas och prata. Helt riktigt.

Denna filmen visar det: https://youtu.be/NjS94Ksr4vI?t=78

Tyvärr kan jag inte japanska så jag varken översätter eller hänvisar mer till filmen, men det är forskare som gör experimenten, nån kan säkert gräva fram källan.

Jag lägger med länken en gång till filmen på Expressen med engelskt tal: https://www.expressen.se/tv/nyheter/skrammande-upptackten-hostning-sprider-droppar-over-sakerhetsavstand/

Den som ser filmen och argumenterar för att munskydd inte hjälper till att minska smittspridningen, t ex i lokaltrafiken, eller inne i en lokal,

är helt jävla dum i huvudet,

jag kan inte komma fram till någon annan slutsats.

Det är inte utan orsak länder inför regler att befolkningen ska bära munskydd,

och köper in munskydd till sin befolkning.

EDIT: Iochmed att man smittar innan man får symptom och en del säger "som mest" precis innan man får symptom, så behövs munskydd.

Man kan inte "stanna hemma när du är sjuk" innan man är sjuk.

EDIT2: det finns hostning med också i den japanska filmen längre fram ser jag. Varför våra myndigheter och TV i Sverige inte förmedlar denna informationen till oss befolkningen förstår jag inte.
Hejja Expressen!
Senast redigerad av gloffgloff 2020-05-03 kl. 08:49.
Citera
2020-05-03, 08:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gefundenes F
Jag lever i tron att jag redan haft det och inte får det igen. Men säker kan man inte vara så stora doser av virus tänker jag inte utsätta mig för och undviker alla riskobjekt men många meter.
Och nyss sa du detta:
Citat:
Ursprungligen postat av Gefundenes F
Min strategi är att tillhöra de 80% som inte får några svåra symptom, det blir billigare och man skrämmer inte skiten ur folk man möter. Men direkt dårskap utsätter man sig inte för någon odödlighetsgaranti kan man inte räkna med.
Det svåra med att ljuga det är att komma ihåg vad man sagt tidigare.

Från att i framtiden tillhöra till att i nuet tillhöra.
Citera
2020-05-03, 08:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hanna-Wigh
Svenske småsnålheten "blir billigare" att blir sjuk med risk för död eller kroppsskador som sänker ens livskvalite, än att skydda sig i början när en pandemi pågår, tills vaccin eller annan skyddande behandling forskats fram.

Dessutom du är en person som inte tycks veta att din smitta kan grovt skada eller till och med döda en annan medmänniska.

"Munskydd kan vara effektiva mot de större partiklar som finns i luftföroreningar men det finns inget som tyder på att de hjälper mot luftburna virus."

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/forsaljning-av-munskydd-okar-ger-inget-skydd-mot-virussmitta
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in