Citat:
Ursprungligen postat av
sno
Så du tror att Kina månar om sin befolkning?
I see what you did there.

Av en massa länder som infört munskydd, så valde du diktaturen Kina... Haha. Ok, I'll bite.
Jag tror frågan är väldigt komplex, jag tror inte att de vill att väldigt många i befolkningen skall avlida i covid i onödan. Därav munskydd. På så sätt kan man hävda att de visar en viss omsorg, i det avseendet. Med all rätt.
På andra sätt är det en diktatur och som visar förkastliga sätt att behandla befolkningen, så då kan man hävda att de inte bryr sig om befolkningen. Med all rätt.
På samma sätt kan man hävda att Sverige bryr sig om sin befolkning, på vissa sätt. Vi har åldersgräns för cigaretter, starka begränsningar för alkoholinköp, missbruksvård. Osv. Vi bryr oss om och skyddar befolkningen kan man hävda. Med all rätt.
På samma sätt kan man hävda att Sverige inte bryr sig om sin befolkning. Man låter folk sköta pandemi och smittspridning själva med hjälp av slappa rekommendationer, man gör väldigt få konkreta och tvingande åtgärder för att få ned smittan. Smittan har tillåtits flöda rätt fritt. På så sätt kan man hävda att vi inte bryr oss om befolkningen. Med all rätt.
Ofta är inte världen helt svart eller vit, även om många gärna vill se det så.
Jag tycker Sverige tidigare har gjort många bra insatser för folkhälsan. Det hindrar inte att jag
nu tycker att Sverige är totalt inkompetent och slappt, när det gäller att skydda folket från covid.