• 1
  • 2
2020-05-03, 10:10
Medlem
Behöver en dator med windows XP.
Har hittat en i min hylla bland avlagda som passar. Det är en HP compaq nc 4400.
Det är en dator från 2006 (tror jag) som användes vid jobb på ett multinationellt företag som inte finns kvar i Sverige längre.
Tyvärr behöver jag slå in en kod för att kunna ladda ner program och denna kod saknar jag. Misstänker att det var någon administratörskod på företaget för att skydda datorerna mot virus.
Datorn har ingen CD-läsare.
Har en XP-skiva med nyckel men det verkar inte hjälpa då det inte finns någon läsare.
När jag går in medF10 i startögonblicket och väljer att återställa så flyttar sig markören automatiskt till "spara och avsluta" så jag kan inte välja det riktiga alternativet.

Vad skall jag göra?
Citera
2020-05-03, 10:25
Medlem
Testa ta ut hårddisken och installera Windows XP på den via en annan dator sen sätta tillbaks den igen.
Citera
2020-05-03, 10:26
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
En enkel lösning är detta -> https://www.netonnet.se/art/datorkom...e/232176.8959/
Citera
2020-05-03, 11:01
Medlem
Det kan vara i praktiken omöjligt. Spärren ligger förmodligen i BIOS. Stora Internationella firmor kan ha egna .
Om du har kunskap kan du prova med att radera det, och ladda in ett öppet BIOS.
Jag hade en spärrad dator, från ett betydligt mindre företag. Den kund min kunniga son fixa.
Citera
2020-05-03, 11:59
Medlem
rutenskuts avatar
installera en virtuell maskin på din dator och kör xp där.
Hyper-V ingår i win10 eller så kör du virtual box.
Citera
2020-05-03, 12:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnTigris
Behöver en dator med windows XP.
Har hittat en i min hylla bland avlagda som passar. Det är en HP compaq nc 4400.
Det är en dator från 2006 (tror jag) som användes vid jobb på ett multinationellt företag som inte finns kvar i Sverige längre.
Tyvärr behöver jag slå in en kod för att kunna ladda ner program och denna kod saknar jag. Misstänker att det var någon administratörskod på företaget för att skydda datorerna mot virus.
Datorn har ingen CD-läsare.
Har en XP-skiva med nyckel men det verkar inte hjälpa då det inte finns någon läsare.
När jag går in medF10 i startögonblicket och väljer att återställa så flyttar sig markören automatiskt till "spara och avsluta" så jag kan inte välja det riktiga alternativet.

Vad skall jag göra?

Testa det här.

https://h30434.www3.hp.com/t5/Notebo...0/td-p/1716303

Här är en generell metod för att kringgå lösenordsskyddet på flera olika fabrikat.

https://h30434.www3.hp.com/t5/Notebo...g/td-p/5463860
Citera
2020-05-03, 12:54
Medlem
sommarlovs avatar
IStället med att mixtra med en låst dator, vilket kan ge dig problem, låna en annan dator, varenda person har flera stycken!
Citera
2020-05-03, 13:05
Medlem
Tackar!
Första metoden:
När jag tagit bort etiketten/tejpen så finns det inget batteri eller plats för batteriet.

Andra metoden:
Det behövs ett användarnamn också. Provade Admin och samma user som finns i datorn men där fastnade jag.

Inga fler tips?
Citera
2020-05-03, 13:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov
IStället med att mixtra med en låst dator, vilket kan ge dig problem, låna en annan dator, varenda person har flera stycken!

Datorn är inte låst. Bara spärrad mot att ladda ner och köra nya program.
Citera
2020-05-03, 13:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rutenskut
installera en virtuell maskin på din dator och kör xp där.
Hyper-V ingår i win10 eller så kör du virtual box.

Har provat detta men det verkar inte som så många får det att fungera.

Har en annan dator med windows 7 men processorn är för klen för virtuell maskin.

Har försökt ladda in XP på denna men datorn påstår att det är något fel på hårddisken där Kanske utsliten? Inget som kan hittas med felsökningsprogrammen i alla fall.
Citera
2020-05-03, 13:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CyrusGNetWork
En enkel lösning är detta -> https://www.netonnet.se/art/datorkom...e/232176.8959/

Kanske kan fungera men som jag förstått det går detta program ej att köra via USB-porten. Kan det skilja med programmet på sticka i USB och Programmet på DVD-läsare i USB?

Programmet är Volvo VIDA 2012A
Citera
2020-05-03, 13:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av daTkonshens
Testa ta ut hårddisken och installera Windows XP på den via en annan dator sen sätta tillbaks den igen.

Hårddisken passar inte i någon av mina andra datorer. Kontakterna verkar vara samma men vissa plåtbitar stämmer inte så den går inte att klämma in.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in