2020-05-03, 10:31
Avstängd
sherms avatar
Citat:
A research dossier compiled by the so-called “Five Eyes” intelligence alliance states that China intentionally hid or destroyed evidence of the coronavirus outbreak, leading to the loss of tens of thousands of lives around the world

The 15-page document from the intelligence agencies of the U.S., Canada, the U.K., Australia and New Zealand, was obtained by Australia’s Saturday Telegraph newspaper and states that China’s secrecy amounted to an “assault on international transparency.”

The dossier touches on themes that have been discussed in media reports about the outbreak of the virus, including an initial denial by China that the virus could be transmitted between humans, the silencing or “disappearing” of doctors who tried to speak up, the destruction of evidence in laboratories and refusal to provide live samples to international scientists working on a vaccine.
https://truepundit.com/leaked-western-intel-dossier-reveals-how-china-deceived-the-world-about-coronavirus/

Kommunistvirus..
Citera
2020-05-03, 10:31
Medlem
gloffgloffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av madchance
Man får göra det bästa av situationen och inte låta det bästa bli det godas fiende.

Citat:
Ursprungligen postat av sno
Om jag måste välja då ger jag min andningsskydd hellre till vårdpersonalen än går omkring med den när jag ska till jobbet.

Om något är en bristvara då måste man prioritera rätt.

Munskydd hjälper inte och FfP3 behövs i vården.

Det är en löjlig tanke att man ens skulle överväga att tära på resurser när det inte är absolut nödvändigt.

Munskydd hjälper för att minska smittspridningen.

Du tittade inte på filmen jag skickade va?

Här är länken igen:
https://www.expressen.se/tv/nyheter/skrammande-upptackten-hostning-sprider-droppar-over-sakerhetsavstand/

tid 02:10 sätter hon på en "simple mask" ... ska vi anta att det är en FFP1 mask?

Hostningen i filmen bromsas i masken med mindre spridning av aerosoler som resultat.

Tänk nu en tunnelbanevagn, någon hostar till brevid dig, någon som kände sig frisk och utan symtom när hen gick hemifrån alldeles nyss.

Blir du och alla andra i vagnen glad om den personen har en enkel mask på sig?

Så verkar Tyskland resonera och så har asiatiska länder gjort.

Alla har skydd för sin utandning. Mindre smittspridning. Enkelt.
Citera
2020-05-03, 10:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Corona-Ezpecial
Än så länge får man tycka och tänka som man vill, alla kan inte dela samma åsikt eller ha likadana värderingar.
Det som är hat för dig kan vara kritik för andra osv, som sagt ordet är fritt.

Men det ÄR skillnad på att ha en konstruktiv diskussion och att komma med personliga påhopp, dumförklara, vräka ur sig svärord m.m. Det är fullt möjligt att ha olika åsikter utan att vara elak.
Citera
2020-05-03, 10:32
Medlem
Citat:
Andningsskydd av skyddsklass FFP3 skyddar mot droppsmitta, aerosol och luftburen smitta. PUNKT.

Att användningen av mun/andningsskydd är en norm i flera asiatiska länder beror på flera orsaker, men visst skyddar det mot virus, inget snack om den saken.
Till och med FHM har tidigare sagt detta trots att Tegnell vid ett senare tillfälle hävdade att så inte är fallet.
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/folkhalsomyndigheten-vi-kommer-kunna-testa-100-000-personer-i-veckan

Men nu får du bestämma dig om du pratar om munskydd eller andningsskydd. Två olika ting.

Jag har aldrig påstått att FFP3 inte skulle skydda mot virus. Men det är inte dessa skydd asiater går omkring med. Det är just papperlapparna dvs munskydd.
Citera
2020-05-03, 10:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79
Ja!

Det är det jag pratat om tidigare också, att det låter rimligt att dropparna hänger kvar lite, (precis som de hade visat i en studie) det blir ju då som smittmoln i mataffären, med alla kunder som rör sig där.. Det är väldigt stillastående luft upplever jag, i många matbutiker, så det borde ju absolut utgöra en smittrisk. Sen förstår även jag att det smittar lättare när man sitter nära någon en längre stund.

Men tvång på munskydd i matbutiker och kollektivtrafik och ev. andra offentliga miljöer, vore ett väldigt bra sätt att förhindra smitta. Är ju flera länder som har det nu. Ska Sverige bli sist på bollen igen.. 😂
I Sydkorea, Japan, Kina anser man att användandet av munskydd av folk i allmänhet har varit till hjälp att hålla ner spridningen av Sars mfl.
Citera
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FrankIsBack
Det är alldeles för tidigt att utvärdera. Att utvärdera något i dess absolut initiala fas låter sig liksom inte göras eftersom en hel del av vad som görs nu, kommer att få både negativa och positiva konsekvenser framöver.

När denna utvärdering väl görs när krisen är över, måste man även ta med variabler där länderna skiljer sig åt, även på andra områden än ren corona-strategi.

Det man redan idag kan konstatera är att svenska folket sannolikt mår bättre än lockdown-länder, att vår strategi är mer uthållig (vilket kommer att bl en mycket viktig faktor med tanke på hur länge man räknar med att krisen ska hålla i sig) samt att vår ekonomi inte är lika påverkad som många andras. Även Sveriges sannolikt tidigare folkimmunitet kan också komma att spela en viktig roll.

Det är tråkigt - inser jag nu - att vi aldrig kommer få se ett korrekt facit. Alla länder kommer presentera sina siffror på sätt så deras metod framstår som den bästa. Desinformationen kommer fortsätta. Personer på Flashback kommer fortsätta ljuga och/eller hämta sin info från dubiösa sajter.
Citera
Medlem
santos_devilles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79
Skåne har haft vissa skyddande effekter som det har skrivits i tidningarna om, bl.a. att Danmark och Tyskland haft nedstängt och restriktioner, även kring flygplatser. Även gjorde Skåne en del själva och var tidiga med en del hemarbete osv.

Jag tror dock man är tidigt ute om man ropar hej i Skåne just nu. Om du ser på smittspridningen på en karta, så ser du att det spridits från Stockholm och en bit ner längs E4, nu är det även en oroande spridning i GBG. Det kan bli så att det sprids även till Skåne mer och mer, att det är sista stora spridningsområdet, där det sipprar ner.

Självklart hoppas jag inte det, tvärtom, är glad så länge Skåne klarar sig väl. Men det finns alla skäl att vara fortsatt försiktig där.

Jag tror också smittspridningen komme öka i Skåne, det jag menade på att stänga t.ex restauranger i hela landet samtidigt hade varit totalt onödigt ur ett ekonomiskt och smittspridande synsätt
Citera
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hanna-Wigh
Och nyss sa du detta:

Det svåra med att ljuga det är att komma ihåg vad man sagt tidigare.

Från att i framtiden tillhöra till att i nuet tillhöra.

Finns inget motsägande i det jag skriver bara nyanser av samma sak.
Citera
2020-05-03, 10:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Är det diskussioner på den här nivån du och dina utländska vänner ägnar er åt?

Vet inte vad du menar med nivå, mer än att håna och göra dig löjlig över en person för att man uttrycker åsikter och funderingar. Men men det får stå för dig.

Ja jag diskuterar nyttan av munskydd bl.a. Jag tror att de länder som infört det är kloka och månar om befolkningen. Ytterligare ett tecken på ett område där det brister, här.
Citera
2020-05-03, 10:35
Medlem
Corona-Ezpecials avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Att det går att köpa papperslappar på nätet är ingen nyhet. Du kan också göra det.
Finland satsade visst 50 milj till dessa papperslappar som sen visade sig vara värdelösa. Men du har ett val att tro på´t eller låta bli.

Du tittar på Kina och Spanien fast vi vet att de gör saker som t-ex. förstör deras natur för att verka vara handlingskraftiga. Nu vill de låtsas återigen att de gör något. Folk kan tro att de är skyddade när de går omkring med en papperslapp på munnen.
Vad ska jag säga? Om du inte vill tro att andningsskydd hjälper mot smittspridning eller motverkar att bli smittad så är det upp till dig. Jag tycker verkligen inte att du ska tro något annat, vill du inte använda andningsskydd så är det upp till dig din hälsa och ev ditt liv.

Du väljer att kritisera något som sett till fakta bevisligen fungerar, vilket får dig att framstå som löjlig.

Ang Finlands inköp av munskydd så ser jag gärna att du länkar till källan om du vill att vi ska tro på vad du säger.
Citera
2020-05-03, 10:36
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mogna-Meloner
Hur ligger våra dödssiffrorna nu jämfört med utvecklingen i Italien och UK?

Stämmer siffrorna överens med de beräkningarna man gjort tidigare i tråden och vad är prognosen för den här månaden?

Det går ju inte att jämföra dödssiffror. Alla länder räknar sina döda på olika sätt, och är olika bra på att registrera dem. Dessutom befinner olika länder på olika stadier i pandemin.
Citera
2020-05-03, 10:36
Medlem
FrankIsBacks avatar
Citat:
Var och en får avgöra vad dom vill skriva, om du uppfattar det så kan du bara ta diskussionen och bevisa att dom har fel inte sant?
Att du gnäller över att folk är kritiska tycker jag är roligt-skratt- om du väljer att svälja allt som sägs så är det upp till dig. Jag personligen tycker att det är ett friskhetstecken att vara kritisk, visar det sig att man har haft fel i sin kritik så lär man sig förhoppningsvis något. Och det är väl positivt?

Jag tolkar ditt inlägg som meningslöst gnällande.

Ha en bra dag!

Har inga problem med det. Jag har problem med att folk tror att de ska få kasta ur sig direkta lögner, sprida onödig panik, se på corona med samma nyansering som en autist och låta deras hypokondriextravaganza gå bananas i yttrandefrihetens tecken, och samtidigt tycka att deras kritiker borde tystas.

Visst är det ett friskhetstecken att vara kritisk. Det du dock glömmer är att det även är ett friskhetstecken att kritiskt granska kritik.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in