2020-05-03, 10:23
Medlem
FrankIsBacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FORVACKSLINGSBAR
Dessa rekommendationerna som är nerpunktade, följs i stort, korrekt?

Vi har bevis iof att många inte följer dessa, men det konstaterar du och jag håller med.

Skulle man kunna kalla detta för "frivillig rekommenderad lockdown"?

Om ja på ovan lockdown fråga, vad anser du har gått så galet fel med Sverige kontra övriga nordiska länder gällande dödsfall?

Det är alldeles för tidigt att utvärdera. Att utvärdera något i dess absolut initiala fas låter sig liksom inte göras eftersom en hel del av vad som görs nu, kommer att få både negativa och positiva konsekvenser framöver.

När denna utvärdering väl görs när krisen är över, måste man även ta med variabler där länderna skiljer sig åt, även på andra områden än ren corona-strategi.

Det man redan idag kan konstatera är att svenska folket sannolikt mår bättre än lockdown-länder, att vår strategi är mer uthållig (vilket kommer att bl en mycket viktig faktor med tanke på hur länge man räknar med att krisen ska hålla i sig) samt att vår ekonomi inte är lika påverkad som många andras. Även Sveriges sannolikt tidigare folkimmunitet kan också komma att spela en viktig roll.
Citera
2020-05-03, 10:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Corona-Ezpecial
Att det skulle tära på resurserna är bara löjligt att säga. Idag finns det munskydd/andningsskydd att köpa överallt på nätet, när det gäller sjukvården så är det regeringens ansvar att köpa in andningsskydd i den utsträckning det behövs. Att allmänheten köper andningsskydd påverkar inte sjukvårdens resurser ett dugg, se bara till Frankrike och Spanien där allmänheten är tvungna att bära mun/andningsskydd i lokaltrafiken, i butiken eller på platser där det samlas mycket folk.
Tror du att det påverkar deras sjukvård eller kan det vara så att du fått detta om bakfoten?

Att det går att köpa papperslappar på nätet är ingen nyhet. Du kan också göra det.
Finland satsade visst 50 milj till dessa papperslappar som sen visade sig vara värdelösa. Men du har ett val att tro på´t eller låta bli.

Du tittar på Kina och Spanien fast vi vet att de gör saker som t-ex. förstör deras natur för att verka vara handlingskraftiga. Nu vill de låtsas återigen att de gör något. Folk kan tro att de är skyddade när de går omkring med en papperslapp på munnen.
Citera
2020-05-03, 10:24
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av S.O.Stolp
Men häng med lite. Jag svarade en annan debattör som började jämföra med Estonia. Jag påpekade att det var fåniga paralleller att dra.

Bagatelliserar gör jag inte heller, men sätt det i ett perspektiv för bövelen. Folk är så pigga på att gapa om stigande dödssiffror.

Om min farmor som är över 90 och ganska sjuk drabbas och dör så säger jag tråkigt, men hon har levt ett lång, rikt liv och hade nog inte mycket kvar att glädjas över.

En av mina släktingar som var nära 100 år fick influensan och dog. Hon var pigg och ville verkligen inte dö. Verkligen inte. Hon kämpade som ett djur för att överleva, men det gick inte vägen.

Sen har jag vänner som inte velat leva vid 20 och tagit sina liv.

Livslusten har inte alltid att göra med vilket år man är född och hur mycket man upplevt. Mina kan ha levt länge och vill ändå se mer.

Den dag du blir gammal kommer du förstå.
Citera
2020-05-03, 10:26
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av santos_deville
Men varför inte följa restriktionerna med 50 personer, varför just 10? Låter skumt

Det är lättare att hantera avstånden inne i affären med 10 personer än 50. Många kunder kommer därför att känna sig tryggare när de går där inne.
Citera
2020-05-03, 10:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Om jag måste välja då ger jag min andningsskydd hellre till vårdpersonalen än går omkring med den när jag ska till jobbet.

Om något är en bristvara då måste man prioritera rätt.

Munskydd hjälper inte och FfP3 behövs i vården.

Det är en löjlig tanke att man ens skulle överväga att tära på resurser när det inte är absolut nödvändigt.

Jag håller verkligen med dig! Om Covid 19 ska hänga kvar länge så blir det helt omöjligt att gemene man ska ha munskydd varenda dag medan vården kämpar.
Citera
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Hur ligger våra dödssiffrorna nu jämfört med utvecklingen i Italien och UK?

Stämmer siffrorna överens med de beräkningarna man gjort tidigare i tråden och vad är prognosen för den här månaden?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av santos_deville
Skåne har inte stängt ner och har en väldigt stabil situation på smittade och döda och har haft under hela resans gång. Varför skulle t.ex Skåne stängas när rekommendationerna fungerar.

Vissa uteserveringar är fulla medans andra är helt tomma, sitter ett par ensam bland 30 tomma bord. Affärerna rear ut kläder för 60% för att väldigt få går in och handlar. Till och med McDonalds har förlorat miljoner i Sverige för att väldigt få går in och äter på restaurangen.

Skåne har haft vissa skyddande effekter som det har skrivits i tidningarna om, bl.a. att Danmark och Tyskland haft nedstängt och restriktioner, även kring flygplatser. Även gjorde Skåne en del själva och var tidiga med en del hemarbete osv.

Jag tror dock man är tidigt ute om man ropar hej i Skåne just nu. Om du ser på smittspridningen på en karta, så ser du att det spridits från Stockholm och en bit ner längs E4, nu är det även en oroande spridning i GBG. Det kan bli så att det sprids även till Skåne mer och mer, att det är sista stora spridningsområdet, där det sipprar ner.

Självklart hoppas jag inte det, tvärtom, är glad så länge Skåne klarar sig väl. Men det finns alla skäl att vara fortsatt försiktig där.
Citera
Medlem
Corona-Ezpecials avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FrankIsBack
Och du inser att det även gäller de som kritiserar meningslöst ältande i hat och överdrifter..?
Var och en får avgöra vad dom vill skriva, om du uppfattar det så kan du bara ta diskussionen och bevisa att dom har fel inte sant?
Att du gnäller över att folk är kritiska tycker jag är roligt-skratt- om du väljer att svälja allt som sägs så är det upp till dig. Jag personligen tycker att det är ett friskhetstecken att vara kritisk, visar det sig att man har haft fel i sin kritik så lär man sig förhoppningsvis något. Och det är väl positivt?

Jag tolkar ditt inlägg som meningslöst gnällande.

Ha en bra dag!
Citera
2020-05-03, 10:30
Medlem
S.O.Stolps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mogna-Meloner
En av mina släktingar som var nära 100 år fick influensan och dog. Hon var pigg och ville verkligen inte dö. Verkligen inte. Hon kämpade som ett djur för att överleva, men det gick inte vägen.

Sen har jag vänner som inte velat leva vid 20 och tagit sina liv.

Livslusten har inte alltid att göra med vilket år man är född och hur mycket man upplevt. Mina kan ha levt länge och vill ändå se mer.

Den dag du blir gammal kommer du förstå.
Jaha? Intresseklubben antecknar. Vi har nog alla en släkting eller bekant som gått bort för tidigt och som egentligen ville leva. Men ibland slår cancer till, eller en bilolycka, eller ett virus. Inte mycket att göra.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Om jag måste välja då ger jag min andningsskydd hellre till vårdpersonalen än går omkring med den när jag ska till jobbet.

Om något är en bristvara då måste man prioritera rätt.

Munskydd hjälper inte och FfP3 behövs i vården.

Det är en löjlig tanke att man ens skulle överväga att tära på resurser när det inte är absolut nödvändigt.
Det har gjorts ett par studier på vårdpersonal där man jämfört typ vanliga munskydd och FFP3 masker och det var ingen signifikant skillnad på hur mycket de blev smittade av virus. Liknande resultat i en Australisk undersökning där man studerade föräldrar och barn, den Australiska undersökningen hade även kontrollgrupp som inte använde munskydd, i deras undersökning var det tydligt att de som använde munskydd/mask smittades betydligt mindre än de som var utan.
Men som de själva säger så är där osäkerhetsfaktorer och fler studier behövs om resultaten ska kunna verifieras säkert.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HalHandyman
Jag förutspår en rusning av ungar svenskar till äldrevården nu när det gått upp för alla hur värdefulla dessa multisjuka åldringar är och detta vårdyrke får högsta status (och matchande lön, förstås). Något att skryta om, att säga att man jobbar med äldre kommer att få sällskapet på krogen att tystna och man får beundrande blickar och massor av frågor om hur det är, hur blir man en ää-vårdare (ää=äldreäldre).
Eller inte.

Exakt. Jag tror du har rätt. Så måste det bli.

Det har ju tutats i oss både via tv och tidningar hur dessa åldringar är det absolut värdefullaste vi har. Hur vi måste göra precis ALLT i vår makt för att ge dem ett gott avslut på livet. Vårda dem ömt och e till att de får all möjlig hjälp om de drabbas av olika åkommor som virus etc. Svenskarna tycks verkligen värde sätta sina gamlingar - det är därför de ligger på olika institutioner och äter kall mat.. Och blir servade av Ahmed som inte kan svenska.

Det smärtar förstås att se den skyldiges bild i badrumsspegeln, men insikt är väl det första steget mot en förändring.
Citera
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Alla ni som skriker om att länder som haft lockdown kommer att få kaos igen då de öppnar upp.

” Tittarfråga: Vad händer med R-talet om vi 70+ skulle släppas ut ur karantänen? Vi utgör ju 16 procent av befolkningen i Sverige.

- Dels beror det på hur snabbt viruset sprids mellan olika människor och hur folk har kontakt med varandra med också tillväxttakten på epidemin. Men den påverkas väldigt mycket av restriktionerna. Så släpper man helt på den sociala distanseringen då kommer säkerligen R-talet att stiga igen. Men gör man det långsamt och välplanerat behöver det inte bli så, säger Anna Mia Ekström professor i global infektionsepidemiologi vid Karolinska institutet ”

Källa svt.se
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in