2020-05-03, 10:14
Medlem
Impertinents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Varför är du så bitter?

Det är svenskarna själva som inte ha velat jobba inom äldreomsorgen som har sett till att Ahmed & Co har fått ta hand om moster Harriet - 96år - och som sedan blivit smittad för att vårdpersonalen inte kan ens läsa instruktionerna än mindre tittar de på svensk tv för att inse vad som pågår inom landet.

Men man har ju haft ett val.

Likaså när man nu ojar sig att jordbruket står utan arbetare och att svält står vid dörren om man inte kan frakta hit billiga ukrainer för att plocka bär och arbeta på gårdarna - eftersom svenskarna vägrar oavsett att en stor del av dem nu går och drar benen efter sig och kommer att göra det en lång tid framöver.

Kroppsarbete och att byta blöja på gamlingar är dock inget för svenskarna.

Nu ser man sen resultatet.

Men det ska Tegnell hängas för.
Du har missförstått orsakssambanden. Svensk vårdpersonal jobbar i sjukvården för att ta hand om den mera sjukvårdskrävande invandrarpopulationen. På grund av att det invandrade trasproletariatet måste försörjas med kommunala medel, finns inte pengar över till äldreomsorgen. Lönerna är usla, och arbetsvillkoren ännu sämre. Det leder till att svenskar skyr dessa jobb eftersom de kan få något bättre. Så var det inte för 25 år sedan, det var bättre förr.

Kommunen har inga pengar och anlitar därför hellre illiterate Ahmed än flitiga Karin. Det är därför som Ahmed som har 80% statligt subventionerad instegsanställning infekterar moster Harriet på äldreboendet med Covid 19.
Citera
2020-05-03, 10:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
För att åtgärden blir mer effektiv ju fler som följer den, naturligtvis, och utan tvång är det inte många som följer den i Nord/Västeuropa p.g.a. att vi inte har den traditionen. Jag ser ytterst få svenskar ens i livsmedelsaffären som har mask, visir eller liknande, det är nästan bara personer med asiatiskt utseende som har det.

Men asiater använder ju maskar/munskydd när de är förkylda plus mot luftföroreningar.

Sen en del av dem kanske också tror att de har någon sorts skydd mot virus.

Sen är det inte heller meningen att man ska vara så effektiva att ingen blir smittad.

Titta på Finland som ojar sig för att smittspridningen har varit alldeles för ineffektiv. Nu måste man försöka få de unga och friska smittade.

Men det blir svårt när alarmisterna skrika för full hals att regeringen och sjukvården försöker DÖDA barn och UNGDOMAR.
Citera
2020-05-03, 10:16
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79
Är bara att kolla dödsstatistiken gentemot nordiska länderna. Men alla som försvarar svenska myndigheter in i döden, av oförklarliga skäl, kommer alltid hitta sätt att försvara denna cyniska, iskalla, vårdslösa hantering av människoliv som vi haft i Sverige.

Jag skäms över att vara svensk nu och kommer att göra det under lång tid framöver. Mina utländska vänner vet inte vad de ska säga, när man pratar om det här. De tycker det är vansinne det som sker här, samtidigt som de vill vara finkänsliga. Det är så när man skäms å andras vägnar, jag förstår dem.

Du har ju alltid skämts för att vara svensk. Intressant att du har som många 'utländska vänner' som är epidemiologer eller på annat sätt insatta i smittspridning eller folkhälsa. För ni sitter väl inte och betygsätter olika länders metoder utifrån magkänslan och rykten på internet?

Alla länder mäter olika, alla länder är intresserade av att få just deras metod att verka bäst.

Det är inte mitt under pandemin de eventuella konsekvenserna av ett agerande ska bedömas.
Citera
2020-05-03, 10:17
Medlem
Corona-Ezpecials avatar
Citat:
Om jag måste välja då ger jag min andningsskydd hellre till vårdpersonalen än går omkring med den när jag ska till jobbet.

Om något är en bristvara då måste man prioritera rätt.

Munskydd hjälper inte och FfP3 behövs i vården.

Det är en löjlig tanke att man ens skulle överväga att tära på resurser när det inte är absolut nödvändigt.
Att det skulle tära på resurserna är bara löjligt att säga. Idag finns det munskydd/andningsskydd att köpa överallt på nätet, när det gäller sjukvården så är det regeringens ansvar att köpa in andningsskydd i den utsträckning det behövs. Att allmänheten köper andningsskydd påverkar inte sjukvårdens resurser ett dugg, se bara till Frankrike och Spanien där allmänheten är tvungna att bära mun/andningsskydd i lokaltrafiken, i butiken eller på platser där det samlas mycket folk.
Tror du att det påverkar deras sjukvård eller kan det vara så att du fått detta om bakfoten?
Citera
2020-05-03, 10:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Ett visir av glas eller plast är faktiskt tillräckligt effektivt, om man typ bara går ut och handlar och går på stan. För inget virus kan komma igenom det (vilket det kan genom ett enkelt munskydd av papper eller tyg). Varken ut eller in, så man skyddar både sig själv och andra. Inget virus kan heller komma in under det, eftersom dropparna sjunker nedåt och inte flyger uppåt, så visiret behöver inte heller sluta tätt (vilket är en omöjlighet även p.g.a. bäraren skulle kvävas i så fall). Man måste ha maximal otur om några aerosoler skulle virvla upp av en vindstöt eller något, och komma in och upp under visiret.

Som sagt. Inget hindrar dig att gå omkring med ett visir av glas. Själv vill jag inte det.

I Kina har man sett folk gå omkring med stora PET-flaskor runt huvudet. Säkert effektivt. Själv vill jag slippa.
Citera
2020-05-03, 10:18
Medlem
S.O.Stolps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Horsemackan
Har inte sagt ett skvatt om det, påpekar bara att du jämför helt olika saker. Du bagatelliserar vårt lands höga dödstal och försöker balansera det med att jämföra det med Breivik och andra katastrofer. Rätt sjukt sätt att tänka på...

Säger du samma sak om din äldre släkting går bort i denna epidemi också? ,"Äh fan han eller hon skulle ändå gått och dött eller blivit rånmördad i vilket fall till slut"
Men häng med lite. Jag svarade en annan debattör som började jämföra med Estonia. Jag påpekade att det var fåniga paralleller att dra.

Bagatelliserar gör jag inte heller, men sätt det i ett perspektiv för bövelen. Folk är så pigga på att gapa om stigande dödssiffror.

Om min farmor som är över 90 och ganska sjuk drabbas och dör så säger jag tråkigt, men hon har levt ett lång, rikt liv och hade nog inte mycket kvar att glädjas över.
Citera
2020-05-03, 10:19
Medlem
santos_devilles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79
En del skiter i det, andra inte. Det är det som är hela poängen. Det är därför det är värdelöst med rekommendationer, för en del kommer alltid att strunta i det. Sedan hade det behövts en ordentlig nedstängning av icke samhällsviktiga verksamheter om man verkligen hade velat rädda liv. Men då det aldrig varit högprio att rädda liv så sitter vi där vi nu sitter, tyvärr.

Skåne har inte stängt ner och har en väldigt stabil situation på smittade och döda och har haft under hela resans gång. Varför skulle t.ex Skåne stängas när rekommendationerna fungerar.

Vissa uteserveringar är fulla medans andra är helt tomma, sitter ett par ensam bland 30 tomma bord. Affärerna rear ut kläder för 60% för att väldigt få går in och handlar. Till och med McDonalds har förlorat miljoner i Sverige för att väldigt få går in och äter på restaurangen.
Citera
2020-05-03, 10:19
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av santos_deville
Dagens ledare i Aftonbladet skriver att Bauhaus släpper in 10 personer åt gången. Stämmer verkligen detta, jag var på bauhaus för en vecka sen och det var knökfullt.

https://www.aftonbladet.se/ledare/a/K34rO4/anders-tegnell-borde-statuera-fler-exempel

På en vecka i dessa tider hinner mycket förändras i hur affärer och företag agerar.
Citera
2020-05-03, 10:20
Medlem
santos_devilles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mogna-Meloner
På en vecka i dessa tider hinner mycket förändras i hur affärer och företag agerar.

Men varför inte följa restriktionerna med 50 personer, varför just 10? Låter skumt
Citera
2020-05-03, 10:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nbsp
En japansk studie med verkliga människor, även när man pratar avges droplets och de mindre är kvar i luften mycket längre än 3-4 min. I vilken mån de fortsätter att vara smittsamma vet man inte.
I större matbutiker är det ofta stort flöde av kunder och det kommer hela tiden nya vågor av droplets.

Ja!

Det är det jag pratat om tidigare också, att det låter rimligt att dropparna hänger kvar lite, (precis som de hade visat i en studie) det blir ju då som smittmoln i mataffären, med alla kunder som rör sig där.. Det är väldigt stillastående luft upplever jag, i många matbutiker, så det borde ju absolut utgöra en smittrisk. Sen förstår även jag att det smittar lättare när man sitter nära någon en längre stund.

Men tvång på munskydd i matbutiker och kollektivtrafik och ev. andra offentliga miljöer, vore ett väldigt bra sätt att förhindra smitta. Är ju flera länder som har det nu. Ska Sverige bli sist på bollen igen.. 😂
Citera
Medlem
Citat:
Varför är du så bitter?

Det är svenskarna själva som inte ha velat jobba inom äldreomsorgen som har sett till att Ahmed & Co har fått ta hand om moster Harriet - 96år - och som sedan blivit smittad för att vårdpersonalen inte kan ens läsa instruktionerna än mindre tittar de på svensk tv för att inse vad som pågår inom landet.

Men man har ju haft ett val.

Likaså när man nu ojar sig att jordbruket står utan arbetare och att svält står vid dörren om man inte kan frakta hit billiga ukrainer för att plocka bär och arbeta på gårdarna - eftersom svenskarna vägrar oavsett att en stor del av dem nu går och drar benen efter sig och kommer att göra det en lång tid framöver.

Kroppsarbete och att byta blöja på gamlingar är dock inget för svenskarna.

Nu ser man sen resultatet.

Men det ska Tegnell hängas för.
Jag förutspår en rusning av ungar svenskar till äldrevården nu när det gått upp för alla hur värdefulla dessa multisjuka åldringar är och detta vårdyrke får högsta status (och matchande lön, förstås). Något att skryta om, att säga att man jobbar med äldre kommer att få sällskapet på krogen att tystna och man får beundrande blickar och massor av frågor om hur det är, hur blir man en ää-vårdare (ää=äldreäldre).
Eller inte.
Citera
Medlem
Corona-Ezpecials avatar
Citat:
Men asiater använder ju maskar/munskydd när de är förkylda plus mot luftföroreningar.

Sen en del av dem kanske också tror att de har någon sorts skydd mot virus.

Sen är det inte heller meningen att man ska vara så effektiva att ingen blir smittad.
Andningsskydd av skyddsklass FFP3 skyddar mot droppsmitta, aerosol och luftburen smitta. PUNKT.

Att användningen av mun/andningsskydd är en norm i flera asiatiska länder beror på flera orsaker, men visst skyddar det mot virus, inget snack om den saken.
Till och med FHM har tidigare sagt detta trots att Tegnell vid ett senare tillfälle hävdade att så inte är fallet.
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/folkhalsomyndigheten-vi-kommer-kunna-testa-100-000-personer-i-veckan
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in