2020-05-03, 03:41
Moderator
Chantres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ulf-Utredaren
till 90% går det alldeles utmärkt. Och de övriga få %:en är det ju knappast som driver den här smittan. Den drivs av allt att döma inomhus som alla andra virus.
Hissar och kyssar läste jag i någon tidning var vanliga smittovägar.
Citera
2020-05-03, 03:41
Medlem
Citat:
Jo men, hålla på och fippla av och på den smitthärden ute på... räcker med det jag ser på jobbet.

Det kostar nog mer än det smakar och har en otroligt begränsad effekt på det stora hela. Kommer inte stoppa nån smitta överhuvudtaget .

Vad jobbar du med if I may be so bold to ask you, sir?
Citera
2020-05-03, 03:42
Medlem
Citat:
Nej, jag baserade min övertygelse på forskare ifrån Sydkorea som var på CNN. Inte på CNN själva. De har såklart ingen aning.

Ja, självklart måste de säga att det hjälper. De sitter ju med dem på flygplanen och i storstan i vanliga fall också så. Men det är ju inte det som fått stopp på nån smitta. Det är testningen.

Ett land om bara hade kört med munskydd hade blivit katastrof på tio röda.

Har jag rekommenderat att bara använda munskydd som enda motmedel? Nej.
Citera
2020-05-03, 03:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chantre
Ett munskydd i sjukvården brukar i snitt användas 20 minuter innan det kasseras. Behövs tillverkas många munskydd för att täcka privatpersoners behov.

Det är det jag menar. Det fungerar inte och vart ska alla smitthärdar kastas? Och alla som ska fippla med det där ute på stan...

Nej nej nej. Ytterst begränsad effekt.
Citera
2020-05-03, 03:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zirconium2020
Ja på äldreboende t ex

https://www.arbetarskydd.se/arbetsmiljo/kommunal-vi-fortsatter-lagga-skyddsstopp-6993503

Ja äldreboendena har många problem. Munskydd ett av dem och övrig skyddsutrustning. Och de har många fler.
Citera
Medlem
Citat:
Jo men, hålla på och fippla av och på den smitthärden ute på... räcker med det jag ser på jobbet.

Det kostar nog mer än det smakar och har en otroligt begränsad effekt på det stora hela. Kommer inte stoppa nån smitta överhuvudtaget .

Eh jo.

Citat:

When historians tally up the many missteps policymakers have made in response to the coronavirus pandemic, the senseless and unscientific push for the general public to avoid wearing masks should be near the top.

https://www.washingtonpost.com/outlook/2020/03/28/masks-all-coronavirus/?mod=article_inline

Citera
Moderator
Chantres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AnnaDea
Som sagt, konstaterade.

Mörkertalet är enormt med tanke på att vi inte har testat några överhuvudtaget. Så r0 är ren gissning hittills.

Att Tegenll påstår att den är under 1 är lite skrattretande med tanke på att Sverige har testat minst av alla typ
Folk som upplever så stora besvär att de anlitar sjukvården bör ju ligga ganska konstant med en faktor på x. Resten stannar hemma eller lever som vanligt ovetandes om att de är sjuka.

Om då färre söker sjukvård och/eller behöva IVA så tyder det ju på något.
Citera
2020-05-03, 03:45
Medlem
Citat:
Har jag rekommenderat att bara använda munskydd som enda motmedel? Nej.

Nä men du tycks tro att det har nån avgörande betydelse för gemene man på stan. När det såklart inte är så. Det förstår de allra flesta. Inte minst Nordens alla myndigheter.
Citera
2020-05-03, 03:46
Medlem
Citat:
Eh jo.

Nä, glöm det. Vi har en verklighet och den talar för sig själv. Vad du tror förändrar inte den.

finns ingenting nånstans som tyder på att munskydd skulle fungera random på stan särskilt väl.

Länder MED munskydd har gått åt helvete. Länder MED munskydd har gått bra.

Länder UTAN munskydd går superbra. Länder UTAN munskydd har gått åt helvete.

En salig kompott.
Citera
Moderator
Chantres avatar
Citat:
Det är det jag menar. Det fungerar inte och vart ska alla smitthärdar kastas? Och alla som ska fippla med det där ute på stan...

Nej nej nej. Ytterst begränsad effekt.
Skyddsmasker hade varit klart bättre. Men klarar folk av att sanera dem när de kommer hem?
Citera
Medlem
Citat:
Nä som sagt... ingenting tyder på det. Och en källa från Kina kan omöjligt förändra det faktum Ingenting från Kina i detta ämnet för övrigt.

Finns ingenting nånstans som tyder på att munskydd skulle fungera random på stan särskilt väl.

Länder MED munskydd har gått åt helvete. Länder MED munskydd har gått bra.

Länder UTAN munskydd går superbra. Länder UTAN munskydd har gått åt helvete.

En salig kompott.

Nej. Du har fel.

Citat:

The big mistake in the U.S. and Europe, in my opinion, is that people aren’t wearing masks. This virus is transmitted by droplets and close contact. Droplets play a very important role—you’ve got to wear a mask, because when you speak, there are always droplets coming out of your mouth. Many people have asymptomatic or presymptomatic infections. If they are wearing face masks, it can prevent droplets that carry the virus from escaping and infecting others.

https://www.sciencemag.org/news/2020/03/not-wearing-masks-protect-against-coronavirus-big-mistake-top-chinese-scientist-says#

Citera
2020-05-03, 03:47
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HG
Förstår inte vad du menar med detta inlägg.........

Att svenskarna är smygrasister. Men det är ok, alla andra är tokrasister jämfört med svensken, så det jämnar ut sig. Svenskarna är smygrasister vid frukostbordet, alla andra är det hela tiden. Är det något att tjafsa om, egentligen? I hjärtat är vi alla rasister, vad nu det betyder i dagens läge? Rasist som uttryck är lite väl uttjatat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in