2020-05-03, 02:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ulf-Utredaren
Precis så är det.

Att gapa om Lockdown och munskydd som enda lösning för äldreboendena som en del sysslar med här inne är ju bara trams. Problemet är långt större än så.

Det hade rent krasst inte spelat nån roll vilken strategi vi haft i Sverige. Äldreboendena hade slutat på ungefär samma sätt ändå.

Min salig far bodde sina sista år på demensboende. Känns ändå tacksamt. Fyfan om han levt nu och drabbats av Covid-19.
Citera
2020-05-03, 02:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zirconium2020
Jag påpekade bara att det är svårt att umgås med andra utan att andas som du föreslog.

Har aldrig sagt att man ska sluta andas. Sluta ta orden ur min mun nu trollet.

Hur går det med inköpen av munskydd?
Citera
2020-05-03, 02:13
Medlem
Dbloodss avatar
Citat:
Munskydd skyddar inom vården. För random snubbe på stan har det ingen betydelse alls. Har jag sagt från första sekund. Så även nu.

Nej självklart inte, en mask skyddar inte en frisk person från att bli sjuk på stan, i bussen i ICA-butiken. Det hindrar däremot en sjuk individ från att smitta ner andra i lika stor utsträckning om personen bär ansiktsskydd.
Citera
2020-05-03, 02:14
Medlem
Citat:
Jo det hade hindrat smitta. Det var därför skyddsombuden stängde ner.

Ja inom vården är det EN del av det hela. Där ska man såklart ha skyddsutrustning. Inte random snubbe på stan. Har noll effekt.
Citera
2020-05-03, 02:14
Bannlyst
Citat:
Nej, du sade att man INTE undviker smitta genom att stanna hemma när man är sjuk

Självklart har det en enorm betydelse. Det största betydelsen av dem alla.

Håller du avstånd och inte andas i ansiktet på folk sprider du såklart heller ingen smitta om du inte har sypmtom. Munskydd hindrar ju inte detta. Det är samma som att hålla avstånd.

Bara att titta på länder som har munskydd i västeuropa. Haft noll effekt.

Jo det har det.
https://www.worldometers.info/coronavirus/country/greece/
Citera
2020-05-03, 02:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Noterar att Sverige nu har ca 3000 döda officiellt (vilket med eftersläpning och SCB-mörkertal betyder ca 10000 i verkligheten). Hur blev det så här? Vad gjorde Sverige för fel? Europas värsta dödstal. Är det för att vi har Anders Tegnell?
Du har hamnat i fel tråd, liksom så många andra sverigehatartroll. Sprid din dynga i konspirationstråden i stället. Det är något allvarligt fel på dig och dina gelikar.

Du hittar på en massa. Varför då? Varför göra en dålig situation till något ännu värre?
Citera
2020-05-03, 02:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wint3riscoming
Kan du länka till fakta på det?

Valfri presskonferens med FHM.
Citera
2020-05-03, 02:16
Medlem
RoyalTrashs avatar
Citat:
De flesta länder i Västeuropa använder munskydd i den mån de fått gå ut överhuvudtaget. Du ser knappt en människan utan dessa på nyheterna på TV.

Det har inte hjälpt. Och varför skulle det göra det då det helt saknar betydelse om du har munskydd eller ej när du tar en promenad. En total tramsåtgärd precis som stängda gränser var. Politiska beslut och inte medicinska.

Jag tvivlar på att de gjorde det från början, och jag skulle gärna se bevis på flera länder som "kört stenhårt" på munskydd sedan länge tillbaks annat än att du säger dig ha sett folk på TV med munskydd i mängder av länder. Annars blir det lite som Italien när folk använder deras lockdown som ett exempel att det inte funkar när de i själva verket var för sena med sin lockdown. En lockdown väldigt många inte tog på allvar först heller.

Känns som info du höftar och antar eftersom jag inte tror du har info över när alla de (du får det att låta som mängder) började köra stenhårt på munskydd i västeuropa och hur många som faktiskt hållit sig till det i dessa länder. Bättre att du kollar Asien isf kanske? De verkar se en vikt av munskydd likt få andra och har rätt fina siffror, kombinerat med andra åtgärder såklart.

Men nu har du ju erkänt själv att det hjälper, åtminstone lite. Så jag förstår inte varför du (ni?) samtidigt krigar på som att munskydd är en dålig grej. Täcker alla för munnen så blir det mindre droppsmitta. Enkel logik och ingen dålig grej även om det inte är den ultimata lösningen.

Knappast värt att dra ut i kortståg över i FHM:s fana.
Citera
2020-05-03, 02:16
Bannlyst
Citat:
Valfri presskonferens med FHM.

Igen, länka till en artikel eller forskning som bevisar det. Lycka till
Citera
2020-05-03, 02:17
Avslutad
Citat:
Vad de tror?? Ja herregud...

Det visar väl på nått att det just INTE är munskydd som styr den här smittan eftersom andra länder har total kollaps vid samma användning.

Dessutom kan du ALDRIG använda Kina som nån sorts fakta i den här frågan. Tyvärr.

Ja vad de tror. De har ju lyckats. Ta bort Kina då, det är typ 10 länder kvar inräknat Malaysia, Singapore och Hong Kong utöver de jag nämnde tidigare. Flera av dessa länder har en respektabel erfarenhet i att bekämpa pandemier - mers, sars, fågelinfluensan och svininfluensan och Sydkorea är världsledande i tillverkning och export av testutrustning. Att inte kika på vad de gjort framgångsrikt låter rätt korkat. Här är sydkoreas ledande smittskyddsdoktor som pratar om vikten av munskydd:

https://youtu.be/gAk7aX5hksU

Du säger total kollaps vid samma användning. Glöm det. Länderna i sydeuropa är långt, långt ifrån asiaterna i munskyddstäthet. Det går inte att jämföra.
Citera
Medlem
Citat:
Nu är det precis att random snubbe på stan använder munskydd det som hindrar asymptomatisk och presymptomatisk smitta. .

Det är därför både smittskyddsmyndigheterna i EU och USA rekommenderar det.

https://www.ecdc.europa.eu/en/publications-data/using-face-masks-community-reducing-covid-19-transmission

https://www.cdc.gov/coronavirus/2019-ncov/prevent-getting-sick/prevention.html

Ja, och hur har det gått för USA och stora delar av EU som använt detta

Alla förstår att det inte har nån som helst betydelse om du går på stan och håller avstånd. Självklart drar livrädda myndigheter till med både hängslan och livrem nu. Det är så det fungerar. Som så mycket annat trams som infördes som stängda gränser inom EU och hytteförbud i norge och annat trams.
Citera
Medlem
Citat:
Nej, du sade att man INTE undviker smitta genom att stanna hemma när man är sjuk

Självklart har det en enorm betydelse. Det största betydelsen av dem alla.

Håller du avstånd och inte andas i ansiktet på folk sprider du såklart heller ingen smitta om du inte har sypmtom. Munskydd hindrar ju inte detta. Det är samma som att hålla avstånd.

Bara att titta på länder som har munskydd i västeuropa. Haft noll effekt.

Nej. Jag sa att det inte hjälper att stanna hemma när man är sjuk som FHM rekommenderar eftersom man redan smittar innan man har symptom.

Man måste veta innan man är sjuk vilket är omöjligt.

Att du sen vantolkar detta till att man inte ska vara hemma när man är sjuk beror bara på att du är ett troll.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in