2020-04-13, 16:31
Moderator
Citat:
Ursprungligen postat av Svajmastartisten
Det rubriceras alltid som mordbrand om det finns/kan finnas människor i byggnaden. Att man gick direkt på grov mordbrand i det här läget beror nog på att man på ganska goda grunder befarade att en person omkommit i branden (och att det fanns tre till som hade kunnat göra det).
Om det är en anlagd brand, olycka eller vårdslöshet lär den fortsatta utredningen visa.
Jag vet att uttrycket mordbrand är förvirrande. Men det har inte det minsta att göra med om det fanns nån i huset eller inte. Mordbrand är att det finns uppsåt bakom branden, oavsett vad som brinner. https://sv.wikipedia.org/wiki/Mordbrand

Att polisen upprättar en anmälan om mordbrand är mer regel än undantag och det är för att de ska öppna en utredning, det behöver inte betyda att det finns nån egentlig misstanke om brott, men för att kunna utesluta måste de utreda.
Men eftersom de använder grov mordbrand i det här fallet så kan man väl misstänka att något nån av de överlevande sagt klarlagt att det var nån som satte brand på nåt avsiktligt. Men det är bara min tolkning.
Citera
2020-04-13, 20:33
Medlem
Det va den yngsta i familjen som omkom och han är 28 år. Ingen alkohol var inblandad och det är inga raggare så sluta spekulera och visa respekt till familjen och anhöriga.
Citera
2020-04-13, 21:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Miami13
Det va den yngsta i familjen som omkom och han är 28 år. Ingen alkohol var inblandad och det är inga raggare så sluta spekulera och visa respekt till familjen och anhöriga.
Du har fel ang. ålder. Han var 27. Om du har rätt eller fel gällande dina övriga påståenden lär utredningen visa.
Vad har du för grund för dina påståenden?
Citera
2020-04-14, 07:00
Medlem
Citat:
Du har fel ang. ålder. Han var 27. Om du har rätt eller fel gällande dina övriga påståenden lär utredningen visa.

Han var född 1992
Citera
2020-04-14, 07:04
Medlem
Citat:
Grund för detta är enkel.
Är släkt med familjen så har nog lite bättre insyn in det hela.
Citera
2020-04-14, 09:04
Medlem
krigfOrings avatar
Citat:
Han var född 1992
Han var född i september 1992. Vi har april 2020 nu. Då var han 27 år. Men han skulle ha fyllt 28 år nu i september. Frågor på detta? Nej. Så nog om detta nu tack. Något nytt om brandorsaken annars?
Citera
2020-04-14, 09:15
Medlem
swebarbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Meddler22
Vill inte egentligen skapa någon konspiration eller så, men jag lyckas inte sätta samman händelsen.

Huset må se stort ut på klipp, men med blotta ögat är den väldigt liten.

Alla tre, förutom den yngsta tog sig ut ur huset utan någon som helst skada. Då kan man väl tycka att de borde tillsammans ha sett till att inte någon blivit kvar i huset innan man själv rusar ut? Att fort kolla vardera rum kan inte ta lång tid i det lilla huset. Ifall vi inte pratar om en överviktig familj, så hade man kunnat rusa upp till övervåningen inom 4 sekunder. Hur kan man som förälder inte offra sig själv för sitt barn, utan istället vänta på att någon annan ska komma när det redan blir försent då? Jag vet att rök och värme kan försvåra situationen, men har man inga skador så har man inte försökt.

ruttet .... ja dom får leva med det på sitt samvete antar jag.. märkligt man rusar ut o inte kollar ifall det finns nån som är kvar.. vafan är det för egoister kan man undra? sjukt sorgligt o korkat gjort...

familjen måste väl ändå haft nån hotbild eller nåt, tända på en villa sådär random gör man väl bara inte ?
Citera
2020-04-14, 09:31
Medlem
fjiskens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swebarb
ruttet .... ja dom får leva med det på sitt samvete antar jag.. märkligt man rusar ut o inte kollar ifall det finns nån som är kvar.. vafan är det för egoister kan man undra? sjukt sorgligt o korkat gjort...

familjen måste väl ändå haft nån hotbild eller nåt, tända på en villa sådär random gör man väl bara inte ?
Att man i fyllan glömt ett ljus, glömt något i ugn/på stekpanna finns inte i ditt huvud? Du vet inte att i princip alla bränder utreds initialt som mordbrand? Samma som när polisen hittar ett lik, 9/10 fall öppnas en mordutredning, så resurser finns för ordentlig utredning.

Karantänen märks av härinne också ser jag.
Citera
2020-04-14, 11:24
Medlem
Citat:
Han var född 1992
Ja, den tredje september 1992. Alltså var han 27 år.

Citat:
Grund för detta är enkel.
Är släkt med familjen så har nog lite bättre insyn in det hela.
Du verkar inte vara nära släkting, då du inte ens har koll på ålder. Något säger mig att människor som var närvarande på plats (och har skrivit här i tråden) har bättre koll på de inblandades grad av berusning, än vad en avlägsen släkting har.
Citera
2020-04-14, 11:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av swebarb

Snälla föräldrar som super till och fumlar med vänlig elden så det blir eldsvåda sen glömmer sonen i elden.
Hoppas dom skäms ordentligt
Citera
2020-04-14, 18:44
Medlem
Grisbrottarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hemorojdbiff
Snälla föräldrar som super till och fumlar med vänlig elden så det blir eldsvåda sen glömmer sonen i elden.
Hoppla, hoppla! Var lite försiktig med slutsatserna här ett tag till!

Nu har man ju inte kunnat ta något blåsprov på BO, som mycket väl kan ha varit den fullaste kastrullen i huset den natten.
Ett fullt möjligt – och kanske mer sannolikt – scenario, är att det är BO som orsakat branden antingen medvetet eller genom ovarsamhet (t.ex. sängrökning) och det rum där han sov redan var övertänt när de andra blev varse branden och flydde.
Citera
2020-05-03, 01:32
Medlem
Hur går det med detta fall, nån som vet?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in