2020-05-03, 00:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ulf-Utredaren
Det leder förmodligen inte alls till färre smittade om du följer de andra rekommendationer och direktiv vi har nej.

Till skillnad från ditt vilda höftande stödjer jag mina åsikter på fakta.

Citat:

The use of face masks in public may serve as a means of source control to reduce the spread of the infection in the community by minimising the excretion of respiratory droplets from infected individuals who have not yet developed symptoms or who remain asymptomatic

https://www.ecdc.europa.eu/en/publications-data/using-face-masks-community-reducing-covid-19-transmission

Citera
2020-05-03, 00:58
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Siix
Jepp! Det var vad de sa redan då de kollade det där kryssningsfartyget.

Hur många äldreboenden fans det på kryssningsfartyget?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Så i labbet använde de alltså ett helt slutet rum, men i verkligheten befinner vi oss i ventilerade rum. I ett helt slutet rum skulle vi kvävas till döds, och då vore lite aerosolsmitta med 2-14 dagars inkubationstid det sista som skulle bekymra oss.

Som sagt, finns i luften, hur länge och hur smittsamt är inte klarlagt och då får vi använda oss av försiktighetsprincipen vilket vi delvis gör med 2 meters avstånd osv.

När detta är klarlagt så kan vi bortse om risk saknas, finns risk så blir det obligatoriskt med skydd istället.
Tills dess bör vi enligt försiktighetsprincipen utgå från att risk finns och agera på det.
Citera
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Nej, men ibland får en del en mindre dos i underhållsbehandling under en längre tid för de besvär man har. Där undrar jag om den möjligtvis kan förhindra corona att etablera sig. Jag tror inte det har någon verkan på redan etablerad corona dock.

Tanken är väl att man skall ta medicinen precis när man känner symptom.
Citera
2020-05-03, 00:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kkkrim
Är denna studien tillbakadragen eller motbevisad?

https://www.nejm.org/doi/full/10.1056/NEJMc2004973

"SARS-CoV-2 remained viable in aerosols throughout the duration of our experiment (3 hours), with a reduction in infectious titer from 103.5 to 102.7 TCID50 per liter of air. This reduction was similar to that observed with SARS-CoV-1, from 104.3 to 103.5 TCID50 per milliliter (Figure 1A)."

Om så, länka gärna.
Om inte, försiktighetsprincipen bör gälla.

Så bra att vi då infört de restriktioner vi har. Nej, ingenting tyder på att det smittar i luften 3h efteråt.
Citera
2020-05-03, 00:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HG
Konstigt att så många människor utanför Sverige använder munskydd.
De gillar uppenbarligen falsk trygghet, återigen virusen är så små att de går igenom de enkla munskydden som ofta syns på bilder.
Citera
2020-05-03, 01:00
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .Dostoj.
Svenskar har nog varit hyfsat duktiga på att umgås utomhus och hålla avstånd efter detta. Eftersom smittan tidigt kom in i Järvaområdet och det är tätbefolkat där så skulle jag nog tippa på Case case cluster cluster BOOM-teorin i det området. Men det är mycket med detta virus som är fördold i mystik än så länge. Drömde t.o.m. om detta jävla fladdermusvirus inatt och fick förklarat för mig i drömmen att det är rabies också i viruset. Haha skulle förklara endel.

Var och handlade idag och Stockholmare höll inte alls sociala avstånd utan agerade som om allt var som vanligt.
Citera
2020-05-03, 01:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Hur många äldreboenden fans det på kryssningsfartyget?
Beror nog på hur man räknar.
Citera
Medlem
Citat:
Sättet vi jobbar med våra äldre på.
Finns en mängd punkter som jag redan delgett forumet. Du är inte intresserad ändå så jag hoppar att rabbla dem för dig. Men du kan vara säker på att det inte har med ditt älskvärda Lockdown att göra

Våra äldreboenden har dessutom haft lockdown sen över en månad tillbaka och det har inte heller hjälpt.

Det krävs bara en normalbegåvad person för att förstå vad problemet där varit.

Citat:

personalen nekats munskydd då de arbetade med coronasmittade äldre.

https://www.arbetarskydd.se/arbetsmiljo/krav-pa-munskydd-pa-aldreboende-upphavs-6994665

Citera
Medlem
Citat:
Om det vore så, så borde dödstalen peka uppåt vilket de inte gör.

Det är helt enkelt så att fler har skrivits ut ifrån sjukhus än vad som har lagts in den senaste veckan.
Eftersläpp. Dog tex 2 st i min stad idag. Aftonbladet rapporterar om 16 dödsfall lixom. Kommer på måndag eller tisdag.

Däremot har det väl gått ner i bla sthlm.
Citera
2020-05-03, 01:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OUFCompulsive
So the article that tells you the figures for Bronx isn’t a good source and the official government press release isn’t a good source.

https://www.google.se/amp/s/www.nytimes.com/2020/05/02/nyregion/coronavirus-new-york-update.amp.html

Here is the New York Times. One of the headlines is Bronx at 27.6% infected. If this isn’t a valid source then there are no valid sources in your book.
That was not what we discussed
Citera
2020-05-03, 01:02
Bannlyst
Citat:
Sättet vi jobbar med våra äldre på.
Finns en mängd punkter som jag redan delgett forumet. Du är inte intresserad ändå så jag hoppar att rabbla dem för dig. Men du kan vara säker på att det inte har med ditt älskvärda Lockdown att göra

Våra äldreboenden har dessutom haft lockdown sen över en månad tillbaka och det har inte heller hjälpt.

Det beror på att vi inte testade någon personal överhuvudtaget som jobbar på äldreboenden ditt riksmongo. Eftersom man förmodar att alla följde rådet att stanna hemma vid minsta symptom så bör ju den stora orsaken vara asymptomatisk smitta. Som du förnekar totalt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in