2020-05-02, 22:37
Medlem
Bilingualbvern2.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Abcdefgordon
Jag fattar ärligt talat inte vad fan du snackar om. Varför kände du dig träffad av ”LRF-bögen”?

För att jag tagit upp LRF, och ”medarbetare”. Du kan såklart syftat på någon annan.. Svårt att veta
Citera
2020-05-02, 22:39
Medlem
Hade arbetslösa tvingats ta sådana jobb hade många garanterat hittat jobb betydligt snabbare.

Hårt arbete måhända men är man arbetslös längre än 1år får man nog inte vara kräsen.
Citera
2020-05-02, 22:46
Medlem
Bilingualbvern2.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Abcdefgordon
Jag syftade på det som stod i trådstarten.
Är du smygbög månne? Var det därför du sökte dig till FM?

Försvarsmakten var ganska annorlunda på 70/80/90-talet. Tror du man sjunger såhär idag? (Utvecklingen går framåt).

https://youtu.be/9L0Fp047s8Q
Citera
2020-05-02, 22:51
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheHmm
"Möjligheten att få hit utländska medarbetare till lantbruk, trädgårdar och bärplockning är på grund av corona fortsatt mycket svårt. För stora delar av de gröna näringarna är den utländska arbetskraften helt avgörande, menar LRF i Östergötland."

Jag var helt säker på att vi hade en drös arbetslösa MENA folk och allehanda bidragsparasiter i arbetsfört skick?

Varför behöver vi ens öststatarna under optimala tider? Vad skulle hända om lantbrukaren hör av sig till avd. till försörjningsstöd och frågar om någon vill ha sommarjobb? Eller till arbetsförmedlingen? Jag har inte sett någon skördejobb på platsbanken...?

Undrar detsamma. Vi har en drös av arbetslösa. Är det för att dessa bärföretag mm betalar ut i svenska mått svältlöner? Dvs soc ger mer pengar.
Citera
2020-05-02, 22:52
Medlem
Herostratoss avatar
Citat:
"Möjligheten att få hit utländska medarbetare till lantbruk, trädgårdar och bärplockning är på grund av corona fortsatt mycket svårt. För stora delar av de gröna näringarna är den utländska arbetskraften helt avgörande, menar LRF i Östergötland."

Jag var helt säker på att vi hade en drös arbetslösa MENA folk och allehanda bidragsparasiter i arbetsfört skick?

Varför behöver vi ens öststatarna under optimala tider? Vad skulle hända om lantbrukaren hör av sig till avd. till försörjningsstöd och frågar om någon vill ha sommarjobb? Eller till arbetsförmedlingen? Jag har inte sett någon skördejobb på platsbanken...?
Mitt första jobb var som bärplockare. Ingen höjdare direkt men någonstans ska man ju börja. Finns säkert svenska tonåringar som borde kunna rycka in också. Löfvens lyxflyktingar är för fina för sånt här slitsamt fysiskt arbete.
Senast redigerad av Herostratos 2020-05-02 kl. 23:18.
Citera
2020-05-02, 23:01
Medlem
Panzeradlers avatar
Citat:
Om de gör ett kasst jobb så blir bidragen också indragna, easy peasy.

Hur kräver jag som skogsägare tillbaka förlorade pengar? Den ekvationen ingår inte i beräkningen...
Citera
2020-05-02, 23:04
Medlem
Franssonss avatar
Man kan ju inte tvinga folk att vara i skogen om de inte vill, då finns risk att den brinner ner.
Har du inte lärt dig något av Gryningspyromanen?
Citera
2020-05-02, 23:22
Medlem
DVikings avatar
Riksdagen är stängd över sommaren, så det finns minst 349 lediga par med händer som kan hjälpa landet i denna svåra kris.
Citera
2020-05-02, 23:29
Medlem
Hlewagastirs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av one_size
Utöver allt som redan är sagt om lagstiftningen kring arbetstiden och boendeförhållandena samt lönenivån och den föredragna lönefärgen så kan måste jag bara skratta åt alla "skicka blattar i fältet annars tar vi bidragen". Grabbar, om jag minns det rätt, så var det väl ändå de arbetsinvandrare som grekerna och jugoslaver på 60-70 talet som tillsammans med sina fruar snabbt hittade hur man blir sjukpensionär? Därefter tog de svenska ledighetsentreprenörerna snabbt till sig denna kunskap.

Du tolkar dåtidens människor genom dagens glasögon.

I fattig-Sverige var det väldigt svårt att bli sjukpensionär och man uppdaterade inte reglerna under rekordåren. När varvskrisen kom igång vände allt väldigt snabbt. 1972 var det slut på sjuka som kunde förtidspensioneras, så man blev tvungen att börja erbjuda friska personer tidig pension för att minska ungdomsarbetslösheten.

Samma sak hände under 90-talskrisen, massiva förtidspensioneringar.

Visst har du rätt i att det inte funkar att "skicka blattar i fältet annars tar vi bidragen", men det handlar inte om att de är fuskare utan om att det ofta är billigare att betala okvalificerade personer att hålla sig hemma än att de ska försöka jobba.
Citera
2020-05-02, 23:50
Medlem
TheHmms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Franssons
Man kan ju inte tvinga folk att vara i skogen om de inte vill, då finns risk att den brinner ner.
Har du inte lärt dig något av Gryningspyromanen?

Menar du att man kan tvinga folk att söka jobb? Tvinga folk att gå på informationsträffar, tvinga folk att gå på "lära dig skriva CV" träffar...

MEN GUD FÖRBJUDE att man skulle tvinga folk faktiskt utföra ett arbete för att få sina bidragspengar.
Citera
2020-05-02, 23:50
Medlem
TheHmms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Antonius.Block
Det där måste vara det dummaste inlägget på länge.

Men... om svenskar gör ett kasst jobb med att... söka jobb... så blir a-kassan indragen... är skillnaden så stor?
Citera
2020-05-02, 23:52
Medlem
TheHmms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Panzeradler
Hur kräver jag som skogsägare tillbaka förlorade pengar? Den ekvationen ingår inte i beräkningen...

Du betalar ingenting tills arbetet är utfört och inspekterat, om det skulle vara undermåligt trotts inspektion så klagar du, precis som om det är på faktura och du har fått badrummet målat...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in