2020-05-02, 21:57
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VarmaDrycker
https://www.nature.com/articles/s41591-020-0843-2#auth-14
Jag fattar det som att de testat själva utandningsluften, på avstånd noll. Dvs inte på normalt avstånd eller det extra avstånd folk rekommenderas hålla. Men jag hittar ingen exakt beskrivning efter att ha ögnat igenom artikeln på hur själva testuppsättningen såg ut. Lite slarvigt av dem, kan man tycka.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle81
Ok den matematiken?
-205000 smittade i Italien, 28000 döda. Mer än 10 %
-200000 smittade i Sverige, 2600 döda

10% verkar vara rätt siffra

Hehe. Är du allvarlig?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zirconium2020
Eller ha munskydd med så smittas mindre.

Här är riktlinjerna från USAs version av FHM - CDC. Det är de som utvecklat Remdesivir tillsammans med USAMRIID och Gilead

Som sagt, du är dig fri att ta på dig en om det känns bättre för dig. Ingen hindrar dig.

Har såklart ingen som helst effekt om du följer råden om att stanna hemma när du är sjuk, hålla avstånd och inte nysa på folk.

Långt bättre alternativ än en smitthärd till munskydd som kommer ge andra problem.
Citera
2020-05-02, 21:58
Medlem
DoungAs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AnnaDea
Som vanligt har du absolut inga argument mer än att skita ur dig en massa ord diarré,

Grattis.
Fast han har ju rätt.
https://www.dn.se/nyheter/sverige/folkhalsomyndigheten-sveriges-r-tal-nu-under-10/

Om r-talen är under 1.0 betyder det att spridningen minskar och modellen för att räkna ut r-talen är densamma i hela världen. Används flitigt för att beskriva olika sjukdomar inom forskningsvärlden och dess spridningsrisk.

Man använder en beräkningsmodell som kallas oddskvot och är densamma i hela världen. Du kan läsa mer om den här:
https://sv.wikipedia.org/wiki/Oddskvot
Citera
2020-05-02, 21:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av crisscross
Du ljuger ju igen, det finns inget i den artikeln som säger att 0.25% av Bronx befolkning dött. Gör om gör rätt.

18,491 people have died in New York City if you include clinically diagnosed deaths. Source. This is around 0.22% of New York City. I don’t find it implausible that over 3,000 people have died in the Bronx.
Citera
2020-05-02, 21:59
Medlem
Amazing-Graces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvaMp_
Ja du har rätt, kanske ska tillägga att jag utgår från Stockholm då jag bor här och det gått längst här. Övriga lander måste såklart ta det lugnt till de kanske passerat sin peak.

Jag vet inte, men jag börjar tänka om inte rädslan för detta virus har skadat mer än själva viruset själv.

Myndigheternas rådd är eg bra, med att stanna hemma när man är sjuk, hålla visst avstånd tc, men i Stockholm tycker jag man kan börja släppa på den sociala isoleringen och se om det börjar öka utom kontroll igen.

Bor också i Stockholm, och tycker nog att många redan börjar släppa på restriktionerna. Man håller inte avstånd på samma sätt som tidigare, mer folk ute i rörelse - på affärer och i stan. Om vi har otur så straffar det sig. Bäst att fortsätta ta det lugnt för att det verkligen ska hålla i sig så här. Man måste tänka på sjukvårdens kapacitet.
Citera
2020-05-02, 21:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ulf-Utredaren
Jo men du kommer ALLTID ha lokala variationer. Lombardiet har ju Europas äldsta befolkning så självklart kommer dödligheten vara högre där.

Men om vi slår ut ett snitt så ligger nog 0,4% nära sanningen. Vi kommer snart få veta då antikroppstester runt om i världen tas i bruk. Långt fler än vi tror kommer att ha haft detta virus.

Spain, Italy and USA point to around a 1% IFR. Iran suggested a 0.4% IFR in their antibody testing, but that’s assuming they are not hiding a large number of deaths.
Citera
2020-05-02, 22:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Jag fattar det som att de testat själva utandningsluften, på avstånd noll. Dvs inte på normalt avstånd eller det extra avstånd folk rekommenderas hålla.
Det förekom inga virus i utandningsluften på avstånd noll, men kanske längre bort - hur tänker du där?

Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Men jag hittar ingen exakt beskrivning efter att ha ögnat igenom artikeln på hur själva testuppsättningen såg ut. Lite slarvigt av dem, kan man tycka.
Orkar inte sitta och detaljläsa sånt här på fritiden, men det finns ju ett metodkapitel och det är publicerat i Nature Medicine, så sannolikheten att det skall fattas viktiga delar av metoden känns rätt låg. Återkom gärna med mer detaljerad kritik, ifall du orkar granska vidare.
Senast redigerad av VarmaDrycker 2020-05-02 kl. 22:04.
Citera
2020-05-02, 22:01
Medlem
Ogunquits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blygdben
Oh arma folk som faller så lätt för masspsykosen. Börjar likna Amerikat det här. Vad kommer härnäst? En stor guldstaty över Tegnell vid riksdagshuset?

Jag tycker det är hysteriskt. Hur han ses som en hjälte eller till och med landsfader läste jag i någon artikel. Men just i det här fallet tycker jag att konstnären har rätt. Tegnell har ett ansikte som lämpar sig för träsnideri.
Citera
2020-05-02, 22:02
Medlem
Citat:
Som sagt, du är dig fri att ta på dig en om det känns bättre för dig. Ingen hindrar dig.

Har såklart ingen som helst effekt om du följer råden om att stanna hemma när du är sjuk, hålla avstånd och inte nysa på folk.

Långt bättre alternativ än en smitthärd till munskydd som kommer ge andra problem.

Om du inte vet att du är smittad som 4 av 5 är så smittar du ändå.

Citat:

9 out of 10 infections were transmitted by carriers who were still healthy, according to a new simulation of the virus’ spread

https://www.latimes.com/science/story/2020-03-17/how-silent-spreaders-are-fueling-the-coronavirus-pandemic?_amp=true

Citera
2020-05-02, 22:02
Medlem
-tramS-s avatar
Citat:
Du kan glömma att en majoritet på denna jord kommer vaccinera sig mot detta. Kommer aldrig hända och det vet du om. Dessutom kommer den förmodligen muteras och vaccin blir som den årliga influensan där de i riskgrupperna kommer vaccinera sig och inte de andra.

så nej. Bara nej.
Jag trodde vi pratade om Sverige här. Pratar du hela världen begränsar andra faktorer än rädsla för narkolepsi, t ex ekononiska begränsningar eller helt enkelt tillgång. Utfallet får vi se vad det blir. Du tror alltså på att majoriteten är foliehattar i Sverige? Jag har lite högre tankar om mina medmänniskor.
Citera
2020-05-02, 22:03
Medlem
Citat:
Japp, den nivån är vedertagen runt om i världen. Precis ALLT tyder på att dödligheten ligger här nånstans.

Jepp! Det var vad de sa redan då de kollade det där kryssningsfartyget.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in