2020-05-02, 20:37
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ulf-Utredaren
Det gör man inte alls. När folk inte ens kan ställa mat på bordet som i USA och Italien pga Lockdown så blir det mänskliga lidandet sju resor värre än en sjukdom med ca 0,4% dödlighet.

Att sitta inlåst under sängen och hoppas på ett vaccin för allmänheten i 1-2 år är bland det mest idiotiska jag hört. Länder klarade inte längre än 6-7 veckor i Lockdown... nu går det inte längre och alla ska öppna upp och gå Sveriges väg. Trots gigantisk smitta kvar i länderna.

Det är bara att acceptera viruset och leva med det. Nått alternativ finns såklart inte.

Finns inte mycket som överträffar när du drunknar av dina egna lungor eller kvävs till döds.

Det mest kloka är att hålla emot så länge man kan, tills det kommer mediciner, vaccin, bättre skydd och effektivare rutiner.

Den svenska taktiken har förmodligen varit helt fel ända från början. Det är väl därför inget annat land har följt samma väg. Och det är därför våra dödssiffror är skyhögt högre än våra grannländer.
Citera
2020-05-02, 20:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Niket
Sveriges strategi kostar fler människoliv.

Ja jag ser det på Frankrike, England, Irland, Italien, Spanien och i viss mån Schweiz, Luxemburgs och Andorras dödstal.

Med en totalt kollapsad sjukvård i många fall och uppe emot 10% av den egna sjukvårdspesonalen bland dödsoffren. TOTALKOLLAPS.

Nu ska alla dessa gå Sveriges väg trots att de fortfarande har en gigantisk smitta kvar för att de inser såklart att det är enda vägen framåt.
Citera
2020-05-02, 20:40
Medlem
Citat:
Nej, 10 miljarder människor kan inte gå omkring i rymddräkt. Inte ett seriöst alternativ. Sunt förnuft räcker långt för att hålla nere smittan. Och att hålla den ifrån Äldreboenden. Varför krångla till det?

Vem har pratat om rymddräkt? Jag pratar om fungerande munskydd. Det ÄR sunt förnuft.
Citera
2020-05-02, 20:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle81
Ok den matematiken?
-205000 smittade i Italien, 28000 döda. Mer än 10 %
-200000 smittade i Sverige, 2600 döda

10% verkar vara rätt siffra

Men herregud människa. Du tror på riktigt att alla har testats för Covid-19??

Vad är det för jävla nivå du har ärligt talat?

Du har ju ett ENORMT mörkertal av människor som aldrig testar sig och knappt bli sjuka.

Som sagt. ca 0,4% är dödligheten av en ganska enig forskarkår i världen.
Citera
2020-05-02, 20:41
Medlem
DikTs avatar
Citat:
I stort sett hela övriga Europa öppnar nu upp och kör Sveriges strategi och ska ha de samhälle vi haft länge.
Allvarligt talat? Really?

Enligt din logik måste alla som haft hårdare restriktioner "köra Sveriges strategi" (eller behålla lockdown för evigt).
Så jävla dumt argument.

Tror du att de som införde lockdown hade haft det bättre läge om de gjort som Sverige från dag ett? Är det ditt argument?
Citera
2020-05-02, 20:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
Jag gillar som tidigare sagt denna presentation.
https://adamaltmejd.se/covid/
Har väl egentligen inte satt mig in 100% i den matematiska formeln som används för att uppskatta eftersläpningen. Den är i alla fall ungefär vad du antyder, lite drygt 3000 döda t.o.m. idag, dvs den aktuella eftersläpningen är runt 400.
Det ser ut som en fullt rimlig prognos! Dödligheten kommer nog i bästa fall falla långsamt. Det är långt ifrån över.
Citera
2020-05-02, 20:42
Medlem
FrankIsBacks avatar
Hela världens blickar är på Sverige och alla länder närmar sig oss. Var stolt att vi än en gång visar vad vetenskap och etik kan göra i frånvaro av religiös dogmatism och auktoritärt fascistoit ledarskap!
Citera
2020-05-02, 20:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Jag tror att man i Skåne har både Tyskland och Danmark att tacka för det. Jag misstänker dock att de har att se fram emot en våg de med.
Sannolikt, ja. Skåne har nog haft onormalt lite rörelse, tack vare grannländerna. Jag håller med om att Skåne kommer drabbas också. Bara för att jag försvarar FHM är jag ingen optimist, inom ramarna för den prognosen.
Citera
2020-05-02, 20:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Det finns ingen direkt linje nej men det finns en korrelation. Vi kan enkelt göra en överslagsberäkning baserat på den gångna tiden.

Tegnell säger det men har du räknat själv och kollat om det stämmer? Jag har gjort det och jag kan inte se hur R0 är under ett ens baserat på de siffror Tegnell hänvisar till.

Eller så är man dum i huvudet om man tror på siffror från statliga myndigheter utan att kolla upp dem själv.

Och om smittade ökar så betyder det inte att det med hög sannolikhet kommer att bli fler döda om ett par veckor när Covid19 utvecklats i dessa patienter? Typ som vi börjar se vissa s.k. "mönster" av nu.

Men herregud människa...

R-tal beräknar du genom ganska avancerade beräkningsmodeller som tagits fram världen över för i princip alla sjukdomar.
Vi använder samma modell som övriga världen, garanterat.

Att en Flashbackare sitter hemma på kammaren och räknar på detta är ju knappast seriöst. Du kan inte ens räkna på detta.

Smittan minskar och inte ökar. Att vi testar fler nu innebär inte att smittan ökar om du trodde det.

Måste vara jobbigt att gå runt i tillvaron med taggarna uttåt och vara faktaresistent och Sverigehatare hela dagarna.
Och på riktigt tro att man kan räkna ut R-tal i sin egen soffa, HAHAHA!

Riktigt komiskt ändå
Citera
2020-05-02, 20:44
Medlem
GaretheGOLFERbales avatar
Citat:
Eller så ska de som gjort fel betala? Det ska väl bestraffas med en rejäl räkning?

När Syrier och Afghaner behöver all inclusive hjälp så tar vi fram checkhäftet. När våra europeiska bröder i Italien och Spanien befinner sig i århundradets kris så ska de bestraffas. Jag får inte ihop hur du tänker, kan du utveckla?
Citera
2020-05-02, 20:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av guldkorn
Och New York 0,4-0,6%. Tror den nivån är kan betraktas som relativt vedertagen.

Japp, den nivån är vedertagen runt om i världen. Precis ALLT tyder på att dödligheten ligger här nånstans.
Citera
2020-05-02, 20:45
Medlem
-tramS-s avatar
Citat:
Nej, 10 miljarder människor kan inte gå omkring i rymddräkt. Inte ett seriöst alternativ. Sunt förnuft räcker långt för att hålla nere smittan. Och att hålla den ifrån Äldreboenden. Varför krångla till det?
10 miljarder? Tänker du bjuda in ett par miljarder marsmänniskor till jorden? Vi är långt ifrån 8 miljarder människor. Enligt vetenskapen kommer jorden befolkning nå upp emot 10 miljarder människor först år 2100 för att sedan minska.

Edit: Såg att det inte var du som la fram 10 miljarder, sorry.
Senast redigerad av -tramS- 2020-05-02 kl. 20:53.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in