2020-05-02, 19:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Mon Dieu!

Jag blir bara mörkräddare och mörkräddare i det här landet. Dagens nyhet om äldreboende i en artikel i E-kuriren:

Kommunchefernas svar: Vi har inte haft några siffror
Vi har inte haft några siffror över smittan inom äldreomsorgen, säger kommuncheferna i Sörmland. Och de tycker inte att kommunerna behöver ha den kunskapen.

/.../Flens kommunchef Håkan Bergsten vidhåller att det inte finns någon sammanställning över hur många som är smittade inom äldreomsorgen.

Du vet inte omfattningen?

– Jag vet inte hur många som är smittade på varje äldreboende, och jag har inget behov av att veta hur många som är smittade på varje äldreboende. Vad skulle jag använda den informationen till?

När tidningen först begärde ut information om smittspridningen avslog nio kommuner förfrågan. Åtta av kommunerna har uppgett att de inte har någon sammanställning över smittade. Strängnäs har uppgett sekretess som avslagsskäl. Avslagen har överklagats till kammarrätten och sedan dess har Nyköping, Eskilstuna och Oxelösund börjat släppa på en del uppgifter. Vingåker har också redovisat uppgifter.
Läs hela artikeln här: https://www.ekuriren.se/nyheter/sormland/kommunchefernas-svar-vi-har-inte-haft-nagra-siffror-sm5392632.aspx

Sinnesrubbat, verkligen.

Det är sådant här som får en att inse att de antal smittade och döda som vi har i Sverige inte alls redovisas på ett hyfsat korrekt sätt. Är det någon som vet hur många som i övrigt dog i april för att jämföra med tidigare månader?
Citera
2020-05-02, 19:55
Medlem
DikTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ulf-Utredaren
R0,85 skedde 25 April.

I slutet av Mars hade vi de högsta R-talen.

Dödstalen handlar INTE bara om antal smittade. Det handlar i mycket större utsträckning om VART smittan tagit sig in. Som hos oss där nästan varannan död är ifrån olika äldreboenden.

Du kan ju ha 100 000 smittade mellan 20 och 30 år och knappt ha ett dödsfall.

Så du kan inte dra nån parallell mellan smittade och döda för det funkar inte riktigt så.

Antal smittade går långsamt ner genom att R-talet är R0,85 , färre blir inlagda på sjukhus, färre hamnar på IVA och färre dör.
Ungefär så men med parentesen jag sade här ovan.
Bra poäng.
Men finns det något som stödjer att det verkligen är så?
Vad jag har sett så har t.ex inte medelåldern på intensivvårdade sjunkit.
Nog bör "dödskurvan" i allt väsentligt spegla R0 med 3-4 veckors eftersläpning (om inte något väldigt speciellt har skett).
Citera
2020-05-02, 19:55
Medlem
Jag som är lite äldre tycker att hajpen kring Tegnell påminner jäkligt mycket om hajpen med Hans Holmér som ledde Palmeutredningen den första tiden. Vi har ett trauma som skrämmer befolkningen. Vi har en stark man som skall fixa biffen. Holmér var extremt populär första tiden, kvinnor skrev kärleksbrev, han skulle bli årets svensk, Sveriges sexigast man osv osv.

Politruken Holmér visade sig med facit i hand vara en riktig pajas. Oduglig och korrupt. En riktig katastrof.

Om Tegnell kommer gå samma öde till möte återstår att se. Men det finns en stor risk.
Citera
2020-05-02, 19:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
1. Vi vet inte när dödstalen peakar förrän efter den gjort det. Eftersom antalet smittade inte minskar så minskar inte heller dödstalen eftersom dödstalen inträffar flera veckor (ibland mer än en månad) efter insjuknande. Det betyder att dödstalen inte kommer att minska förrän antalet smittningar minskar.

2. R0 har ingenting med antal döda att göra. Det är hur många som smittas. Antalet döda är således relaterad till R0 men R0 är inte relaterad till antal döda. Man kan derivera en uppskattning av antal döda från R0 men man kan inte göra en uppskattning av R0 från antal döda.

1. Återigen skitsnack ifrån en okunnig person. Finns absolut ingen direkt linje mellan antal smittade och antal döda. Det beror HELT på vart du får in smittan. Du kan ha 100 000 smittade mellan 20-30 år och knappt ett enda dödsfall medans om du har samma smitta i äldrevården så... ja du vet.

Antalet smittade sjunker då R-talet är R0,85 och det har det varit sedan 25:e April.
Det märks också på inlagda på sjukhusen som har minskat hela veckan. Kommer snart att ses även på IVA. I Sthlm minskar inlagda på IVA denna veckan.

Så det finns ju ingen parameter nånstans som säger att vi har peaken framför oss. Ingenting. Om man på allvar tror det så kan man varken läsa grafer eller statistik. Eller så är man lite dum i huvudet.

2. JAG VET ATT R-talet inte har med antal döda att göra. Jag har aldrig påstått det. Det har med smittade att göra.

Men det är ju en bra grundförutsättning att få ner även antal döda genom att få ner antal smittade. Speciellt om du får ner dem i äldrevården.
Citera
2020-05-02, 19:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av severustheemperor
Smittade fortsätter att öka. Ingen verksam behandling är funnen än.
Då lär väll antalet som dör tyvärr öka ochså?

Någon gjorde ett bra jobb....
https://www.bildtagg.se/file/fnglhawh8rwip9vtdqjuv5t

Antal smittade ökar inte alls. Du ljuger. Lär dig läsa en graf och statistik.
Antalet smittade minskar långsamt långsamt.

Har du R-tal på R0,85 så kan den inte ens öka.
Citera
2020-05-02, 20:00
Medlem
DikTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av manurihn.32
Jag som är lite äldre tycker att hajpen kring Tegnell påminner jäkligt mycket om hajpen med Hans Holmér som ledde Palmeutredningen den första tiden. Vi har ett trauma som skrämmer befolkningen. Vi har en stark man som skall fixa biffen. Holmér var extremt populär första tiden, kvinnor skrev kärleksbrev, han skulle bli årets svensk, Sveriges sexigast man osv osv.

Politruken Holmér visade sig med facit i hand vara en riktig pajas. Oduglig och korrupt. En riktig katastrof.

Om Tegnell kommer gå samma öde till möte återstår att se. Men det finns en stor risk.
Han blev utsedd till årets svensk. Året efter Reefat El-Sayed. Sedan blev det Ebbe Carlsson något år senare
Tror de la ner priset efter det?
Citera
2020-05-02, 20:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AlbertEnben
Sinnesrubbat, verkligen.

Det är sådant här som får en att inse att de antal smittade och döda som vi har i Sverige inte alls redovisas på ett hyfsat korrekt sätt. Är det någon som vet hur många som i övrigt dog i april för att jämföra med tidigare månader?

Nej, hur skulle det gå till? Ett virus där ca 80% av de smittade inte behöver någon vård, och där många är helt asymptomatiska. Fattar inte hur folk orkar sitta o gapa efter helt meningslösa siffror. Dessutom är de enda intressanta siffrorna, de för överdödligheten kontra tidigare år. Något som förmodligen kommer ligga över normalt i Sthlm. I övriga landet vetefan. Men det får vi ju se så småningom.
Citera
2020-05-02, 20:02
Medlem
DikTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ulf-Utredaren
Säg det till Italienarna som för länge sedan tröttnat. 40 000 företag har redan brutit mot karantän. Förmodligen mycket småbutiker men ändå...
Fler och fler skiter i det.

På Sicilien har det varit upplopp flera gånger där man försökt plundra matvarubutiker och staten delar ut matkuponger åt vanliga människor så de ska få mat på bordet...

Så går det naturligtvis inte att hålla på. Samhället håller på att gå under och det är ju därför till och med restauranger och barer ska öppna i Italien nu igen.

Nu står de där med 25% arbetslöshet som vi i Nordeuropa får betala...
OK. Jag har mer koll på Spanien och där verkar regeringen ha stort stöd för sina åtgärder.
Citera
2020-05-02, 20:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DikT
Bra poäng.
Men finns det något som stödjer att det verkligen är så?
Vad jag har sett så har t.ex inte medelåldern på intensivvårdade sjunkit.
Nog bör "dödskurvan" i allt väsentligt spegla R0 med 3-4 veckors eftersläpning (om inte något väldigt speciellt har skett).

Verkar inte alls vara så som du beskriver. Helt enkelt eftersom kurvorna inte ser så ut. Dödstalen minskar långsamt av allt att döma sedan peaken mellan 8-16 April.

Kanske för att vi fick kontroll över smittan bättre på äldreboendena. Förmodligen är det så.

Det är ju liksom där som är problemet, inte att gemene man blir smittad på stan.
Citera
Medlem
Sharm0tas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Ni som hela tiden efterlyser hårdare tag är alltså inte beredda att själva göra något ifall ingen tvingar er till det.

Det är ju inte särskilt vuxet.
Jag bär munskydd bland allmänheten redan idag, din idiot.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zirconium2020
Vänsteråsikter som att bomba privat näringsliv med miljarder?

https://www.svd.se/presstraff-om-nya-stod-till-foretag

Du förstår att det är en dimridå va? Att det är vansinnesförslag de gått ut med där de ställer marknadsekonomiskt vidriga villkor för kompensation på företagen?

ex: du skall jämföra med samma period föregående år och ha ett minst 30% tapp.

Vilket i praktiken betyder att: Dra av inflationen till att börja med vilket försvårar möjligheten att kvalificera. Om du är ett företag som funnits mindre än ett år så är du helt rökt för övrigt. Och om du, vilket är vad en marknadsekonomi bygger på, är et företag under tillväxt är du oxå körd. Var näringsidkares mål är och bör vara att växa. Så om du vuxit under senaste året är du ej kvalificerad iom att du sannolikt inte tappat jämförelsevis 30% i omsättning om du jämför med förra året. Att du kan ha tappat 90% i omsättning jämfört med förutvarande månader betyder noll och intet i Löfvens "generösa paket". Så rent krasst. Det gynnar stillastående företag som inte köpt loss utrustning eller liknande utan hyr sig igenom sin vardag och aldrig har avancerat en millimeter och ej heller har ambitionen att göra så. Låter som massa "gratis" pengar till ambitiösa företagare- eller hur?

Jag bliv så trött när jag lyssnade på presskonferensen att jag nästan dog.
Citera
Medlem
SARS-COV-2 ger 2-6 års immunitet beroende på hur sjuk man blivit. Några av de som fått en väldigt mild smitta kommer inte bilda tillräckligt många antikroppar, men de flesta kommer att bilda immunitet.

Om ni inte tror mig så hörs vi när de går ut med den infon
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in