Citat:
Mon Dieu!
Jag blir bara mörkräddare och mörkräddare i det här landet. Dagens nyhet om äldreboende i en artikel i E-kuriren:
Kommunchefernas svar: Vi har inte haft några siffror
Vi har inte haft några siffror över smittan inom äldreomsorgen, säger kommuncheferna i Sörmland. Och de tycker inte att kommunerna behöver ha den kunskapen.
Jag blir bara mörkräddare och mörkräddare i det här landet. Dagens nyhet om äldreboende i en artikel i E-kuriren:
Kommunchefernas svar: Vi har inte haft några siffror
Vi har inte haft några siffror över smittan inom äldreomsorgen, säger kommuncheferna i Sörmland. Och de tycker inte att kommunerna behöver ha den kunskapen.
/.../Flens kommunchef Håkan Bergsten vidhåller att det inte finns någon sammanställning över hur många som är smittade inom äldreomsorgen.Läs hela artikeln här: https://www.ekuriren.se/nyheter/sormland/kommunchefernas-svar-vi-har-inte-haft-nagra-siffror-sm5392632.aspx
Du vet inte omfattningen?
– Jag vet inte hur många som är smittade på varje äldreboende, och jag har inget behov av att veta hur många som är smittade på varje äldreboende. Vad skulle jag använda den informationen till?
När tidningen först begärde ut information om smittspridningen avslog nio kommuner förfrågan. Åtta av kommunerna har uppgett att de inte har någon sammanställning över smittade. Strängnäs har uppgett sekretess som avslagsskäl. Avslagen har överklagats till kammarrätten och sedan dess har Nyköping, Eskilstuna och Oxelösund börjat släppa på en del uppgifter. Vingåker har också redovisat uppgifter.
Sinnesrubbat, verkligen.
Det är sådant här som får en att inse att de antal smittade och döda som vi har i Sverige inte alls redovisas på ett hyfsat korrekt sätt. Är det någon som vet hur många som i övrigt dog i april för att jämföra med tidigare månader?