2020-05-02, 19:46
Medlem
-tramS-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hexen666
Och erat problem är att ni inte kan använda eran egen gudagivna hjärna. Hur sorglig måste man inte vara om man överlåter allt tänkande till en myndighet? Varken myndigheter eller vetenskapsmän är gudar, man får helt enkelt försöka ta in så mycket information man kan och låta informationen passera sin egen hjärnbark och därefter ta beslut själv. Men det är klart, om man har en IQ under 90 blir det ju svårt
Du känner inte mig. Det du beskriver är långt, mycket lång, ifrån en beskrining av mig. Jag har har extrem integritet och tänker mycket fritt. Tro mig.
Citera
2020-05-02, 19:47
Medlem
DikTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ulf-Utredaren
För att det helt enkelt inte går ekonomiskt. Då kommer åtgärderna ta långt fler liv än själva sjukdomen. Kommer alltså inte att hända.

Det kokar redan i Sydeuropa och i USA som du kanske vet.

Nu står de där med 25% arbetslöshet som vi i sverige får betala genom EU.

Länderna öppnar inte upp nu för att smittan är borta om du tror det. Det är fortfarande gigantisk på många platser men man har inget val. Man måste hitta ett sätt att ha ett öppet samhälle. Man går i Sveriges fotspår.

Så nej, man kommer ALDRIG att stänga igen. Om man märker dåligt resultat stannar man upp längre i öppningsfasen innan man går på nästa steg. Men att stänga igen? Glöm det.
Vad har du för källor till detta? (fetade)
Självklart finns det protester men en stormajoritet stödjer åtgärderna av det jag har läst.
Citera
2020-05-02, 19:48
Medlem
FrankIsBacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Mon Dieu!

Jag blir bara mörkräddare och mörkräddare i det här landet. Dagens nyhet om äldreboende i en artikel i E-kuriren:

Kommunchefernas svar: Vi har inte haft några siffror
Vi har inte haft några siffror över smittan inom äldreomsorgen, säger kommuncheferna i Sörmland. Och de tycker inte att kommunerna behöver ha den kunskapen.

/.../Flens kommunchef Håkan Bergsten vidhåller att det inte finns någon sammanställning över hur många som är smittade inom äldreomsorgen.

Du vet inte omfattningen?

– Jag vet inte hur många som är smittade på varje äldreboende, och jag har inget behov av att veta hur många som är smittade på varje äldreboende. Vad skulle jag använda den informationen till?

När tidningen först begärde ut information om smittspridningen avslog nio kommuner förfrågan. Åtta av kommunerna har uppgett att de inte har någon sammanställning över smittade. Strängnäs har uppgett sekretess som avslagsskäl. Avslagen har överklagats till kammarrätten och sedan dess har Nyköping, Eskilstuna och Oxelösund börjat släppa på en del uppgifter. Vingåker har också redovisat uppgifter.
Läs hela artikeln här: https://www.ekuriren.se/nyheter/sormland/kommunchefernas-svar-vi-har-inte-haft-nagra-siffror-sm5392632.aspx

Pinsamt att du bara identifierar galenskapen i Sverige i en pandemi som handlar om och påverkar HELA världen. Stackars autistiska lilla vän.
Citera
2020-05-02, 19:48
Medlem
-tramS-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Asmodeusvult
Sätter du likhetstecken mellan etablerad vetenskap och myndigheter så gör du verkligen skäl för ditt namn.
Läs om, läs rätt. Eller är skilt från likhet.

Just i detta fall lutar dock myndigheter sig mot etablerad vetenskap.
Citera
2020-05-02, 19:50
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Nej nej nej nej. Du vet inte vad du pratar om.

Våra dödstal har redan peakat mellan 8-16 April men en topp på 114 döda den 8:e April.

Finns INGENTING som tyder på att de skulle peaka i Juni?? Vad är det för skitsnack.

1. Vi vet inte när dödstalen peakar förrän efter den gjort det. Eftersom antalet smittade inte minskar så minskar inte heller dödstalen eftersom dödstalen inträffar flera veckor (ibland mer än en månad) efter insjuknande. Det betyder att dödstalen inte kommer att minska förrän antalet smittningar minskar.

2. R0 har ingenting med antal döda att göra. Det är hur många som smittas. Antalet döda är således relaterad till R0 men R0 är inte relaterad till antal döda. Man kan derivera en uppskattning av antal döda från R0 men man kan inte göra en uppskattning av R0 från antal döda.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DikT
Fast logiken haltar här.
Eller menar du alltså att R0 gick under 1 redan i mitten/slutet av mars?
Hur kan annars peak döda ske 8/4?

R0,85 skedde 25 April.

I slutet av Mars hade vi de högsta R-talen.

Dödstalen handlar INTE bara om antal smittade. Det handlar i mycket större utsträckning om VART smittan tagit sig in. Som hos oss där nästan varannan död är ifrån olika äldreboenden.

Du kan ju ha 100 000 smittade mellan 20 och 30 år och knappt ha ett dödsfall.

Så du kan inte dra nån parallell mellan smittade och döda för det funkar inte riktigt så.

Antal smittade går långsamt ner genom att R-talet är R0,85 , färre blir inlagda på sjukhus, färre hamnar på IVA och färre dör.
Ungefär så men med parentesen jag sade här ovan.
Citera
Medlem
severustheemperors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AnnaDea
Går dock väldigt bra ihop med att äldre inte testas för Covid19 och förvägras IVA-vård så de dör i hemmen med morfin.

Måste palliativ vård rapporteras? Finns det något register?
Citera
2020-05-02, 19:51
Bannlyst
Citat:
Fast logiken haltar här.
Eller menar du alltså att R0 gick under 1 redan i mitten/slutet av mars?
Hur kan annars peak döda ske 8/4?

Tegnell sa i dagens lördagsintervju att vi legat under 1.0 i två tre veckor.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Mon Dieu!

Jag blir bara mörkräddare och mörkräddare i det här landet. Dagens nyhet om äldreboende i en artikel i E-kuriren:

Kommunchefernas svar: Vi har inte haft några siffror
Vi har inte haft några siffror över smittan inom äldreomsorgen, säger kommuncheferna i Sörmland. Och de tycker inte att kommunerna behöver ha den kunskapen.

/.../Flens kommunchef Håkan Bergsten vidhåller att det inte finns någon sammanställning över hur många som är smittade inom äldreomsorgen.

Du vet inte omfattningen?

– Jag vet inte hur många som är smittade på varje äldreboende, och jag har inget behov av att veta hur många som är smittade på varje äldreboende. Vad skulle jag använda den informationen till?

När tidningen först begärde ut information om smittspridningen avslog nio kommuner förfrågan. Åtta av kommunerna har uppgett att de inte har någon sammanställning över smittade. Strängnäs har uppgett sekretess som avslagsskäl. Avslagen har överklagats till kammarrätten och sedan dess har Nyköping, Eskilstuna och Oxelösund börjat släppa på en del uppgifter. Vingåker har också redovisat uppgifter.
Läs hela artikeln här: https://www.ekuriren.se/nyheter/sormland/kommunchefernas-svar-vi-har-inte-haft-nagra-siffror-sm5392632.aspx

Jag som har nära som jobbar Inom kommun, vård och omsorg har aldrig varit mindre chockad.

Användaren Sonnenswede här i tråden hävdar att vården "badar i pengar" och är där med världens största idiot.

De som styr är gamla rökande sossekärringar och resurserna är icke existerande. Kommer du ihåg skandalen om att blöjor vägdes på ett privat boende? Detta är fallet på alla kommunala boenden. Sen kan du ju försöka lista ut själv hur välorganiserade de är i kristider.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Många konstiga åsikter här. Varför skulle det bli svårare att stänga ner ett samhälle andra gången när man har erfarenheter och lärdomar av den föregående? Är du en sån som tycker det är svårare att göra något andra gången?

Varför är Sverige en vinnare när Sverige har många gånger fler döda per capita? För att de andra länderna inte värderar restauranter lika mycket som människoliv?

Jag tycker ingenting. Men tror du verkligen att människor hade agerat precis lika korrekt i händelse av "stängt - öppet - stängt" som den situation vi haft nu i Europa? Hade verkligen folk agerat lika resolut även efter att känt sötman av ett någorlunda vanligt liv?
Citera
2020-05-02, 19:53
Medlem
Citat:
Vad har du för källor till detta? (fetade)
Självklart finns det protester men en stormajoritet stödjer åtgärderna av det jag har läst.

Säg det till Italienarna som för länge sedan tröttnat. 40 000 företag har redan brutit mot karantän. Förmodligen mycket småbutiker men ändå...
Fler och fler skiter i det.

På Sicilien har det varit upplopp flera gånger där man försökt plundra matvarubutiker och staten delar ut matkuponger åt vanliga människor så de ska få mat på bordet...

Så går det naturligtvis inte att hålla på. Samhället håller på att gå under och det är ju därför till och med restauranger och barer ska öppna i Italien nu igen.

Nu står de där med 25% arbetslöshet som vi i Nordeuropa får betala...
Citera
2020-05-02, 19:53
Medlem
severustheemperors avatar
Citat:
Nej nej nej nej. Du vet inte vad du pratar om.

Våra dödstal har redan peakat mellan 8-16 April men en topp på 114 döda den 8:e April.

Finns INGENTING som tyder på att de skulle peaka i Juni?? Vad är det för skitsnack.

Smittade fortsätter att öka. Ingen verksam behandling är funnen än.
Då lär väll antalet som dör tyvärr öka ochså?

Någon gjorde ett bra jobb....
https://www.bildtagg.se/file/fnglhawh8rwip9vtdqjuv5t
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in