Citat:
Ursprungligen postat av
Trxhobit
Kul med gamla anekdoter och historia samt intressant skrivande om Astra Zeneca från era inlägg i tråden. Nu så går det ju otroligt bra för bolaget och de röner stor framgång även i nya läkemedel och forskning. De verkar ha gjort det bästa av sitt gamla arv i kombination med nya framgångsrika satsningar. En förebild för andra läkemedels jättar skulle jag tro. Spännande framtid väntar!
Jag instämmer.
Astra går bra nu, spännande framtid.
Jag köpte dem på 1000 spänn och nu är de uppe på 1040 spänn.
Apropå läkemedelsbolag, så minns du kanske Sverige andra stora läkemedelsbjässe - Pharmacia i Uppsala.
Det gick ihop med Upjohn och det blev skit.
De köpte upp Leo i Helsingborg.
Sedan tror jag Pfizer är med på ett hörn och kanske t.o.m. huvudägare nu.
Både Pharmacia och Astra-Hässle och Astra Draco i Lund hade tät kontakt med universiteten i Göteborg och Uppsala.
De flesta anställda i Göteborg hade även doktorerat.
Hög kompetens med andra ord.
Du kanske undrar var namnet Astra-Hässle kommer ifrån?
Det kommer ifrån Hässleholm.
Där fanns en ytterst duglig apotekare vid namn Paul G Nordström som var den person jämte någon till som grundade svensk läkemedelsforskning i Sverige.
Han gav också ut en bok över sina preparat.
Hässle gick så bra så att Astra köpte upp bolaget och flyttade det till Göteborg, därav namnet Astra-Hässle.
Dåvarande VD Norlander var heller inte så sugen på att bio i lilla Hässleholm.
Sedan växte Astra-Hässle enormt i Göteborg och var det bolaget inom Astra som tog fram flest och bäst läkemedel med Losec (omeprazol) på topp som världens mest sålda läkemel.