2020-05-02, 17:11
Avslutad
Förr i tiden fungerade det ju jättebra, men jag känner en liten oro att det är ett system där de inte bryr sig om säkerheten längre eftersom det är så få som använder det. Hur säkert är det? Bör man överväga bankid på telefon eller surfplatta av säkerhetsskäl?
Citera
2020-05-02, 17:13
Medlem
På fil finns väl inte men väl i denna enhet (dator). Det fungerar väldigt bra.
Citera
2020-05-02, 17:15
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
På fil finns väl inte men väl i denna enhet (dator). Det fungerar väldigt bra.
Det heter iaf bankid på fil enligt Swedbank https://www.swedbank.se/privat/digitala-tjanster/mobilt-bankid/bankid-pa-kort-och-fil/bankid-pa-fil.html

Att det fungerar vet jag, men nu var det säkerheten jag var intresserad av.
Citera
2020-05-02, 18:28
Medlem
mikaelss avatar
Det tycks variera lite mellan bankerna, SEB accepterar inte bank-id på fil, medan andra banker gör det.
Vet inte riktigt varför de anser att ett mobilt bank-id i en telefon/platta skulle vara så mycket säkrare, det är ju i grund och botten också ett bank-id på fil, som installeras i din device, på samma sätt som i din dator.
Säkerheten grundas ju i utfärdandet av själva certifikatet, inte i vilken device man sedan lägger det.
Citera
2020-05-02, 19:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mikaels
Det tycks variera lite mellan bankerna, SEB accepterar inte bank-id på fil, medan andra banker gör det.
Vet inte riktigt varför de anser att ett mobilt bank-id i en telefon/platta skulle vara så mycket säkrare, det är ju i grund och botten också ett bank-id på fil, som installeras i din device, på samma sätt som i din dator.
Säkerheten grundas ju i utfärdandet av själva certifikatet, inte i vilken device man sedan lägger det.
Om det är någon skillnad i själva teknikerna vet jag egentligen inte.

Men att mobiler är säkrare än stationära datorer är ju ett vedertaget faktum, förutsatt att du kör en mobil som regelbundet får uppdateringar såsom Iphone 8 eller nyare eller Google Pixel 2 eller nyare. Skillnaderna är rätt enorma. Android/iOS kör allting sandboxed, medan i Windows/MacOS är det generellt ingen sandboxing alls. Förvisso förändras detta sakta men säkert på diverse olika sätt, men är ännu inte där idag.

Största styrkan med Android och speciellt iOS är att du som användare är problemet med säkerheten, och att det är svårare på dessa plattformer (Närmast omöjligt på iOS) att installera okända appar.

På Windows 10 dubbelklickar du på en fil, kör den med som administratör och sen äger den din dator.
Citera
2020-05-02, 19:20
Medlem
Även staten, som Skattemyndigheten, accepterar BankID på denna enhet. Jag gjorde deklarationen med det. Har båda varianterna men föredrar att göra det utan mobil. Det är både enklare och går snabbare!
Citera
2020-05-02, 19:29
Medlem
Protons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SittFint
Förr i tiden fungerade det ju jättebra, men jag känner en liten oro att det är ett system där de inte bryr sig om säkerheten längre eftersom det är så få som använder det. Hur säkert är det? Bör man överväga bankid på telefon eller surfplatta av säkerhetsskäl?
https://www.bankid.com/om-bankid/bankid-pa-flera-satt

Eftersom de som står för utveckling och förvaltning fortfarande promotar det som ett identifieringssätt har jag ju svårt att tro att man bara släpper det vind för våg och hoppas på det bästa.

Gissningsvis är detta i par med de andra sätten som tas upp på sidan i fråga.
Citera
2020-05-02, 19:35
Medlem
mikaelss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av evilpenguin
Om det är någon skillnad i själva teknikerna vet jag egentligen inte.

Men att mobiler är säkrare än stationära datorer är ju ett vedertaget faktum, förutsatt att du kör en mobil som regelbundet får uppdateringar såsom Iphone 8 eller nyare eller Google Pixel 2 eller nyare. Skillnaderna är rätt enorma. Android/iOS kör allting sandboxed, medan i Windows/MacOS är det generellt ingen sandboxing alls. Förvisso förändras detta sakta men säkert på diverse olika sätt, men är ännu inte där idag.

Största styrkan med Android och speciellt iOS är att du som användare är problemet med säkerheten, och att det är svårare på dessa plattformer (Närmast omöjligt på iOS) att installera okända appar.

På Windows 10 dubbelklickar du på en fil, kör den med som administratör och sen äger den din dator.
En mobil får inte uppdateringar mer regelbundet än en dator, och du kan inte veta om användaren faktiskt uppdaterar.
Att köra bank-id i en sandbox hjälper ju knappast om applikationen du accessar inte är i en sandbox, t ex din internetbank.
Skulle gärna höra hur SEB motiverar att inte lita på filbaserat bank-id, men det lär väl inte hända.
Citera
2020-05-02, 20:01
Medlem
Jofs avatar
Nordea däremot accepterar bara mobilt bankid. Men hjälper till att installera bank id på fil.
Citera
2020-05-02, 20:14
Medlem
exoticspices avatar
Citat:
SEB accpterar Bank id på kord och fil.

Citat:
BankID på kort

BankID på kort är en e-legitimation som du använder på din dator. Lösningen gör att du enkelt kan logga in och legitimera dig på internetbanken och många andra tjänster.

https://seb.se/foretag/verktyg-for-ditt-foretagande/bankid-pa-kort
Citera
2020-05-02, 20:17
Medlem
mikaelss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av exoticspice
SEB accpterar Bank id på kord och fil.

https://seb.se/foretag/verktyg-for-ditt-foretagande/bankid-pa-kort
Nej, bara på kort eller mobilt, inte på fil, dvs installerat på din dator.
Citera
2020-05-02, 20:21
Medlem
exoticspices avatar
Citat:
Nej, bara på kort eller mobilt, inte på fil, dvs installerat på din dator.
Det stämmer. Jag tar tillbaka det jag skrev.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in